قیمت طلا| قیمت طلا امروز| قیمت طلا و سکه

قیمت طلا در آستانه تعطیلات گران شد | تغییر ۱۵ درصدی قیمت طلا و سکه

قیمت طلا و سکه امروز را در مدار نزولی آغاز کرد اما به تدریج قیمت دلار افزایشی شد و قیمت طلا و سکه را نیز به دنبال خود بالا کشید.

قیمت طلا در آستانه تعطیلات گران شد | تغییر ۱۵ درصدی قیمت طلا و سکه

خبرملت: قیمت طلا طی یک ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند سیگنال های مثبت مربوط به توافقات هسته ای و کاهش نرخ ارز باعث کاهش قیمت طلا شده است. سال گذشته قیمت طلا ۱۸ عیار وارد کانال سه میلیون تومان شد و در روزهای پایانی سال تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افت کرد. پیش بینی می شد با شروع سال جدید قیمت طلا افزایشی شود اما روند کاملا برخلاف پیش بینی ها طی شد. تازه ترین خبر درباره قیمت طلا را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه امروز را در مدار نزولی آغاز کرد اما به تدریج قیمت دلار افزایشی شد و قیمت طلا و سکه را نیز به دنبال خود بالا کشید. با این حال امروز همزمان با بازگشایی بازارهای بین‌المللی، قیمت طلای جهانی کاهشی بود و از 1963 دلار به 1961 دلار رسید. اگرچه فعالان بازار طلا و سکه در ایران بیش از طلای جهانی بر قیمت دلار متمرکز هستند.

امروز قیمت طلای 18 عیار به دو میلیون و 293 هزار تومان رسید. قیمت سکه امامی نیز به کانال 27 میلیون تومانی بازگشت و اکنون در قیمت 27 میلیون و 101 هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت سکه بهار آزادی هم امروز 24 میلیون و 196 هزار تومان است و هنوز نتوانسته خود را به کانال 25 میلیون تومانی برساند.

نیم‌سکه در همان قیمت دیروز یعنی 14 میلیون و 500 هزار تومان درجا می‌زند و قیمت ربع سکه هم مانند دیروز 9 میلیون و 550 هزار تومان است.

سکه گرمی اما خود را بالا کشیده و به 5 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

در حالی قیمت‌ها در بازار ارز و به تبع آن افزایشی شده که از فردا تا سه‌شنبه هفته آینده دو بازار ارز و طلا و سکه به تعطیلات محرم می‎‌روند.

قیمت طلا

کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی قیمت طلا در سال 1402

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کاهش قیمت‎ها، کاهش قدرت خرید مردم در بحث طلا، ثبت نام خودرو و اخبار سیاسی و اقتصادی مانند آزادی ارزهای ایران از مهمترین دلایل کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا در بازار بوده است.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا گفت: طی دو هفته گذشته کاهش تقاضا در بازار طلا شدت گرفته است و از روز چهارشنبه که وارد محرم شدیم تقریبا هیچ تقاضایی در بازار نیست.

وی با بیان اینکه در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ قیمت طلا ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، گفت:  در سه ماه از این مدت بازار در رکود بوده است، کاهش قیمت‎ها، کاهش قدرت خرید مردم در بحث طلا، ثبت نام خودرو و اخبار سیاسی و اقتصادی مانند آزادی ارزهای ایران از مهمترین دلایل کاهش قیمت‌ها و کاهش تقاضا در بازار بوده است. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه کاهش تقاضا در بازار به بخش تولید طلا آسیب زده است است، اظهار داشت: تولید در صنعت طلا کاهش یافته است با توجه به اینکه بخشی از نیازهای این صنعت از طریق ارز آزاد وارد می‌شود اما در سال‌های گذشته تسهیلاتی برای واحدهای تولیدی نبوده که همین امر تا حدودی به این صنعت آسیب زده است. 

قیمت طلا

بذرافشان تهران افزود: صنعت تولید طلا و جواهر ایران می‌تواند در بحث ارزآوری حرف برای گفتن داشته باشد و محصولات را به کشورهای منطقه و حتی اروپا صادر کند اما این امر نیاز به یک نگاه کارشناسی و دلسوزانه برای حمایت از این صنعت دارد. 

وی در پیش بینی قیمت سکه و طلا در ماه محرم نیز کفت: در صورتی که انس جهانی نوسان شدید نداشته باشد، در بازار داخلی نیز اتفاق خاصی رخ ندهد احتمال نوسان افزایشی یا کاهشی در بازار طلا و سکه کم است. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: با توجه به نوسانات بازار ارز و انس جهانی احتمال حرکت ۱ تا ۵ درصدی در بازار طلا وجود دارد اما احتمالا در این مدت روند کاهش تقاضا بیشتر شود.

برجام قیمت طلا را چقدر کاهش می‌دهد؟

نوسان در بازارهای ارز و طلا، سرمایه‌گذاران سنتی را سرگردان کرده است. این بازارها مدام چشم به اخبار سیاسی دارند و با هر خبری شاهد یک تکانه جدید هستند. در همین راستا میثم رادپور کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز گفت: «موضوع توافقات برجامی می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد و متعاقب آن طلا و سکه نیز ریزش قیمت داشته باشند. باید توجه داشت قیمت انس جهانی طلا تاثیرات مقطعی در بازار داخلی طلا دارد و همواره چشم معامله‌گران این بازار به نوسانات قیمت دلار است.»

وی توضیح داد: «در صورت حصول توافق در برجام اگر مانند توافق سال ۹۵ باشد، درآمد نفتی کشور افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه مقدار زیادی ارز وارد کشور می‌شود. این اتفاق بر تمام قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.»

رادپور ادامه داد: «توافق برجام از انتظارات تورمی می‌کاهد و موج تقاضا را کاهشی می‌کند، ولی مشکل اقتصاد ما را حل نمی‌کند. ممکن است تورم ۵۰ درصدی تنها چند صباحی به خاطر سیگنال‌های مثبت برجامی کوچک‌تر شود، ولی ادامه خواهد یافت.» وی ادامه داد: «برجام شبیه ترمز عمل می‌کند، ولی مشکلات اقتصاد ایران با ساختار حالِ حاضر، با برجام حل نمی‌شود.»

قیمت طلا

کاهش‌ قیمت در بازار کم‌دوام است

علی صادقین تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به تاثیر توافقات و مناسبات سیاسی ایران با سایر کشورها گفت: «تاثیر این توافقات و اخبار می‌تواند قیمت دلار را در کانال‌های پایین‌تر قرار دهد و بالطبع قیمت طلا و سکه نیز کاهشی می‌شود اما تاثیر تورم بر اقتصاد و بازارهای مالی را در میان‌مدت و بلندمدت باید در نظر داشت.»

وی با اشاره به تورم حدود ۵۰ درصدی سال جاری گفت: «قیمت، در بازارهای مالی با توجه به قاعده برابری قدرت خرید، صعودی است و روند قیمت در بازار طلا و سکه در بلندمدت افزایشی خواهد بود.»

این کارشناس اقتصادی تاثیر قیمت دلار بر بازار فلز زرد را بالای ۷۰ درصد عنوان و تاکید کرد: «در حال حاضر انس جهانی طلا بازیگر فعالی در تعیین قیمت طلا و سکه نیست و پیش از این نیز قیمت‌ها تنها ۳۰ درصد، تحت تاثیر اونس جهانی قرار داشت.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار