قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار با آزادسازی ۶ میلیارد بلوکه شده ریخت | کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

موج ریزش قیمت ها در بازار ارز، امروز با انتشار خبر تکمیل واریز ۶ میلیارد دلار پول ایران به حساب بانک‌های ایرانی در قطر آغاز شد.

قیمت دلار با آزادسازی ۶ میلیارد بلوکه شده ریخت | کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما  بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید.

۶ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی که چندی پیش آزاد شده بود، امروز به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر و در قالب یورو واریز شد.با دسترسی کامل ایران به این منابع ارزی قدرت بازارسازی بانک مرکزی در بازار ارز افزایش یافته و کنترل فرمان ارز در میرداماد تسهیل می‌شود.

موج ریزش قیمت ها در بازار ارز، امروز با انتشار خبر تکمیل واریز ۶ میلیارد دلار پول ایران به حساب بانک‌های ایرانی در قطر آغاز شد. بدین ترتیب، دست بانک مرکزی برای هرگونه سیاستگذاری ارزی بیش از هر زمان دیگری باز خواهد بود و حفظ ثبات بازار ارز بیش از هر زمان دیگری برای بازارساز امکان پذیر شده است.

هفته گذشته سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت که فرایند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در حال اجرا است و امیدوارم به‌زودی بانک مرکزی و وزارت امور خارجه جزئیات دقیق از اجرای توافقات آزادسازی اموال بلوکه شده کشور اعلام کنند و پس از اعلام رسمی این خبر توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، نگرانی شدیدی در میان دلالان و سفته بازان بازار ارز ایجاد شد.

آن‌گونه که به نظر می‌رسد با تداوم اخبار انتشار اخبار مثبت امکان کاهش بیشتر قیمت دلار در بازار غیررسمی وجود دارد که خوشایند دلالان بازار ارز نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار در روزهای آتی کاهش بیشتری خواهد داشت. به طور کلی با ثباتی که در بازار ارز از ۶ ماه گذشته شکل گرفته است، کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری و استفاده از دلار برای حفظ ارزش دارایی خود ندارد.

به گزارش ایرنا، اعلام دسترسی بانک مرکزی به پول‌های بلوکه‌شده کشورمان در هفته جاری، منجر به افت قیمت دلار در هفته گذشته شد و با وجود اینکه در بازار رسمی ارز در تعطیلات چند روز اخیر خرید و فروشی در آن رخ نمی‌دهد اما در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار با همچنان روند کاهشی را تجربه کند و برگ ریزان نرخ ارز، پیش از شروع فصل پاییز آغاز شود. البته از دی‌ماه سال گذشته با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی از سوی بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار غیررسمی حوالی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان مدیریت شده و از همین‌ رو قیمت اکثر کالاهای سرمایه‌ای نیز ثابت مانده است و بازارهای همسو با دلار در ماه‌های اخیر آرامش نسبی را تجربه کردند.

قیمت دلار

زمزمه‌های ریزش قیمت دلار

تغییرات زیرپوستی بازار ارز ایران و تحرکات «مال‌دارها» از حدود یک ماه قبل که خبرهای مربوط به انتقال پول‌های مسدود شده ایران مطرح شد تا حدودی قابل مشاهده بود. اما حالا خبر رسیده که با دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار موجود در قطر، قیمت ها در بازار غیررسمی شروع به کاهش کرده است.

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق ایران و چین هم در این زمینه گفته است که بانک مرکزی زمانی می‌تواند قدرت مداخله در بازار ارز را در اختیار بگیرد که به اندازه کافی ارز در جیبش داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

او تأکید می‌کند که مطمئناً بانک مرکزی از امروز می‌تواند منابع ارزی قابل دسترس خود را به اشکال گوناگون وارد بازار کند و همه باید منتظر اخبار و تأثیرات مثبت در بازار ارز باشند.

قیمت دلار سقوط می‌کند؟

علی طباطبایی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت دلار در مسیر طبیعی خود در حرکت است به تجارت‌نیوز گفت: «موضوع خبردرمانی و شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز اثرگذار است. این در حالی است که کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است و در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه این اسکناس کانال‌های بالاتر قیمت را می‌بیند.»

طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار کرد: «با تمام تلاش‌های بازارساز، دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت. یکی از دلایل آن نیز این است که صنایع بالادستی کشور خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق می‌دهند. بر همین اساس بعید می‌دانم کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد.»

وی خاطرنشان کرد. «شرط کاهش شدید قیمت دلار توافق برجام است و در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی برگردد.»

این کارشناس اقتصادی به تلاش بازارساز برای ثابت نگه‌ داشتن قیمت دلار در محدوده مشخصی اشاره کرد و گفت: «حواشی بازار ارز که توسط بازارساز ایجاد می‌شود باعث رنج‌شدن قیمت دلار در ما‌ه‌‌ها و هفته‌های گذشته شده است. به اعتقاد من مادامی که موضوع توافقات و مسائل کلان کشور سمت و سوی مشخصی بگیرد، دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.»

وی پیش از این در زمانی که دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار داشت و با قیمت ۵۴ هزار تومان مبادله می‌شد به احتمال شوک قیمتی بازدارنده به بازار ارز توسط بانک مرکزی اشاره کرده بود.

 

قیمت دلار

سرکش شدن قیمت دلار

برزو حق‌شناس دیگر کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با نزدیکی به انتهای تابستان دلار سرکش‌تر می‌شود، گفت: «در حال حاضر سیاست‌های سیاست‌گذار تایید می‌کند که دستش بسته است.» وی با بیان اینکه سیاست‌گذار در حال عقب‌نشینی از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: «هر چند من این اقدام را با لحاظ‌کردن سیاست‌های حمایتی از دهک‌های آسیب‌پذیر، درست می‌دانم اما وقتی سیاست‌گذار در این بازه زمانی در حال عقب‌نشینی است، نشان‌دهنده دست خالی نهاد تصمیم‌گیر است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «اگر قیمت در کریدور بالاتر تثبیت شود، این شروع یک روند صعودی جدید است.» وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش ذاتی دلار در حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است، خاطرنشان کرد:« امیدوارم که این سیاست عقلانی حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با عدم سرکوب قیمت دلار همراه شود؛ سیاست‌گذار اجازه حرکت آرام به سمت ارزش ذاتی دلار را بدهد تا فنر این اسکناس فشرده‌تر نشود و شاهد سقف جدید در نیمه دوم سال نباشیم.»

حق‌شناس در ادامه گفت: «اگر سیاست‌گذار اصرار بر سرکوب قیمت دلار داشته باشد متاسفانه ما در نیمه دوم سال سقف جدیدی برای این اسکناس خواهیم داشت.» گفتنی است این کارشناس بازرهای مالی در ابتدای هفته پیش‌بینی کرده بود که قیمت دلار در پایان هفته سوم شهریور در سطح 50 هزار تومانی قرار گیرد.

قیمت دلار

 
قیمت دلار 70 هزار تومان می‌شود!!

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی و قیمت دلار برابر است به تجارت‌نیوز گفت: «ما همیشه درباره ارزش دلار صحبت می‌کنیم، نه قیمت آن. قیمت چیزی است که عرضه و تقاضا در بازار آن را مشخص می‌کند و ارزش ذاتی همان مقداری است که روی کاغذ محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «با وجود نقدینگی ۶ هزار و ۸۰۰ همتی، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی، با قیمت دلار ۴۹ هزار تومانی، عملا ارزش با قیمت یکی شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: «طی ۲۰ سال گذشته در اقتصاد ایران این اتفاق خیلی نادر بوده که ارزش با قیمت برابری کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خبردرمانی‌های روزهای اخیر خاطر نشان کرد: «در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، زیر ارزش و عدد واقعی می‌رود. آن زمان فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. مثلا سهام فولاد مبادرکه اگر ۲۰ تا ۱۵ درصد زیر ارزش واقعی خود باشد، نمی‌خرید؟ دقیقا قیمت دلار نیز همین مصداق را دارد.»

وی با تاکید بر اینکه دلار نمی‌تواند پایین بیاید زیرا کف فاندامنتالی این اسکناس ایجاد شده است بیان کرد: «همیشه و در ۶ ماهه نخست سال مصرف ارز کم و تقاضا پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: «در نیمه دوم سال با نقدینگی که به سمت ۸ هزار و ۳۰۰ همت خواهد رفت و با رشد اقتصادی حدود سه درصدی، ما قیمت دلار را تا ۷۰ هزار تومان می‌بینیم. اگر تا پایان ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان برسد به هیچ عنوان سورپرایز نمی‌شویم.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار