سردرد

چرا همیشه سردرد دارم | برای بهتر شدن سردرد چه کارهایی انجام دهم؟

در این بخش در خبر ملت همراه ما باشید تا با دلایل بروز سردرد و روش‌های درمانی مورد تأیید این مشکل بیشتر آشنا شویم.

چرا همیشه سردرد دارم | برای بهتر شدن سردرد چه کارهایی انجام دهم؟

گاهی سردرد به حدی شدید و غیرقابل‌تحمل می‌شود که فرد ناچار است فوراً جهت علت‌یابی و تسکین سردرد به پزشک متخصص مراجعه کند؛ اما به نظر شما بهترین روش درمان سردرد چیست؟ سردرد می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله استرس و اضطراب، میگرن ، افسردگی ، مشکلات آب و هوایی، آسیب‌های فیزیکی، فشار خون بالا، حساسیت و… بروز کند. سر درد به قدری رایج است که می‌توان با اطمینان گفت اکثر افراد بارها در طول زندگی خود با آن مواجه خواهند شد. سردرد در صورت تکرار یا شدت بالا می‌تواند اثرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد. از این رو تشخیص علت و نوع این درد، در کنار اقدامات لازم برای کاهش یا جلوگیری از بروز آن و البته درمان سردرد، اهمیت به‌سزایی داشته و از آثار سوء بر زندگی فرد می‌کاهد. در این بخش در خبر ملت همراه ما باشید تا با دلایل بروز سردرد و روش‌های درمانی مورد تأیید این مشکل بیشتر آشنا شویم.

سردرد

علت سردردهای همیشگی چیست؟

برخی از افرادی درگیر به سردرد از پایدار بودن این حالت ناخوشایند و دردناک شکایت می‌کنند. آیا به تاکنون به دنبال پاسخ این سؤال بودید که چراکه دائماً تا بیشتر اوقات از سردرد رنج می‌برید؟ سردرد دائمی عمدتاً به چند دلیل زیر بروز می‌کند.

مصرف کافئین زیاد

کم‌خونی

عفونت سینوسی: عفونت سینوسی سبب بروز سردرد عصبی می‌شود

استرس

بروز اختلال در ساعت بدن

کاهش آب بدن

تغییرات هورمونی (سردردهای پیش از قاعدگی، پس از زایمان و دوره یائسگی)

ابتلا به بیماری مزمن: این نوع سردرد زمانی رخ می‌دهد که فرد به یکی از بیماری‌های مزمن همچون دیابت، لوپوس و فیبرومیالژیا مبتلا باشد

تومور مغزی

بهترین درمان سردرد

برای بهبود سردرد چه کارهایی انجام دهم؟

اگر سردرد داشتید، انجام برخی از کارها می‌تواند شدت سردرد شما را کم کند. برخی از این کارها عبارت‎‌اند از:

دنبال کردن رژیم غذایی فاقد گلوتن

استفاده از اسانس‌های روغنی مانند اسطوخودوس و نعنا فلفلی

استفاده از مکمل منیزیم و غذاهای حاوی منیزیم

مصرف دم‌نوش‌ها

نوشیدن آب به میزان کافی

مصرف ویتامین ب کمپلکس

انجام حرکات کششی و تحرک بیشتر

استراحت و خواب کافی

کمپرس سرد و گرم

درمان سردرد شدید

با توجه به اینکه اشاره کردیم سردرد به دلایل متعددی بروز می‌کند، بنابراین روش‌های درمان سردرد شدید نیز متفاوت خواهد بود. چنانچه شما دچار سردرد شدید و علت آن را هم پیدا کردید می‌توانید ضمن مشورت با پزشک متخصص و در صورت توصیه پزشک از روش‌های درمانی زیر استفاده کنید.

سردرد

اگر سردرد میگرنی باشد

درصورتی‌که سردرد شما منشأ میگرنی داشته باشد، به این معناست که احتمالاً این سردردها منشأ ژنتیکی دارد و لازم است جهت درمان آن به پزشک مراجعه کنید. افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به درمان خودسرانه با مسکن‌های ضد درد یا مسکن سردرد میگرنی نمایند. حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و یا اینکه از خدمات ویزیت متخصص در منزل استفاده کنید.

سردرد ناشی از خواب

بدن شما ساعت بدن متفاوت از دیگری دارد و بدن می‌تواند به استراحت مجدداً خود را ریکاوری کند. اما اگر شما مرتباً ساعت خواب خود را تغییر دهید و از کیفیت خواب خود بکاهید بدن نمی‌تواند انرژی کافی برای بازیابی نیروهای خود ذخیره کند، درنتیجه در طول روز از سردرد رنج خواهید بود. اگر شما از اختلال خواب شدید رنج می‌برید و نمی‌توانید به‌راحتی بخواب بروید، حتماً به متخصص مراجعه کنید و با تجویز پزشک از قرص‌های خواب‌آور استفاده نمایید. با بازگشت ریتم طبیعی خواب به بدن، شما دیگر نیاز به مصرف مداوم قرص خواب‌آور نخواهید داشت.

اگر پرخواب هستید نیز باید بدانید که پرخوابی در تولید نرمال سروتونین که انتقال‌دهنده عصبی و مؤثر در هوشیاری شماست اختلال ایجاد می‌کنید، به همین دلیل در طول روز دچار سردردهای متوسط تا شدید می‌شوید. در ضمن زیاد خوابیدن ترشح هورمون ملاتونین را نیز برهم میزند. با تغییر سبک زندگی و رعایت دستورالعمل‌هایی که متخصص ارائه می‌کند، می‌توانید این سردردها را قطع کنید. در ادامه چند مورد از قوی‌ترین قرص‌های سردرد برای درمان سردرد شدید را معرفی خواهیم کرد.

طب سوزنی برای سردرد

استفاده از طب سوزنی سردردهای ناشی از خستگی عضلات گردن را برطرف می‌کند. طب سوزنی در درمان و تسکین سردردهای میگرنی نیز مؤثر است. البته افراد پس از درمان سردرد با طب سوزنی بخصوص اگر از نوع عصبی باشد، باید فعالیت‌هایی برای تقویت عضلات گردن انجام دهند تا مجدداً دچار سردردهای آزاردهنده نشوند.

بوتاکس و درمان سردرد

استفاده از داروهای تزریقی امروز به یکی از روش‌های محبوب جهت تسکین و درمان کامل سردردهای شدید و میگرنی تبدیل شده است. با استفاده از آمپول بوتاکس می‌توانید برای همیشه از شر سردردهای آزاردهنده خلاص شوید. تزریق بوتاکس به افرادی توصیه می‌شود که از سردردهای میگرنی و عصبی دائمی رنج می‌برند و از مصرف داروها نمی‌تواند در تسکین دردشان چندان مؤثر عمل کند.

قرص سردرد

اغلب اگر سردرد منشأ جدی نداشته باشد، متخصص همان‌طور که در روش‌های بالا نیز گفتیم سعی می‌کند با توصیه‌هایی در رابطه با تغییر سبک زندگی سردردها و تنش‌های مغزی بیمار را برطرف کند. گاهی نیز پزشک مصرف قرص‌هایی همچون نوافن، بروفن، ژلوفن و استامینوفن را تجویز می‌کند. اما اگر سردردها بسیار شدید و جدی باشند درمانگر حتماً داروهایی جز موارد یاد شده را تجویز خواهد کرد.

توجه داشته باشید که هرگز بدون دستور پزشک از این داروها استفاده نکنید.

درمان سردرد با استامینوفن و ایبوپروفن

دو قرص استامینوفن و ایبوپروفن برای افرادی که مرتباً دچار سردرد استرس و عصبی می‌شوند مفید خواهند بود. این دو داروی تسکین سردرد نیز عوارضی به همراه دارند، بنابراین نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند. اگر سردرد غیرقابل‌تحمل باشد بیمار توصیه به مصرف ایبوپروفن می‌شود. این قرص نسبت به استامینوفن قوی‌تر است و به همین علت برخی از افراد که سردرد خفیف و موضعی با علت بیرونی دارند نیز جهت تسریع روند تسکین درد از آن استفاده می‌کنند.

درمان سردرد با نوافن و ژلوفن

اگر از سردردهای عصبی رنج می‌برید پزشک دو کپسول تسکین درد نوافن و ژلوفن را تجویز می‌کند. ژلوفن اثرات بسیار سنگینی دارد و مصرف آن به هرکسی توصیه نمی‌شود، به همین علت حتماً باید توسط پزشک تجویز شود اما کاملاً در درمان سردرد شدید مؤثر است. نوافن بیشتر به‌عنوان تسکین‌دهنده درد دندان شناخته می‌شود، اما چون می‌تواند بر دستگاه عصبی اثر بگذارد، بنابراین در تسکین سردرد شدید نیز مؤثر است.

درمان سردرد با استامینوفن و ایبوپروفن

درمان خانگی سردرد

درمان سردرد با روغن نعناع و ریحان

روغن نعناع تأثیر بسزایی در تسکین سردرد میگرنی دارد. سردرد میگرنی در اثر انقباض و اختلال در گردش خون رخ می‌دهد. روغن نعناع تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بهبود جریان خون دارد و به همین علت می‌تواند سردرد میگرنی را درمان کند. اگر چند برگ نعناع را بکویید و روی پیشانی بگذارید، سردردتان سریعاً برطرف می‌شود. اگر مدام دچار سردرد میگرنی می‌شوید، از روغن ریحان استفاده کنید. می‌توانید برگ ریحان را بجوید و یا اینکه روغن ریحان را روی پیشانی بمالید، این کار سبب کاهش سردرد شدید می‌شود.

درمان سردرد با روغن اسطوخودوس

اگر چند قطره روغن اسطوخودوس را با سه فنجان آب بجوشانید و بخار حاصل از آن را استشمام کنید، سردرد شما تسکین پیدا می‌کند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار