خواص عجیب ماهی قزل آلا | نکات مهم در هنگام خرید ماهی قزل آلا

قزل آلا یک ماهی آب شیرین بسیار ارزشمند با گوشت بسیار ظریف و معطر است. خواص ماهی قزل آلا همانند دیگر ماهی‌ها از جمله خواص ماهی سالمون ، بسیار زیاد است.

خواص عجیب ماهی قزل آلا | نکات مهم در هنگام خرید ماهی قزل آلا

به گزارش خبرگزاری موج، قزل آلا یک ماهی آب شیرین بسیار ارزشمند با گوشت بسیار ظریف و معطر است. خواص ماهی قزل آلا همانند دیگر ماهی‌ها از جمله خواص ماهی سالمون ، بسیار زیاد است.

قزل آلا

۲۱ خواص ماهی قزل آلا برای سلامتی

در این قسمت به بررسی خواص ماهی قزل آلا می‌پردازیم. هر کدام از آن‌ها به شرح زیر است: 

فواید ماهی قزل آلا نیمه چرب با کالری کمتر

 یکی از خواص ماهی قزل آلا این است که ماهی قزل آلا یک ماهی نیمه چرب است و کالری کمی دارد. 100 گرم ماهی قزل آلا فقط 149 کالری و درمقابل ماهی سالمون 160 کالری دارد. 

خواص ماهی قزل آلا ، حاوی پروتیین

 ماهی قزل آلا دارای مقدار خوبی پروتئین است. گوشت بدون چربی آنها 20.77 گرم در 100 گرم (37٪ از RDI) پروتئین را تشکیل می دهد که در تمام آمینو اسیدهای ضروری به نسبت سالم است. کلید عضله سازی و حفظ وزن سالم پروتئین است.

پروتئین به بدن ما کمک می کند تا عضله بسازد و آن را حفظ کند، که در هر مرحله از زندگی مهم است، به خصوص اگر ورزش می کنید و چربی سوزی کرده اید و می‌خواهید عضله بسازید. بدون پروتئین مناسب، نمی توانید سطح انرژی خود را حفظ کنید. یکی از مهم ترین خواص ماهی قزل آلا دارا بودن پروتئین کافی است. 

فواید ماهی غزل آلا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳

 مطالعات در مورد خواص ماهی قزل آلا نشان می دهد که مصرف غذاهای دریایی از جمله ماهی قزل آلا خطر حمله قلبی، سکته مغزی، چاقی و فشار خون را کاهش می دهد. غذاهای دریایی چربی اشباع شده کمی دارند و چربی های غیراشباع «سالم قلب» از جمله اسیدهای چرب امگا 3 بیشتر است.

اسیدهای چرب امگا 3 کلید داشتن قلب سالم هستند. از بین تمام فرآیندهایی که بدن ما طی می کند، قلب ما سخت ترین کار را انجام می دهد و دائماً خون را برای ما به داخل و خارج پمپاژ می کند تا مطمئن شود که زنده می مانیم.

داشتن قلب سالم ترکیبی از چندین چیز از جمله درست غذا خوردن، ورزش کردن، نوشیدن آب و خواب کافی است. درست است که خوردن ماهی قزل آلا برای ورزش کردن یا نوشیدن آب کافی به شما کمکی نمی کند، اما در تغذیه صحیح به شما کمک می کند. ماهی قزل آلا یک پروتئین بدون چربی است و اسیدهای چرب امگا 3 به مغز، حافظه، کاهش التهاب کمک می کند و به شما کمک می کند تا در آینده دچار بیماری قلبی نشوید. این یکی از بهترین خواص ماهی قزل آلا است. 

تامین کننده مواد ضروری و لازم بدن

با توجه به خواص ماهی قزل آلا انجمن قلب آمریکا مصرف حداقل 2 وعده ماهی روغنی را برای تامین نیازهای اسیدهای چرب ضروری، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های محلول در چربی توصیه می کند.

خواص ماهی قزل آلا حاوی انواع ویتامین

همه گونه های ماهی قزل آلا منبع غنی ویتامین A، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند (PUFA) هستند.

قزل آلا

خواص ماهی قزل آلا کمک به رشد سیستم عصبی

مانند سایر انواع ماهی های روغنی، قزل آلا نیز منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ایکوزاپنتانوئیکاسید (EPA)، دوکوزاپانتانوئیک اسید (DPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) است. مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که این اسیدهای چرب، به ویژه DHA، نقش مهمی در رشد سیستم عصبی، به ویژه در نوزادان و کودکان دارند.

خواص ماهی قزل آلا بهبود بسیاری از بیماری ها

این اسیدهای چرب می توانند به کاهش فشار خون و ضربان قلب و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کنند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 خطر آریتمی (ضربان قلب غیرطبیعی) را که می تواند منجر به مرگ ناگهانی شود، کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین سطح تری گلیسیرید را کاهش می دهند و سرعت رشد پلاک آترواسکلروتیک را کاهش می دهند.

خواص ماهی قزل آلا بهبود بیماری های قلبی

در بزرگسالان، چندین کارآزمایی بزرگ تأثیر ماهی یا روغن ماهی را بر بیماری قلبی ارزیابی کرده است. در کارآزمایی پیشگیری از GISSI، بازماندگان حمله قلبی که هر روز یک کپسول 1 گرمی از چربی‌های امگا 3 را به مدت سه سال مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که دارونما مصرف می‌کردند، کمتر دچار حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناگهانی می‌شدند. “.

خواص ماهی قزل آلا حاوی ویتامین های گروه B

ویتامین های ضروری ماهی قزل آلا شامل نیاسین، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین B12، تیامین و ریبوفلاوین است. علاوه بر این، قزل آلا به عنوان یک ماهی روغنی دارای مقادیر زیادی ویتامین A و D است. نیاسین یک ماده معدنی مهم است که به تبدیل غذایی که می خوریم به انرژی کمک می کند و همچنین به عملکردهای گوارشی، پوستی و عصبی در بدن کمک می کند.

اگر تا به حال مشکلات گوارشی داشته اید، می دانید که بدون هیچ دلیل واضحی ممکن است چقدر احساس بدی داشته باشید. مشکلات گوارشی می تواند باعث شود که احساس نفخ، تنبلی و ناتوانی در مقابله با همه چیز در روز داشته باشید، بنابراین مهم است که سیستم گوارش شما به خوبی کار کند.

خوردن غذاهای سالم می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند، همانطور که قزل آلای خوشمزه می تواند به شما کمک کند.

خواص ماهی قزل آلا حاوی ویتامین A

ماهی قزل آلا دارای مقادیر کمی ویتامین A (57 IU/100 گرم) در مقایسه با ماهی سالمون است. ویتامین A و امگا 3 برای سلامت مخاط و پوست ضروری هستند.

خواص ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D

گوشت قزل آلا حاوی ویتامین D کمتری (155 IU/100 گرم) نسبت به ماهی سالمون (526 IU/100 گرم) است. ویتامین D نقش مهمی در متابولیسم کلسیم دارد و از سرطان ها محافظت می کند.

خواص ماهی قزل آلا برای زنان باردار

سازمان غذا و دارو (FDA) توصیه می کند که زنان باردار حداقل 8 اونس و حداکثر 12 اونس (340 گرم) از انواع غذاهای دریایی با جیوه کمتر در هفته مصرف کنند.

خواص ماهی قزل آلا حاوی مواد معدنی

 ماهی قزل آلا منبع طبیعی غنی از مواد معدنی از جمله کلسیم، روی، پتاسیم، فسفر و منیزیم است. همچنین یک منبع غذایی غنی از ید است.

قزل آلا

خواص ماهی قزل الا، منبع آهن

یکی از مواد خواراکی که منبع خوبی از آهن است می توان به ماهی قزل آلا اشاره کرد. با نوش جان کردن این نوع ماهی آهن مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و از این رو کمتر دچار کم خونی می شوید. 
آهن موجود در ماهی قزل آلا باعث افزایش مقاومت بدن در برابر میکروب ها شده و گوارش و هضم آهن ماهی قزل آلا راحت تر است. اگر کمبود آهن دارید حتما این نوع ماهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

خواص ماهی قزل آلا، منبع پتاسیم 

ماهی قزل آلا سرشار از پتاسیم است. پتاسیم از جمله مواد معدنی ضروری برای بدن است.  از آنجایی که سدیم و پتاسیم از مواد تشکیب دهنده نمک خوراکی هستند. اگر مقدار پتاسیم موجود در بدن ۲ برابر سدیم باشد مانع از فشار خون بالا می شود. از دیگر خواص پتاسیم می توان به کاهش سکته و اختلالات کلیوی اشاره کرد.

خواص ماهی قزل آلا، سرشار از فسفر

یکی از خواص ماهی ها که همه می دانیم این است که سرشار از فسفر است. حتما شما هم شنیده اید که می گویند ماهی بخور فسفر مغزت زیاد بشه! فسفر بعد از کلسیم از مواد معدنی بسیار مهم است که در ماهی قزل آلا فراوان است. فسفر و کلسیم در کنار هم باعث حفظ استحکام دندان و استخوان ها می شود. همچنین فسفر ماهی قزل آلا باعث دفع مواد زاید از بدن می شود و به سلامت کلیه ها کمک می کند.

خواص ماهی قزل آلا درمان تیروئید

اگر سلنیوم در بدن کم باشد باعث بروز تیروئید می شود. غذاهای دریایی از جمله ماهی قزل آلا حاوی سلنیوم بوده و برای درمان تیروئید مفید هستند. کمبود سلنیوم باعث بروز تیروئید می شود. غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم بوده و در درمان تیروئید بسیار موثر می باشد.

خاصیت ماهی قزل آلا برای کودکان

از آنجایی که کودکان در مرحله رشد هستند بسیار مهم است که مواد مغذی و معدنی لازم را به خوبی مصرف کنند. همانطور که گفتیم قزل آلا سرشار از پروتئین است که به راحتی در دستگاه گوارش هضم و جدب می شود. عنصر روی موجود در قزل آلا برای رشد کودکان و تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان بسیار موثر است. زمانی که در دوران رشد کودکان به آن ها ماهی دهید به رشد قد آن ها کمک کرده و مانع از کوتاهی قد آن ها می شوید. همچنین خطر ابتلا به آسم را نیز کاهش داده و باعث افزایش تمرکز و بهبود حافظه می شود.

خاصیت ماهی قزل آلا بهبود افسردگی

ماهی قزل الا دارای خواص آنتی اکسیدانی است که خطر ابتلا به بیماری های روانی را کم می کند. مصرف قزل آلا یکی از بهترین روش های درمان افسردگی است.

خواص ماهی قزل آلا، کاهش حالت بیش فعالی

با مصرف ماهی قزل الا باعث کاهش وابستگی در کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری و مسائل مربوط به رفتارهای ناهنجار مانند بیش فعالی را کاهش می دهد.

خواص ماهی قزل الا بهبود روند شناختی مغز

روغن ماهی که از ماهی های چرب مانند قزل آلا و ساردین تولید می شود یک مکمل است که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. این اسید چرب باعث بهبود عملکرد شناختی مغز می شود و تقویت حافظه را در پیش دارد. همچنین از بروز بیماری آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می کند.

خواص ماهی قزل آلا برای کاهش وزن

از آنجایی که این ماهی سرشار از چربی امگا 3 است می توان از آن بعنوان یک عامل لاغری استفاده کرد. زیرا اسیدهای چرب امگا 3  نقش مهمی در نابودی سلول های چربی مضر یعنی چربی های سفید  و تبدل آنها به چربی های مفید دارند.

قزل آلا یک ماهی از خانواده سالمون

حال که با خواص ماهی قزل آلا آشنا شدید بیایید با این ماهی بیشتر آشنا شویم. از نظر علمی، قزل آلا متعلق به خانواده Salmonidae است و با ماهی سالمون، چار و خاکستری ارتباط نزدیکی دارد. چندین گونه از قزل آلا در رودخانه ها و اقیانوس های نیمکره شمالی زندگی می کنند. گوشت آنها نیمه چرب، بسیار ریز و معطر است. طعم لطیف ماهی قزل آلا بسته به گونه آن کمی متفاوت است. رنگ گوشت آنها نیز متفاوت است. آن‌ها دارای رنگ‌های سفید، عاج، صورتی و مایل به قرمز (بسته به ویژگی های مختلف تغذیه ای که دارند) هستند.

ماهی قزل آلای قهوه ای یا قزل آلای اروپایی دارای گوشت صورتی است که طعمی خوشمزه دارد. قزل آلای رنگین کمان نام خود را مدیون نوار افقی رنگی است که از صورتی تیره تا قرمز روشن متغیر است که در پشت آن دیده می شود.

لیک چار یا چار آمریکایی با بدن درازترش که معمولاً با نشانه‌های رنگ پریده و گاهی زردرنگ دیده می‌شود دارای دم چنگال‌دار است که از بقیه متمایز می‌شود. رنگ آن نیز متفاوت است. قزل آلای بروک یا قزل آلای خالدار کوچکتر است. ماهی چار قطب شمال با زیبایی رنگ‌هایش متمایز می‌شود، اغلب در پشت آن آبی تیره یا سبز آبی و در طرفین نقره‌ای-آبی و در شکم سفید رنگ است.

کناره‌های آن با لکه‌های بزرگ قرمز، صورتی یا کرم پر شده است. اندازه آن بسته به زیستگاه آن متفاوت است. ماهی Grayling زمانی که تازه صید شود بوی آویشن می دهد. کل بدن آن با تعداد متغیری از نشانه‌های لوزی یا V شکل خمیده شده است. این ماهی بسیار زیبا است که می تواند 16-20 اینچ (40-50 سانتی متر) طول داشته باشد.

ویژگی‌‌های ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا معمولاً آب‌های سرد دریاچه ها و رودخانه ها را ترجیح می دهد، اگرچه برخی از گونه های قزل آلا در دریا زندگی می کنند. در این صورت آنها مانند ماهی سالمون برای تخم ریزی به آب شیرین باز می گردند.

قزل آلا ماهی های روغنی هستند و ویژگی های خارجی مشابهی مانند ماهی سالمون دارند. بدن بزرگ، کشیده، بیضی شکل، سر کوچک، چشم‌های کوچک و دهان پایین‌تری که تا زیر چشم باز می‌شود.

بدن قزل آلا دارای یک باله پشتی است که با نقاط بزرگ قرمز یا بنفش رنگین کمانی خال خال شده است. عموماً رنگ پشت تیره و دارای طرفین خاکستری رنگین کمانی با فلس های بزرگ هستند و مجموعاً هفت باله دارند. قزل آلای رنگین کمان آب شیرین بالغ ۱-۲ فوت طول و ۵-۷ پوند وزن دارد.

چرخه زندگی ماهی قزل آلا

صرف نظر از زیستگاه آب شیرین یا آب شور، قزل آلا برای تولید مثل به آب‌های مادری خود باز می گردد. آلوین های کوچک و بچه ماهی های کوچک برای زنده ماندن و تغذیه عمدتاً از پلانکتون ها، لارو حشرات و سایر لاروهای ماهی استفاده می‌کنند. همچنین به آب سرد، تمیز و اکسیژن دار نیاز دارند.

برخی از قزل آلای رنگین کمان ساحلی (سر فولادی) آندروم هستند که در بزرگسالی در آب اقیانوس زندگی می کنند اما برای تخم ریزی به آب شیرین مهاجرت می کنند. طول عمر ماهی قزل آلا معمولاً از 7 سال و برای قزل آلای رنگین کمان دریاچه ای تا 15-20 سال (Salvelinus namaycush) متفاوت است.

زیستگاه ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا نمادی از جویبارهای زلال و سرد بیابان شمالی است. برخی از گونه ها تمام زندگی خود را در نهرهای سرد آب شیرین، نهرها و رودخانه های کوچک می گذرانند. گونه‌های قزل‌آلای آندروموس مهاجر هستند و سفر خود را از نهرهای آب شیرین مادرزادی، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، نهرهای سرد، خلیج‌های باز مصب‌ها و آب‌های عمیق اقیانوس و دوباره به آب‌های مادرزادی خود برای تخم‌ریزی کامل می‌کنند.

نکات مهم در هنگام خرید ماهی قزل آلا

حال که با خواص ماهی قزل آلا آشنا شدید می توانید ماهی قزل آلا را به صورت تازه یا منجمد، کامل، خرد شده، سوهان شده و یا به صورت استیک بخرید. ماهی مرغوب را از فروشندگان معتبر خریداری کنید. یک طرف قزل آلا کامل یا یک فیله که از ضخیم ترین برش ماهی است بخرید. ماهی قزل آلای صید شده آزاد دارای گوشت صورتی تر و روشن تر از ماهی های پرورشی خواهد بود.

ماهی های آزاد از نظر تغذیه ای غنی هستند و سموم کمتری نسبت به ماهی های پرورشی دارند. مواردی از رنگ مصنوعی در ماهی قزل آلای پرورشی گزارش شده است تا آنها را به صورت ماهی قزل آلای آزاد صورتی نشان دهد. ماهی قزل آلا به سرعت فاسد می شود زیرا گوشت آن چرب است و باکتری ها را جذب می کند. همیشه فیله ها یا قسمت های ماهی را در فریزر نگهداری کنید.

آماده سازی ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا را به ساده ترین شکل ممکن آماده کنید تا طعم لطیف آن از بین نرود. ماهی قزل آلای دودی خوشمزه است. تمام دستور العمل های ماهی سالمون برای ماهی قزل آلا هم مناسب است. گوشت نزدیک به سر قزل آلا نسبت به گوشت نزدیک به دم لطیف تر است. توجه داشته باشید که خواص ماهی قزل آلا با توجه به نوع طبخ آن متفاوت است. 

اگر ترجیح می دهید پوست ماهی را بگیرید، پوست آن را از داخل جدا کنید. قبل از پختن، هر گونه استخوان را جدا کنید. ماهی قزل آلا را می توان در تابه، سرخ کرد، کبابی کرد و یا با فویل پخت.  در زیر چند ایده برای سرو ماهی قزل آلا ارائه شده است:

مانند سالمون، می‌توان از قزل آلا در تهیه ساندویچ، سالاد، املت، غذاهای پاستا و … استفاده کرد.

ماهی قزل آلای دودی همراه با کپر و پنیر خامه ای به عنوان پیش غذا سرو می شود.

ماهی قزل آلا را با برش های لیمو و سبزی (سیر خرد شده، آویشن، جعفری، دانه فلفل و غیره) به مدت یک ساعت  بگذارید. سپس آن را بپزید یا گریل کنید و با تکه های لیمو سرو کنید.

کنسرو ماهی قزل آلا نیز بسیار خوشمزه و پرکاربرد است.

در این مطلب خواص ماهی قزل آلا را بررسی کردیم. همان طور که خواندید فواید سلامتی ماهی قزل آلا متفاوت است و این را به گزینه ای عالی برای افزودن به یک رژیم غذایی سالم و متعادل تبدیل می کند. این ماهی نه تنها منبع عالی پروتئین است، بلکه دارای اسیدهای چرب امگا 3، نیاسین، ویتامین B6 و B12، فسفر و سلنیوم است.

داشتن پروتئین کافی در رژیم غذایی برای داشتن یک سبک زندگی سالم ضروری است، که اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. ویتامین های B برای تشکیل گلبول های قرمز خون و همچنین حمایت از سلامت مغز و حتی ایجاد DNA ضروری هستند.

آنها همچنین می توانند به افزایش انرژی کمک کنند، چیزی که همه ما در طول روز بسیار به آن نیاز داریم. در مورد اندازه وعده، توصیه می شود برای تغذیه بهینه هر هفته ۸ اونس از انواع ماهی ها مانند قزل آلا و سالمون مصرف کنید.

البته، اگر می‌خواهید آن را با سرخ کردن در روغن یا اضافه کردن بسیاری از چاشنی‌های ناسالم مانند سس مایونز یا نمک اضافی تهیه کنید، دیگر نمی‌توان گفت یک وعده سالم دارید. هنگام انتخاب چاشنی های خود برای ماهی قزل آلا، مطمئن شوید که گزینه های سالمی را انتخاب می کنید.

مضرات ماهی قزل آلای پرورشی چیست؟

ماهی قزل آلای پرورشی ممکن است حاوی بی فنیل های پلی کلره (PCB) و آنتی بیوتیک ها باشد که می تواند اثرات مضری بر سلامت داشته باشد. همچنین گزارش های تایید شده ای وجود دارد که رنگ های مصنوعی به گوشت ماهی تزریق می شود تا صورتی به نظر برسد. ماهی قزل آلا که غذای دریایی است، ممکن است حاوی میکروارگانیسم هایی مانند انگل ها، باکتری ها و ویروس ها باشد که ممکن است باعث بیماری های ناشی از غذا شود. برای جلوگیری از بیماری های ناشی از غذاهای دریایی باید از ماهی‌های ایمن استفاده کنید.

سطح جیوه در ماهی قزل آلا چگونه است؟

بسیاری از مردم نگران افزایش سطح جیوه در ماهی هستند، که قابل درک است، زیرا جیوه در صورت مصرف زیاد می تواند برای ما سمی باشد. خوشبختانه، قزل آلا دارای سطوح بسیار پایین جیوه است، که آنها را به گزینه ای فوق العاده برای گنجاندن در رژیم غذایی سالم تبدیل می کند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار