قیمت نان| افزایش قیمت نان| قیمت نان 1402

قیمت نان در تهران تغییر کرد؟ | خبر مهم فرماندار تهران درباره قیمت نان

فرماندار تهران به خبر افزایش قیمت نان در تهران واکنش نشان داد.

قیمت نان در تهران تغییر کرد؟ | خبر مهم فرماندار تهران درباره قیمت نان

قیمت نان از سال 139 ثابت مانده و تغییری نداشته اما اخیرا زمزمه افزایش قیمت نان تحت عنوان موضوع متناسب‌سازی قیمت مطرح شده است. نانواداران طی یک سال گذشته همواره از افزایش نیافتن قیمت نان گلایه مند بوده اند زیرا معتقدند تورم روی کار آنها تاثیر گذاشته است. دولت گفته سعی دارد با ثابت نگه داشتن قیمت نان جلوی انتقال فشار افزایش قیمت به مردم را بگیرد. زمزمه های افزایش قیمت نان از ابتدای سال 1402 شنیده می شد و در روزهای اخیر قیمت نان در برخی استانها گران شده است. تازه ترین خبر درباره قیمت نان را در ادامه بخوانید.

فرماندار شهرستان تهران با اشاره به تشکیل تیم‌های مشترک فرمانداری تهران و سازمان تعزیرات گفت: مصوبه‌ای برای افزایش قیمت نان نداشته‌ایم لذا هر نانوایی که مرتکب تخلف کم فروشی و گران فروشی شود برخورد جدی و پلمب در انتظارش خواهد بود.

احمد قیومی در گفت‌وگو با ایسنا؛ در تشریح موضوع برخورد با نانوایی‌های که مرتکب تخلف در حوزه گران فروشی و کم فروشی می‌شوند گفت: سازمان تعزیرات و بازرسی فرمانداری تهران اکیپ‌های مشترکی تشکیل داده‌اند و نانوایی‌هایی که از نرخ مصوب بیشتر دریافت می کنند مورد بررسی قرار می دهند. به صورت کلی تخلف نانوایی‌ها در دو بخش کم فروشی که وزن چانه نان کمتر از آنچه که مصوب شده است و بخش گران فروشی است و برخی نانوایی ها هردو تخلف را باهم انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر گران فروشی‌ها مبتنی بر آپشن‌هایی است که روی نان تحت عنوان دو رو خشخاشی و... می گذارند افزود: طی روزهای گذشته و تنها در یک روز ۵ نانوایی که در این حوزه تخلف داشتند توسط تیم‌های مشترک جریمه و حتی پلمب آنها انجام شد که در صورت تکرار به سمت پس گرفتن پروانه خبازی آنها و دادن به فرد دیگر حرکت می کنیم.

وی افزود: مصوبه‌ای برای افزایش قیمت نان نداریم؛ دو نوع آرد نوع یک و دو وجود دارد که دو قیمت دارد اما این قیمت‌ها روی نان تاثیر نمی‌گذارد چرا که هرشب بر اساس تراکنشی که روی دستگاه نانوایی‌ها ثبت می شود یارانه دولت پرداخت می شود و اثری نمی گذارد و یارانه اضافی تنها توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدای مهرماه شاهد بودیم تعدادی از نانوایی‌ها با همین بهانه شروع به افزایش قیمت نان کرده بودند که برخورد لازم صورت گرفت.

فرماندار شهرستان تهران تاکید کرد: البته باید از منظر دیگری هم به موضوع نگاه کرد که مباحث مربوط به نانوایی‌ها در حال بررسی است. مصوبات افزایش نان در شهر تهران داده نمی شود و این مصوبات در سطح استان مورد بررسی قرار می گیرند و فرمانداری تهران در آن جلسات یک عضو است ولی واقعیت این است که شهر تهران همانند سایر مواد متفاوت از سایر نقاط کشور است، در همین راستا صحبت‌های نانواها را شنیدیم که از کرایه نانوایی، حقوق و دستمزد کارگر و سهمیه آرد می‌گویند.

قیومی ادامه داد: نانوایی‌هایی که اجاره‌ای هستند شرایط برای آنها سخت شده است چرا که اجاره مغازه‌ها و حقوق و دستمزد در تهران افزایش داشته است که روی درآمد آنها به شدت تاثیر داشته برهمین اساس این موضوع به صورت خاص در حال بررسی است اما تا امروز مصوبه‌ای نداده‌ایم بنابر این تا روزی که مصوبه‌ای جدید نیاید هر نانوایی گران فروشی کند و شهروندان اطلاع دهند، قطعا برخورد صورت می‌گیرد و در صورت تکرار پلمب خواهند شد.

قیمت نان

ماجرای افزایش قیمت نان سنگگ چیست؟

بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد که خبرها در خصوص حذف آرد یارانه‌ای و محاسبه نرخ آرد با قیمت آزاد صحت ندارد اما با تصمیم کارگروه آرد و نان استان تهران سهمیه آرد یارانه ای ۳۰۰ نانوایی سنگک پایتخت از نوع یک به نوع دوم تغییر پیدا کرده است. 

نانوایی‌های سنتی در حال حاضر دو نوع آرد یارانه‌ای ۸۵۰ تومانی و ۱.۱۵۰ تومانی دریافت می‌کنند و بر این اساس، قیمت نان سنگک ساده با آرد نوع یک در تهران ۲ هزار تومان و سنگک ساده نوع دو ۳ هزار تومان است.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران، حدود ۹۵ درصد نانوایی‌های سنگکی پایتخت با آرد نوع دو پخت می‌کنند و تعداد بسیار کمی از سهیمه آرد نوع یک برخوردارند.

اتفاقی که به تازگی افتاده این است که این تعداد بسیار کم که فقط ۳۰۰ نانوایی را شامل می‌شود حالا سهیمه آردشان به نوع دو تغییر یافته و به این ترتیب دیگر در هیچکدام از سنگکی‌های تهران سنگک ۲هزار تومانی نخواهیم داشت. این اتفاق در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد نانوایی‌های سنگکی تا امروز هم آرد نوع ۲ مصرف‌ می‌کردند اتفاق قابل توجهی نیست و نمی‌تواند در قیمت قانونی و مصوب نان سنگک تغییر زیادی ایجاد کند اما کل این ماجرا از زاویه دیگری قابل توجه است و آن، اتفاقی است که به طور واقعی در نانوایی‌ها در حال وقوع است.

نان

قیمت نان سنگگ از 5 تا 10 هزار تومان!

واقعیت این است که کمتر کسی در تهران دست‌کم طی یک‌سال اخیر، سنگک ۲ یا حتی ۳ هزار تومانی خریده و این نرخ‌ها با وجو قانونی بودنشان برای بیشتر مصرف‌کنندگان شوخی محسوب می‌شود.

حداقل قیمت نان سنگک در تهران مدت‌هاست که روی رقم ۵ هزار تومان مانده و در بیشتر نانوایی‌ها قیمت همین نان ۵ هزار تومانی با مقدار کمی کنجد بر پشت و روی آن، به ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

طی دو سال گذشته دولت تلاش کرد تخلفات حوزه آرد و نان را با استفاده ای دستگاه‌های کارتخوان مخصوص فروش نان، کنترل کند اما در بیشتر نانوایی‌ها به‌رغم استفاده از این کارتخوان‌ها، تخلفات در قیمت نان همچنان ادامه دارد و مصرف‌کننده ناچار است با این تخلفات همراهی کند.

قطعا هر کس یک بار برای خرید نان سنگک به نانوایی مراجعه کرده باشد شاهد این بوده که نانوا از او خواسته برای خرید یک نان، دو بار گزینه «یک ‌نان» را بفشارد و حتی برای خرید هر کیسه نایلونی هم دوبار انتخاب انجام دهد تا هزینه‌های نانوایی‌ها به این ترتیب بهتر تامین شود. از سوی دیگر درد دل‌های نانوایان هم کم نیست.

قیمت نان

گلایه نانوایان از قیمت نان

نانوایان از ثابت ماندن نرخ  نان با وجود افزایش تورم گله‌مند هستند و معتقدند در شرایطی که به جز آرد، تمام هزینه‌های دیگر دو تا سه برابر شده، نرخ‌های کنونی نمی‌تواند هزینه‌های آنها را تامین کند.

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران در این زمینه به همشهری گفت: قیمت نان سنگک اگر نان معقولی باشد یعنی وزن و کیفیت مناسبی داشته باشد کمتر از ۵ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد. یعنی اگر شما قرار باشد نان ۳ هزار تومانی بخرید نانوا مجبور است کم‌فروشی کند که بتواند هزینه‌هایش را آنهم نه به طور کامل جبران کند.

با همه این توضیحات، قیمت نان سنگک قرار نیست با تغییر نوع آرد چند نانوایی گران شود، چنانکه وزیر اقتصاد نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت بر نظارت بر قیمت نان تاکید کرد. احسان خاندوزی با بیان این‌که افزایش قیمت نان با درخواست مقامات استانی و تایید وزارت کشور امکان‌پذیر است، گفت: حتما در خصوص نظارت بر قیمت نان به شکل ویژه اقدام خواهد شد و از وزیر کشور می‌خواهم گزارش آن را منتشر کند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار