قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار به سقف چسبید! | افزایش بی پروای قیمت دلار | سقف بلندپروازی دلار کجاست؟

با شروع سومین هفته شهریور قیمت دلار در آستانه ورود به کانال ۵۰ هزار تومانی قرار گرفت.

قیمت دلار به سقف چسبید! | افزایش بی پروای قیمت دلار | سقف بلندپروازی دلار کجاست؟

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما  بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید.

با شروع سومین هفته شهریور قیمت دلار با افزایش ۲۰۰ تومانی با رقم ۴۹ هزار و ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومانی معامله شد.

نزدیکی به کریدور ۵۰ هزار تومانی این گمانه را به وجود آورده که قیمت دلار حرکت آهسته و پیوسته صعودی خود را آغاز کرده است. کارشناسان اقتصادی همواره به اثر افزایشی تقاضا بر بازار ارز در نیمه دوم سال جاری تاکید می‌کنند. به اعتقاد آنها رشد تورم و نقدینگی در نیمه دوم سال در قیمت دلار نمود پیدا می‌کند.

این در حالی است که به گفته آنها از پرش‌های قیمتی در صورتی که اخبار خاصی روانه بازار نشود نیز خبری نیست. آنها روندی آهسته و پیوسته در نیمه بالایی کریدور ۵۰ هزار تومانی را برای دلار پیش‌بینی می‌کنند.

امروز محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن ابراز خرسندی از جایگزینی دینار به جای دلار و یورو، در پیامی از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اربعین و از مدیریت مدبرانه مسئولان ارزی بانک مرکزی، تشکر کرد.

طبق اعلام رئیس بانک مرکزی، دلار از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی در ایام اربعین حذف شد. سیاستی که بانک مرکزی قصد دارد در مبادلات مالی سایر کشورهای منطقه اعمال کند. در حالی که انتظار می‌رفت با حذف تقاضای دلار اربعین، قیمت این اسکناس ثابت بماند با این وجود قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی در حال پیشروی است.

سرکشی دلار در نیمه دوم سال؟

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با نزدیکی به انتهای تابستان دلار سرکش‌تر می‌شود به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شده و سیاست‌های سیاست‌گذار نیز تایید می‌کند که دستش بسته است.»

وی با بیان اینکه سیاست‌گذار در حال عقب‌نشینی از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: «هر چند من این اقدام را با لحاظ‌کردن سیاست‌های حمایتی از دهک‌های آسیب‌پذیر، درست می‌دانم اما وقتی سیاست‌گذار در این بازه زمانی در حال عقب‌نشینی است، نشان‌دهنده دست خالی نهاد تصمیم‌گیر است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود می‌کند، افزود: «اگر قیمت در کریدور بالاتر تثبیت شود، این شروع یک روند صعودی جدید است.»

قیمت دلار

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش ذاتی دلار در حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است، خاطرنشان کرد:« امیدوارم که این سیاست عقلانی حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با عدم سرکوب قیمت دلار همراه شود؛ سیاست‌گذار اجازه حرکت آرام به سمت ارزش ذاتی دلار را بدهد تا فنر این اسکناس فشرده‌تر نشود و شاهد سقف جدید در نیمه دوم سال نباشیم.»

حق‌شناس در ادامه گفت: «اگر سیاست‌گذار اصرار بر سرکوب قیمت دلار داشته باشد متاسفانه ما در نیمه دوم سال سقف جدیدی برای این اسکناس خواهیم داشت.»

وی خاطر نشان کرد: «فکر می‌کنم آٰرام آرام باید شاهد ورود دلار به کریدور ۵۰ هزار تومان باشیم و شاید در هفته جاری، با توجه به اینکه تقاضای دلار به خاطر مسافرت‌های آخر تابستان مقداری تشدید شده، این اتفاق بیفتد.»

سردرگمی معامله‌گران در اخبار متناقض نفتی

امروز تسنیم در گزارشی به ادعای برخی رسانه‌های خارجی مبنی جریمه دو میلیون دلاری یک شرکت نفت‌کش یونانی به دلیل حمل نفت ایران پرداخته بود. این در حالی است که بلومبرگ چندی پیش مدعی شده بود که دولت جو بایدن به یک توافق پنهان نفتی با ایران دست یافته است و اکنون ادعای دیگری مطرح شده که از تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از افزایش فروش نفت ایران حکایت دارد.

قیمت دلار

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده مطابق با اسنادی که به رویت این رسانه آمریکایی رسیده شرکت مذکور با پرداخت ۲.۴ میلیون دلار جریمه بابت تلاش برای انتقال و فروش نفت تحریم‌شده ایران و همچنین تعلیق مراقبتی به مدت سه سال موافقت کرده است.

با وجود اینکه در هفته‌های گذشته موضوع توافق نانوشته ایران و آمریکا، امید فعالان اقتصادی برای کاهش قیمت دلار را افزایش داده بود این تناقض در اخبار، هر گونه آینده‌نگری در رابطه با قیمت دلار را غیرممکن کرده است.

گفتنی است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه افزایش داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد و رشد ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با رقم ۴۹ هزار و ۹۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز ۸۰ تومان افزایش داشت و با رقم ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان معامله شد.

پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات مجلس

یک کارشناس اقتصادی با بررسی روند قیمت دلار در 6 ماهه منتهی به انتخابات مجلس سال 1398 و 1394 و 1390، عنوان می‌کند که قیمت دلار پیش از انتخابات امسال که در اسفندماه برگزار می‌شود هم افزایش پیدا خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت دلار همواره تحت تاثیر اخبار سیاسی و تصمیمات کلان اقتصادی بوده و بعضی وقتها پیش بینی ها درست از آب در نمی‌آید. برای مثال در شروع سال جاری از یک ابرتورم و دلار 100 هزار تومانی سخن گفته می‌شد ولی در عمل قیمت دلار به نسبت زمستان سال گذشته حدود 4 هزار تومان کاهش پیدا کرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید در ادامه سال چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. 

ویدئویی که کارشناس اقتصادی منتشر کرده است را در ادامه می‌توانید ببینید. 

قیمت دلار 70 هزار تومان می‌شود!!

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی و قیمت دلار برابر است به تجارت‌نیوز گفت: «ما همیشه درباره ارزش دلار صحبت می‌کنیم، نه قیمت آن. قیمت چیزی است که عرضه و تقاضا در بازار آن را مشخص می‌کند و ارزش ذاتی همان مقداری است که روی کاغذ محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «با وجود نقدینگی ۶ هزار و ۸۰۰ همتی، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی، با قیمت دلار ۴۹ هزار تومانی، عملا ارزش با قیمت یکی شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: «طی ۲۰ سال گذشته در اقتصاد ایران این اتفاق خیلی نادر بوده که ارزش با قیمت برابری کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خبردرمانی‌های روزهای اخیر خاطر نشان کرد: «در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، زیر ارزش و عدد واقعی می‌رود. آن زمان فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. مثلا سهام فولاد مبادرکه اگر ۲۰ تا ۱۵ درصد زیر ارزش واقعی خود باشد، نمی‌خرید؟ دقیقا قیمت دلار نیز همین مصداق را دارد.»

 

قیمت دلار

وی با تاکید بر اینکه دلار نمی‌تواند پایین بیاید زیرا کف فاندامنتالی این اسکناس ایجاد شده است بیان کرد: «همیشه و در ۶ ماهه نخست سال مصرف ارز کم و تقاضا پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: «در نیمه دوم سال با نقدینگی که به سمت ۸ هزار و ۳۰۰ همت خواهد رفت و با رشد اقتصادی حدود سه درصدی، ما قیمت دلار را تا ۷۰ هزار تومان می‌بینیم. اگر تا پایان ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان برسد به هیچ عنوان سورپرایز نمی‌شویم.»

قیمت دلار چشم به راه توافق ایران و آمریکا

کارشناسان اقتصادی این ثبات قیمت را ناشی از دستکاری و مداخله دولت در بازار ارز می‌دانند و می‌‌گویند این ثبات قیمتی تصنعی است و ممکن است از دست برود. اما معامله‌گران معتقدند برخی سیگنال‌ها و اخبار مثبت سیاسی باعث ثبات قیمت دلار شده است. از جمله این خبرها احتمال خبر توافق میان ایران و آمریکاست که رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداخته‌اند.

بلومبرگ گزارشی منتشر کرده و در آن اعلام کرده که قرار است ظرف چند روز آینده گزارش فصلی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران منتشر شود. این رسانه مدعی شده که بر اساس این گزارش ایران در حال «‌کاهش سرعت ذخیره‌‌‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد» است. همچنین رسانه‌ها از احتمال یک توافق موقت میان ایران و آمریکا خبر داده‌اند.

قیمت دلار

در کنار این مساله، اخیرا اعلام شد که امریکا به ایران اجازه داده که تولید نفت خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌‌‌ها در پنج سال پیش بازگرداند که این خبر به تنهایی می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

البته چنین اخباری می‌تواند در شرایط عادی به کاهش قیمت دلار منجر شود. اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که بازار واکنش کاهشی نسبت به این اخبار نشان نمی‌دهد اما این اخبار حداقل مانع از افزایش بیشتر قیمت دلار شده است.

پیش بینی‌ها حاکی از این است که قیمت دلار حداقل تا پایان شهریور و مهر ماه در محدوده کنونی باقی بماند. اما اینکه در نیمه دوم سال قیمت دلار به چه سمتی حرکت کند، بستگی به عملکرد دولت و مسیر حرکت شاخص‌های کلان اقتصاد دارد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار