اگر بعد از غذا خوردن این نشانه ها را دارید شما به این بیماری مبتلا اید

اضطراب پس از غذا خوردن غیر معمول نیست، به خصوص برای کسانی که حملات پانیک دارند.

اگر بعد از غذا خوردن این نشانه ها را دارید شما به این بیماری مبتلا اید

پس از خوردن یک وعده غذایی کامل، به نظر می رسد بسیاری از افراد علائم اضطراب و گاهی اوقات حتی یک حمله پانیک کامل را تجربه می کنند. در زیر، علائم اضطراب بعد از غذا خوردن، پنج دلیل اصلی ایجاد آن و کارهایی که می توانید در مورد آن انجام دهید را مورد بحث قرار می دهیم.

فشار خون بالا چه عوارضی دارد؟

علائم اضطراب بعد از غذا خوردن

اضطراب علائم زیادی دارد. ترکیب علائم برای هر فردی منحصر به فرد است. با این حال، برخی از علائم رایج اضطراب عبارت اند از:

    تنش عضلانی

    عرق کردن

    ضربان قلب سریع

    تنفس سریع

    حالت تهوع

    احساس خفگی

    حس ترس

    تحریک پذیری

    خستگی

    بیخوابی

    احساس نگرانی که کنترل آن دشوار است

    تکان دادن

ممکن است برخی از این علائم فیزیکی را بعد از غذا خوردن تجربه کنید. اما چرا؟

هیچ دلیل بالقوه ای برای احساس اضطراب پس از خوردن غذا وجود ندارد. ممکن است به دلیل شرایط سلامت روان یا یک وضعیت پزشکی ایجاد شود یا ممکن است چیزی کاملا متفاوت باشد!

بیایید پنج دلیل رایج اضطراب مرتبط با غذا را بررسی کنیم.

1) احساسات جسمی ناخوشایند

برخی پس از غذا خوردن، احساسات جسمی ناخوشایندی را تجربه می کنند. این می تواند به دلیل عدم تحمل غذایی باشد که حدود 20درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد یا ممکن است دلیلی غیرقابل توضیح داشته باشد.

برخی از رایج ترین احساسات جسمی ناراحت کننده بعد از غذا خوردن عبارتند از:

درد قفسه سینه

در حالی که اضطراب می تواند باعث درد قفسه سینه شود، غذا خوردن نیز می تواند باعث احساس درد شود. غذا ممکن است در حین پایین آمدن در قفسه سینه شما گیر کند و احساس سیری می تواند منجر به ایجاد دردهای جزئی قفسه سینه شود.

درد قفسه سینه یک محرک شناخته شده احساس پانیک و وحشت ناشی از آن است، بنابراین ممکن است منجر به احساس اضطراب بعد از غذا خوردن شود

 

تپش قلب

برخی غذاها می توانند باعث تپش قلب شوند. تپش قلب می تواند شامل احساس رد شدن ضربان یا ضربان قلب سریع باشد.

در حالی که پزشکان آن را با کربوهیدرات‌ها، قندها و سدیم مرتبط می‌دانند، اما کاملاً مشخص نیست که چه غذایی ممکن است باعث تپش قلب شود یا اینکه چرا بر برخی از افراد تأثیر می‌گذارد و برخی دیگر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

اگرچه دلیل بروز آنها کاملاً مشخص نیست، اما به طور کلی بی خطر هستند، اما اگر ضربان قلب به شدت سریع است، به احتمال زیاد باعث ایجاد احساس اضطراب پس از خوردن غذا می شود.

سبکی سر و احساس سیری

پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ، بدن تمایل به کاهش سرعت فعالیتش را دارد. گاهی اوقات به این حالت "کمای غذا" می گویند. هنگامی که حملات پانیک و اضطراب دارید، هر تغییری در احساس شما (مانند سبکی سر) می تواند یک محرک برای اضطراب باشد.

شما حتی ممکن است متوجه نشوید که خسته هستید یا احساس سبکی سر دارید، اما بدن شما می داند که با اضطراب بیشتری روبرو شده است.

سوء هاضمه

سوء هاضمه مجموعه ای از علائم فیزیکی است که می تواند از لحظه شروع غذا خوردن مشاهده شود. ممکن است منجر به مشکلاتی نظیر موارد زیر شود:

    نفخ

    احساس سیری

    سوزش سردل

    ناراحتی معده

    احساس بیماری

    رفلکس اسید

    آروغ زدن

هر یک از این علائم ممکن است باعث اضطراب شود. همچنین برخی شواهد وجود دارد که استرس باعث می شود بدن غذا را ضعیف هضم کند که به نوبه خود باعث سوء هاضمه بیشتر می شود. به همین دلیل است که کسانی که اضطراب خود را کنترل کرده اند، دیگر بعد از غذا خوردن دچار اضطراب نمی شوند.

احساسات جسمی بیش از این نیز وجود دارد. برای مثال، افرادی که حساسیت های غذایی خاصی دارند ممکن است علائم دیگری داشته باشند که باعث ایجاد اضطراب می شود. کسانی که به دیابت مبتلا هستند ممکن است احساسات فیزیکی نیز داشته باشند. علاوه بر این، مصرف کافئین ممکن است تپش قلب و علائم فیزیکی مختلف را افزایش دهد.

ریفلاکس اسید

بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب همچنین دارای اختلال رفلاکس معده به مری(GERD) سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید هستند. این اسید بیش از حد باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود که برخی از آنها عبارتند از:

    درد قفسه سینه

    سوزش سردل

    دفع گاز

    نفخ

    ناراحتی معده

    مشکلات تنفسی

برخی معتقدند که ریفلاکس اسید منجر به تپش قلب نیز می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، همه این علائم می توانند باعث اضطراب شوند، بنابراین اگر شما مبتلا به GERD هستید، ممکن است در معرض خطر اضطراب بعد از غذا خوردن باشید.

2) اضطراب و روده

روده همچنین ممکن است مسئول اضطراب بعد از غذا خوردن باشد. روده و مغز در چیزی که محور روده-مغز نامیده می شود به هم متصل هستند. روده به دلیل انواع هورمون‌ها، انتقال‌دهنده‌های عصبی و اعصابی که به آن‌ها متصل است، معمولاً «مغز دوم» نیز نامیده می‌شود.

هنگامی که با مواقع استرس زا یا خطر مواجه می شوید، بدن شما انتقال دهنده های عصبی و هورمون هایی را آزاد می کند که بر عملکرد معده شما تأثیر می گذارد. افراد از طیف گسترده ای از مشکلات معده مرتبط با اضطراب رنج می برند، از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، تنش شکمی و سوء هاضمه.

بنابراین، می توان گفت که این ممکن است یک رابطه دو طرفه باشد. اگر اضطراب می تواند باعث مشکلات معده شود، ممکن است مشکلات معده نیز بتواند اضطراب ایجاد کند.

به همین دلیل است که همیشه ایده خوبی است که در هنگام اضطراب، سالم غذا بخورید: هر چه سالم تر باشید، احساس بهتری دارید و اضطراب کمتری خواهید داشت.

3) غذاهای محرک

شاید شما فقط بعد از خوردن غذاهای خاص دچار اضطراب می شوید. ما این موارد را "غذاهای محرک" می نامیم، غذاهایی که باعث ایجاد اضطراب می شوند. برخی از رایج ترین غذاهای محرک عبارتند از:

    چربی های ترانس

    الکل

    پنیر

    گوشت های پخته شده

    غذاهای تخمیر شده حاوی هیستامین

    کافئین

    آرد سفید

    قند

    کربوهیدرات های تصفیه شده

غذاهای محرک ممکن است اثرات خاصی روی بدن داشته باشند که باعث اضطراب می شود. به عنوان مثال، کافئین محرکی است که گردش خون آدرنالین و کورتیزول، دو هورمون اصلی استرس را افزایش می دهد. آرد سفید و شکر نیز تأثیر مشابهی دارند.

افراد مبتلا به اختلال خوردن (پرخوری عصبی، اختلال پرخوری یا بی اشتهایی عصبی) نیز ممکن است پس از خوردن غذاهایی که برای خود مضر می دانند، دچار اضطراب شوند. برخی از غذاهای محرک احتمالی برای این اختلالات خوردن عبارتند از:

    شکلات

    شیرینی

    غذاهای شیرین

    بستنی

    چیپس

مصرف این غذا ممکن است باعث ایجاد احساسات نامطلوب بسیاری از جمله اضطراب و شرم برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب شود.

4) هیپوگلیسمی واکنشی

هیپوگلیسمی واکنشی یک وضعیت پزشکی است که در آن افراد قند خون پایین و افزایش تولید انسولین را در عرض چند ساعت پس از غذا تجربه می کنند. برای افراد مبتلا به این بیماری، سطح قند خون آنها می تواند به طور خطرناکی پایین بیاید که منجر به موارد زیر می شود:

    ضعف

    سرگیجه

    تعریق شدید

    سبکی سر

    ضربان قلب سریع

    پوست رنگ پریده

همچنین می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب، سردرگمی و تحریک پذیری شود. مشابه اختلالات خوردن، "غذاهای محرک" نیز در هیپوگلیسمی واکنشی وجود دارد. اینها معمولاً غذاهای سرشار از قند و کربوهیدرات های فرآوری شده هستند.

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه می کنید، باید از یک متخصص مشاوره بگیرید. آنها می توانند تشخیص و درمان مورد نیاز برای مدیریت این بیماری را به شما ارائه دهند.

5) اضطراب مربوط به تروما بعد از غذا خوردن

تجربیات گذشته نیز ممکن است باعث ایجاد اضطراب مرتبط با غذا شود. به عنوان مثال، فرض کنید در حین یا بعد از غذا خوردن با شخصی دعوا کرده اید. ممکن است وقتی غذا خوردن را تمام کنید، با وجود اینکه هیچ چیز از نظر فنی باعث ایجاد آن نمی شود، اضطراب را تجربه کنید.

به طور مشابه، کسانی که پس از صرف غذا یا در یک مکان خاص غذا خوردن، حملات پانیک را تجربه کرده‌اند، اغلب هر وقت در موقعیت مشابهی قرار می‌گیرند، مضطرب می‌شوند. بنابراین، برای مثال، اگر در یک رستوران خاص اضطراب داشتید، ممکن است دفعه بعد که در آن رستوران هستید بیشتر در معرض اضطراب باشید.

همچنین، فرض کنید فقط یک بار به هر یک از دلایل ذکر شده در بالا بعد از یک وعده غذایی بزرگ دچار حمله پانیک شده اید. در این صورت، حتی اگر وعده‌های غذایی بعدی هیچ یک از علائم مشابه را ایجاد نکنند، ممکن است فقط به این دلیل که با آن وعده غذایی بزرگ مرتبط است، دچار اضطراب شوید.

این یکی از دلایلی است که داشتن رژیم غذایی سالم‌ به تنهایی کافی نیست: اگر می‌خواهید این چرخه را بشکنید، همچنان باید اضطراب خود را کنترل کنید.

راه های کاهش اضطراب مرتبط با غذا

مهم نیست که چه چیزی باعث اضطراب شما می شود، بدون شک می خواهید راه هایی برای کنترل آن پیدا کنید. البته، دانستن نحوه درمان مشکل در صورتی که ندانید علت آن چیست، دشوار است. اینجاست که یک متخصص می تواند به شما کمک کند. آنها می توانند با تشخیص و مشاوره بهترین روش عمل را به شما ارائه دهند.

تمرینات تنفسی را امتحان کنید

تمرینات تنفسی می تواند برای آرام کردن سیستم عصبی معجزه کند و استرس شما را بعد از غذا خوردن کاهش دهد. یکی از این تمرینات تنفس CO2 است. این شامل قرار دادن یک کیسه کاغذی روی دهان و نفس کشیدن آهسته است. این کار جریان دی اکسید کربن را به داخل ریه های شما هدایت می کند که به تعادل CO2 در سیستم شما منجر می شود.

برخی از تمرینات یوگا نیز به طور خاص بر کمک به بدن بعد از غذا تمرکز دارند. Vajraasana، بعد از غذا، بر روی شکم و قسمت بالایی بدن تمرکز کرده و جریان خون به معده را افزایش می‌دهد که به سیستم گوارشی کمک می‌کند به آرامش برسد. همچنین تنفس را کند می کند.

با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید

گفتار درمانی برای کاهش علائم اضطراب بسیار موثر است. صحبت کردن با یک متخصص سلامت روان مانند یک درمانگر یا مشاور ممکن است به شما کمک کند تا به علت اصلی اضطراب خود برسید و راهبردهای مقابله ای برای مدیریت افکار و احساسات اضطراب آورتان به شما ارائه دهد.

محققان اضطراب نشان می‌دهند که گفتار درمانی یک نوع حمایت از افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر است. نشان داده شده است که سلامت روان را بهبود می بخشد و علائم اضطراب را کاهش می دهد.

درمان علت زمینه‌ای اضطراب به شما کمک می‌کند از آن دور شوید و احتمالاً استرس شما را بعد از غذا خوردن کاهش می‌دهد.

یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید

داشتن یک دفتر خاطرات غذایی می تواند به شما کمک کند تا هر نوع غذای محرک یا غذایی را که احتمال بروز اضطراب را افزایش می دهد، شناسایی کنید. در یک دفتر خاطرات غذایی، به تاریخ، زمان، وعده غذایی و رتبه بندی اضطراب از 0 تا 5 نیاز دارید.

پس از یک هفته، به گزارش خود نگاه کنید و سعی کنید هر الگو را شناسایی کنید: آیا غذاهایی وجود دارد که به طور مداوم منجر به اضطراب بالاتری شود؟

اگر الگویی پیدا کردید، باید به این فکر کنید که چرا این غذاها اضطراب شما را تشدید می کنند. آیا در مورد افزایش وزن نگران هستید یا اینکه آنها تأثیر فیزیکی بر روی شما دارند که باعث تحریک اضطراب می شود؟

خلاصه

اضطراب پس از غذا خوردن غیر معمول نیست، به خصوص برای کسانی که حملات پانیک دارند.

افراد مبتلا به GERD یا کسانی که هیپرونتیلاسیون دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشند.

شناسایی برخی از دلایل احتمالی این اضطراب پس از غذا خوردن می تواند راه هایی برای مبارزه با آن در اختیار شما قرار دهد، اما در نهایت پرداختن به خود اضطراب و کنترل و درمان آن به طور کلی همچنان مهم خواهد بود.

منبع: صد آنلاین
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار