تفاوت کیست و تومور را بشناسید

ممکن است در مورد علت ایجاد هر برآمدگی یا توده‌ای در بدن خود کنجکاو باشید. ممکن است به این فکر کنید که آیا این نشانه سرطان است و آیا به درمان نیاز دارد؟

تفاوت کیست و تومور را بشناسید

 

 این توده‌ها و برجستگی‌ها می‌توانند کیست یا تومور باشند، اما چطور می‌توان آن‌ها را تشخیص داد؟ با ما همراه باشید تا به تفاوت کیست و تومور پی ببرید.

تفاوت کیست و تومور

بدن شما یک سیستم پیچیده، بسیار سازمان یافته و همیشه در حال تغییر است. هنگامی که سلول‌های قدیمی یا آسیب دیده بدن می‌میرند، سلول‌های جدیدی تشکیل شده و جای آن‌ها را می‌گیرند.

سلول‌ها برای حفظ تعادل این سیستم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. ژن‌های شما به سلول‌هایتان دستور می‌دهند که طی فرآیندی به نام میتوز تقسیم شوند و سلول‌های جدید بسازند. سلول‌های منفرد محتویات خود را کپی می‌کنند و سپس تقسیم می‌شوند تا دو سلول جدید یکسان را تشکیل دهند

گاهی اوقات، در طول این فرآیند، همه چیز اشتباه می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است که سلول‌ها خیلی سریع‌تر از حد معمول تقسیم شده و رشد کنند یا حتی ممکن است که سلول‌ها آن‌طور که باید نمیرند. در نهایت، این باعث تشکیل توده‌های سلولی به نام تومور می‌شود.

کیست‌ها مشابه تومورها نیستند. تفاوت کیست و تومور در این است که کیست‌ها از جمع شدن و به دام افتادن مایعات، سلول‌ها یا هوا در بدن شما ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، کیست ممکن است بزرگ‌تر شود، اما گسترش نمی‌یابد. هم‌چنین، ممکن است با یا بدون علائم نیز باشد.

تومور چیست؟

برای آگاهی از تفاوت کیست و تومور خوب است که با هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه نیز آشنا شوید. بسیاری از مردم فقط با شنیدن کلمه تومور به سرطان فکر می‌کنند، اما داشتن تومور همیشه به معنای ابتلا به سرطان نیست. برخی از تومورها خوش خیم هستند و اصلاً سلول سرطانی ندارند.

وقتی تومورها شامل سلول‌های سرطانی می‌شوند، به آن‌ها تومورهای بدخیم می‌گوییم. تومورهای بدخیم می‌توانند سلول‌های سرطانی را به سایر قسمت‌های بدن شما گسترش دهند و باعث ایجاد سرطان متاستاتیک شوند. علائم تومور نیز بسته به محل قرارگیری آن عبارت است از:

    تورم یا درد

    سردرد

    تغییرات بینایی یا شنوایی

    تغییراتی در حرکات روده، مانند یبوست یا اسهال

    سرفه یا مشکل تنفسی

کیست چیست؟

کیست کیسه کوچکی است که در جایی از بدن شما شکل می‌گیرد و عامل ایجاد آن، سلول‌ها و بافت‌ها هستند. در واقع، کیست می‌تواند با هوا، مایع یا چرک پر شود. محل ایجاد اغلب کیست‌ها عبارتند از:

    پوست

    تخمدان

    سینه

    کلیه

بسته به محل کیست، ممکن است متوجه یک برآمدگی یا تورم شوید. ممکن است درد، قرمزی یا حساسیت نیز در ناحیه مورد نظر داشته باشید. البته گاهی اوقات، کیست اصلاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و فقط از طریق تصویربرداری‌ها قابل تشخیص است.

نحوه تشخیص کیست و تومور

تفاوت کیست و تومور به تشخیص آن‌ها کمک می‌کند. پزشک شما در مورد علائمی که دارید می‌پرسد و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. هم‌چنین شما باید سوابق پزشکی خود و سابقه سرطان یا تومور در اعضای خانواده خود را با او در میان بگذارید.

پزشکان گاهی اوقات می‌توانند کیست‌ها را فقط با مشاهده آن‌ها تشخیص دهند، اما ممکن است انجام آزمایش‌های زیر را نیز توصیه کنند:

تست‌های تصویربرداری: آزمایش‌های تصویربرداری به پزشکان کمک می‌کند تا قسمت‌های مختلف بدن شما را تجسم کنند. اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و سونوگرافی، همگی از روش‌های قابل استفاده و خوب هستند.

    بیوپسی: بیوپسی آزمایشی است که اطلاعاتی را در مورد سلول‌های داخل کیست یا تومور فراهم می‌کند. پزشکان نمونه کوچکی از بافت یا مایع داخل کیست را برمی‌دارند و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند تا ببینند آیا سلول‌های سرطانی در آن وجود دارد یا خیر.

    تست‌های آزمایشگاهی: پزشکان از شما نمونه خون می‌گیرند و به دنبال پروتئین‌ها و سایر بیومارکرهایی هستند که ممکن است نشان دهنده سرطان باشند. آن‌ها هم‌چنین ممکن است که عملکرد کلیه و کبد شما را نیز بررسی کنند.

درمان کیست و تومور

تفاوت کیست و تومور به ما نشان می‌دهد که احتمالاً روش درمان این دو مورد نیز با هم فرق می‌کند. تومورها و کیست‌های خوش خیم همیشه نیاز به درمان ندارند و بعضی‌ها خود به خود برطرف می‌شوند، اما در موارد زیر نیاز به درمان است:

    مشاهده سلول‌های سرطانی یا رشد پیش سرطانی

    دردناک یا ناخوشایند بودن آن

    بروز اختلال در فعالیت‌ها یا عملکردهای طبیعی بدن شما

درمان کیست

تفاوت کیست و تومور در درمان کیست نیز قابل تشخیص است. در واقع، اگر کیست شما دردناک یا در حال بزرگ شدن باشد، راه‌های درمانی زیر توصیه می‌شود:

    تخلیه کیست با وارد کردن یک سوزن برای خروج مایع یا بافت آن

    جراحی برای برداشتن کیست

درمان تومور

تفاوت کیست و تومور در درمان تومور نیز قابل تشخیص است. هنگامی که تومورها خوش خیم هستند، پزشک شما آن‌ها را در طول زمان زیر نظر می‌گیرد تا ببیند آیا تغییر اندازه می‌دهد یا خیر. از طرف دیگر، اگر تومور بزرگ باشد یا علائم ایجاد کند، پزشک شما ممکن است برای برداشتن آن جراحی انجام دهد.

تومورهای بدخیم معمولاً به درمان تهاجمی‌تری نیاز دارند. اگر تومور سرطانی باشد، پزشکان ممکن است آن را با جراحی بردارند یا روش‌های درمانی دیگری را پیشنهاد دهند که عبارتند از:

    شیمی درمانی

    پرتو درمانی

    ایمونوتراپی

    هورمون درمانی

این درمان‌ها ممکن است قبل یا بعد از جراحی توصیه شوند. پزشکان هم‌چنین ممکن است برخی از تومورهای بدخیم را منجمد کنند (کرایوتراپی). علاوه بر این، حتی نور درمانی هم می‌تواند یگ گزینه درمانی باشد (فتودینامیک درمانی).

کلام آخر

تفاوت کیست و تومور را می‌توان بیشتر از همه در تعریف و ماهیت آن‌ها جستجو کرد. کیست کیسه‌ای است که ممکن است با هوا، مایع یا مواد دیگر پر شود. اکثر کیست‌ها غیرسرطانی (خوش خیم) هستند، اما گاهی اوقات خود سرطان می‌تواند باعث ایجاد کیست شود. به هر توده غیرطبیعی بافت یا تورم نیز تومور می‌گویند که مانند کیست می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود. علاوه بر این، تومور هم می‌تواند خوش خیم یا بدخیم (سرطانی) باشد.

 

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار