واردات خودرو| واردات خودرو دست دوم| آخرین اخبار واردات خودرو

واردات خودرو به کجا رسید؟ | افشاگری عجیب درباره تعداد خودروهای وارد شده به ایران

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران درباره تعداد خودروهای وارد شده به کشور افشاگری کرد.

واردات خودرو به کجا رسید؟ | افشاگری عجیب درباره تعداد خودروهای وارد شده به ایران

از دو سال قبل اعلام شد که قرار است واردات خودرو برای تنظیم بازار خودرو در ایران آزاد شود. دولت بحث واردات خودرو را مطرح و آزاد اعلام کرد و خرداد امسال مجلس نیز آن را تصویب کرد. طبق آیین‌نامه واردات خودرو دست دوم، هر کد ملی می‌تواند یک خودرو وارد کند. گفته شده که واردات خودرو می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ خودروهای داخلی شود. تازه‌ترین اخبار درباره واردات خودرو را در ادامه بخوانید.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در وزارت صمت نهایی نشده و هیچ خودرویی وارد گمرکات کشور نشده است.

محمد رضوانی‌فر این خبر را در حالی اعلام کرد که برخی رسانه ها نوشته بودند واردات خودرو آغاز شده است.

واردات خودرو کارکرده در هاله‌ای از ابهام

پس از انتشار خبر مربوط به آزادسازی واردات خودروی صفر، شهریور ماه سال گذشته نیز خبر ورود خودروهای کارکرده بر سر زبان‌ها افتاد. این امر از بهار امسال، وارد فاز جدی شده و دولت هر از چندگاهی، خبر تصویب آیین‌نامه مربوطه را در روزهای آتی می‌دهد. کار به جایی رسیده که پس از گذشت بیش از سه ماه، آیین‌نامه مربوطه در هاله‌ای از ابهام بوده و فعلاً در حد وعده، باقی مانده است.

واردات خودرواز سوی دیگر بسیاری از کارشناسان بازار خودرو، واردات محصولات دست دوم را بسیار مضر بر اقتصاد کشور می‌دانند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا از انجام آن جلوگیری کنند.

اسفند ماه سال گذشته، سامانه یکپارچه فروش خودرو جهت ثبت‌نام متقاضیان خودروهای وارداتی صفر کیلومتر، با وعده تحویل پنج ماهه از سوی وزارت صمت باز شد. هر کدام از 33 هزار نفر متقاضی، بدون اطلاع از مدل خودروی ثبت‌نامی، قیمت و زمان تحویل دقیق خودرو، 500 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی خود بلوکه کردند.

حال بیش از هفت ماه از وعده تحویل حداکثر پنج ماهه که این خودروها می‌گذرد، اما تنها تکلیف هزار و 108 نفر از متقاضیان مشخص شده و قرار است چانگان CS35 از سوی شرکت سایپا تحویل بگیرند.

کمبود ارز، بهترین بهانه تأخیر در واردات خودرو

از زمان جدی شدن روند واردات، کمبود ارز یکی از بهانه‌هایی است که همیشه از سوی کارشناسان و مقامات مختلف به آن اشاره می‌شود. یکی از اظهارات اخیر نیز از سوی محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجالس هفتم، هشتم و نهم مطرح شده که می‌گوید: «مصوبه آزادسازی واردات خودرو، نرخ دلار را تا 80 هزار تومان بالا می‌برد.»

واردات خودروبارها در مورد منشأ ارز خارجی و تهاتر تاجران ایرانی با سایر کشورها جهت واردات خودرو اشاره شده است. برای انجام واردات، نیازی به جمع کردن دلار از بازار و خرید خودرو نبوده و تاجر می‌تواند پس از صادرات محصول داخلی، خودروی مورد نیاز کشور را با همان پول و بدون دردسر وارد کند. حتی بدهی سایر کشورها به ایران که باوجود تحریم‌های بین‌المللی قابل پرداخت نیست، می‌تواند از این طریق وارد چرخه اقتصادی کشور شود.

بنابراین گویی مشکل اصلی واردات، در پشت پرده چیز دیگری باشد و هر بار به بهانه‌های مختلف، روند واردات خودرو به تعویق می‌افتد. امید است با رفع مشکلات و اختلاف نظر مقامات دولتی تا پایان سال، حداقل چند هزار خودروی وارداتی، تحویل متقاضیان شود.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار