ویتامین| ویتامین D| کمبود ویتامین D

۶ نشانه که می‌ گوید کمبود ویتامین D دارید | کمبود ویتامین D چه خطرهایی دارد؟

ویتامین D برای سلامت استخوان و تعدادی دیگر از اندام‌های بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد.

۶ نشانه که می‌ گوید کمبود ویتامین D دارید | کمبود ویتامین D چه خطرهایی دارد؟

ویتامین‌ ها مواد آلی کوچک هستند که در مقادیر کم به رشد و سلامت بدن کمک می‌کنند. بیشتر ویتامین‌ ها نمی‌توانند در بدن تولید شوند، بنابراین باید از طریق غذا یا مکمل‌ها وارد بدن شوند. هر ویتامین نقش خاصی در بدن دارد و کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. ویتامین‌ ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: محلول در چربی و محلول در آب که شامل A, D, C, B, K و... می‌شوند. در ادامه درباره اهمیت ویتامین D نکاتی را به شما خواهیم گفت.

ویتامین D برای سلامت استخوان و تعدادی دیگر از اندام‌های بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد.

اما مشکلی که وجود دارد این است که ویتامین دی به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می‌آید و تامین اندازه مورد نیاز بدن، تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید از فرآورده‌هایی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده‌اند، استفاده کرد

ابتدا ویدئوی زیر را بببینید تا متوجه شوید نشانه های کمبود ویتامین D در بدن شما چیست.

چرا ویتامین D مهم است؟

ویتامین D یکی از ویتامین ‌هایی است که بدن شما برای سالم ماندن به آن نیاز دارد. نقش مهمی در حفظ تعادل کلسیم در خون و استخوان‌ها و در ساخت و نگهداری استخوان‌ها دارد. به طور خاص، شما به ویتامین D نیاز دارید تا بدن‌تان بتواند از کلسیم و فسفر برای ساختن استخوان‌ها و حمایت از بافت‌های سالم استفاده کند. 

با کمبود مزمن ویا شدید ویتامین D، کاهش جذب کلسیم و فسفر توسط روده‌ها منجر به هیپوکلسمی (سطح پایین کلسیم در خون) می‌شود. این موضوع منجر به هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه می‌شود (غدد پاراتیروئید بیش فعال تلاش می‌کنند سطح کلسیم خون را در حد طبیعی نگه دارند). 

هر دو هیپوکلسمی و هیپرپاراتیروئیدیسم، اگر شدید باشند، می‌توانند علائمی از جمله ضعف و گرفتگی عضلات، خستگی و افسردگی ایجاد کنند که به عنوان مهمترین علائم کمبود ویتامین دی محسوب می‌شوند. برای تلاش جهت متعادل کردن سطح کلسیم در خون (از طریق هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه)، بدن شما کلسیم را از استخوان‌ها می‌گیرد، که منجر به تسریع دمینرالیزاسیون استخوان می‌شود (زمانی که استخوان سریع‌تر از آن چیزی که بتواند اصلاح شود تجزیه می‌شود). 

این امر می‌تواند بیشتر منجر به استئومالاسی (استخوان‌های نرم) در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان شود. استئومالاسی و پوکی استخوان شما را در معرض افزایش خطر شکستگی استخوان قرار می‌دهد. راشیتیسم همان استئومالاسی است، اما فقط کودکان را مبتلا می‌کند. از آنجایی که استخوان‌های کودک هنوز در حال رشد هستند، دمینرالیزاسیون باعث خم شدن یا خم شدن استخوان‌ها می‌شود. بنابراین این علائم کمبود ویتامین دی را جدی بگیرید. 

کمبود ویتامین D باعث چه بیماری می شود؟ 

همه افراد از جمله نوزادان، کودکان و بزرگسالان ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوند. کمبود ویتامین D ممکن است در افرادی که محتوای ملانین پوستی بالاتری دارند (پوست تیره‌تر) و کسانی که لباس‌هایی با پوشش کامل روی پوست می‌پوشند رخ دهد، به ویژه در کشور‌های خاورمیانه، این موضوع شایع‌تر است. 

کمبود ویتامین دی D | علائم، عوارض و عوامل موثر در بروز آن

روش های جذب ویتامین D

شما می‌توانید ویتامین D را از راه‌های مختلفی دریافت کنید، از جمله: قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر روی پوست شما (با این حال، افراد با پوست تیره‌تر و افراد مسن ممکن است ویتامین D کافی از طریق نور خورشید دریافت نکنند. موقعیت جغرافیایی شما نیز همچنین ممکن است از قرار گرفتن در معرض ویتامین D کافی از طریق نور خورشید جلوگیری کند)

از طریق غذایی که می‌خورید

از طریق مکمل‌ های غذایی

با وجود تمام این روش‌ها برای دریافت ویتامین D، کمبود ویتامین D یک مشکل رایج در سراسر جهان است. به همین خاطر عوارض کمبود ویتامین دی ممکن است گریبان‌گیر همه شود. 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار