قیمت دلار به زیر 50 هزار تومان سقوط می کند؟ | پیش بینی قیمت دلار در سال 1403

قیمت دلار در بازار آزاد طی یک ماه اخیر با نوسان زیادی همراه شده است.

قیمت دلار به زیر 50 هزار تومان سقوط می کند؟ | پیش بینی قیمت دلار در سال 1403

قیمت دلار از ابتدای سال جاری با کاهش مواجه شد اما با شروع ماه مهر روند قیمت ارز تغییر کرد. در ماه های اخیر قیمت دلار با نوسان زیادی همراه شده است. پیش بینی های مختلفی در خصوص قیمت دلار در سال 1403 انجام شده و برخی کارشناسان از کاهش و برخی از افزایش قیمت دلار در سال آتی سخن گفته اند.

قیمت دلار در بازار آزاد طی یک ماه اخیر با نوسان زیادی همراه شده است. افزایش قیمت دلار از هفته پایانی دی آغاز و از شروع دهه دوم بهمن متوقف شد و پس از یک هفته کاهش در اواسط بهمن، قیمت دلار در کانال ۵۵ هزار تومان به ثبات نسبی رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت دلار در نیمه نخست سال با کاهش قابل توجهی همراه شد و در یک بازه زمانی در تابستان امسال وارد کانال ۴۷ هزار تومان شد اما از شروع پاییز تحت تأثیر موضوعات مختلف از جمله جنگ اسرائیل و حماس قیمت ارز وارد مدار صعودی شد. در نیمه پاییز قیمت دلار در محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان تثبیت شد و از اواخر ماه دی بار دیگر نرخ ارز در ایران اوج گرفت.

قیمت دلار در روز ۱۰ بهمن تا مرز ۶۰ هزار تومان پیش رفت و این نگرانی به وجود آمد که مانند پاییز و زمستان سال گذشته بار دیگر ترمز ببرد. برخی از تحلیلگران تکنیکال پیش‌بینی کردند که دلار حتی تا ۶۴ هزار تومان هم بالا می‌رود اما اینطور نشد و روند افزایش قیمت دلار چندان دوام نیاورد.

دلار به سرعت وارد مدار نزولی شد و این‌بار کارشناسان از بازگشت قیمت دلار به قیمت ماه دی خبر می‌دادند. برخی از کارشناسان باور داشتند که قیمت دلار تحت تأثیر هیجانات سیاسی رشد کرده است و دلار هر چه رشد کرده، برمی‌گردد. 

دلار در ۱۶ بهمن تا نیمه کانال ۵۴ هزار تومان سقوط کرد و این امیدواری به وجود آمد که در پایان همان روز ۵۳ هزار تومان و در روزهای بعد کانال‌های پایین‌تر هم ببیند، اما روند کاهشی متوقف و دلار وارد کانال ۵۵ هزار تومان شد. پس از آن نوسان قیمت دلار کاهش یافته و دلار در دو کانال ۵۵ و ۵۶ هزار تومان در حال رفت و برگشت بوده و به تازگی در کانال ۵۵ هزار تومان ثابت مانده است.

دلار به کدام سو می‌رود؟

نرخ ارز در ایران از موضوعات مختلفی تأثیر می‌گیرد اما به نظر می‌رسد در این برهه زمانی قیمت دلار بیشتر تحت تأثیر اخبار سیاسی است که از منطقه مخابره می‌شود. در حال حاضر مذاکرات مربوط به آتش بس اسرائیل و حماس و آزادی گروگان‌ها در قاهره در جریان است و در صورت توافق ممکن است دلار با کاهش مواجه شود. البته لازمه کاهش قابل توجه قیمت دلار، دستیابی به یک توافق دائمی یا حداقل یک آتش بس میان‌مدت است زیرا تجربه توافق آتش بس کوتاه‌مدت اسرائیل و حماس در آذرماه نشان داد بازار ارز ایران تأثیر قابل توجهی از چنین توافقاتی نمی‌گیرد.

از طرفی قیمت دلار در ماه‌های آتی می‌تواند از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز تأثیر بگیرد. پاییز ۱۳۹۹ و به دنبال به پیروزی رسیدن جو بایدن در انتخابات آمریکا، قیمت دلار در بازار ارز ایران با کاهش مواجه شد. بنابراین قیمت دلار در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌تواند تحت تأثیر انتخابات مقدماتی احزاب و انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ۵ نوامبر قرار بگیرد.

همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است و برخی پژوهشگران اقتصادی از احتمال جهش ارزی پس از پایان انتخابات سخن می‌گویند. با توجه به اینکه قیمت ارز در ۶ ماهه منتهی به انتخابات مجلس در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ با جهش شدیدی مواجه شد و امسال روند متفاوتی را طی کرد، این احتمال وجود دارد که احتمال جهش ارزی پس از پایان انتخابات هم منتفی باشد.

به هر طریق قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها عمل کرده است. برخی از تحلیلگران از دلار ۶۵ یا حتی ۷۵ هزار تومانی در زمستان خبر می‌دادند که این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد. باید دید روند غیر قابل پیش‌بینی دلار تا کجا ادامه دارد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار