در ادامه سامانه بارشی؛

سازمان هواشناسی به 22 استان هشدار داد

سازمان هواشناسی با اعلام کاهش دما طی امروز و فردا در برخی مناطق، با ادامه فعالیت سامانه بارشی و خسارت به محصولات کشاورزی 22 استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی به 22 استان هشدار داد

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در نوار غربی کشور فعال بوده و باعث رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در شمال غرب،‌ غرب، جنوب غربی و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین،‌البرز و غرب تهران می‌شود.

در جنوب غرب کشور در استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان وزش باد شدید، نفوذ گردوخاک و کاهش کیفیت هوا ادامه دارد. در مرکز،‌ جنوب، شرق و جنوب شرق کشور نیز ابرناکی، رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک روی می‌دهد.

فردا یکشنبه این وضعیت در مناطق ذکر شده ادامه خواهد داشت، ضمن این‌که طی 2 روز آینده در سواحل دریای خزر به ویژه گیلان و غرب مازندران بارش باران با احتمال رعدوبرق پیش بینی شده است.

روز دوشنبه در نوار غربی کشور جو پایداری همراه با افزایش دما حاکم می‌شود و در نوار شرقی کشور افزایش ابر، رگبار پراکنده همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد و سامانه بارشی به‌تدریج از کشور خارج خواهد شد.

روز سه‌شنبه در برخی مناطق واقع در شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، شرق سمنان و خراسان رضوی بارش پراکنده روی می‌دهد. روز چهارشنبه در استان‌های واقع در مرز غربی کشور و برخی مناطق شمال غرب ابرناکی، رگبار پراکنده، گاهی وزش باد و خیزش گردوخاک انتظار می‌رود.

امروز و فردا در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز کاهش نسبی دما روی می‌دهد و از دوشنبه تا چهارشنبه در این مناطق روند افزایش دما حاکم می‌شود.در شمال شرق و شرق کشور نیز کاهش نسبی دما طی امروز و فردا و افزایش نسبی دما از روز سه‌شنبه پیش بینی شده است.

شنبه 1402/02/30: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، کرمان، یزد، هرمزگان و ارتفاعات البرز و تهران.

یک‌شنبه 1402/02/31: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، تهران، البرز، قزوین، سمنان، یزد، کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، هرمزگان، مرکزی، قم و ارتفاعات گیلان و مازندران.

شنبه 1402/02/30: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، لرستان، کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام، شمال شرق خوزستان.

یکشنبه 1402/02/31: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، نوار غربی اصفهان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

 

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های محلی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک و کاهش نسبی دما

شنبه 1402/02/30: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، نیمه شمالی کرمان، یزد، شمال هرمزگان، نیمه شمالی خوزستان، نیمه جنوبی ایلام و ارتفاعات تهران و البرز.

یکشنبه 1402/02/31: کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، شمال سمنان، یزد، فارس، کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، خوزستان، غرب و شمال هرمزگان، مرکزی، قزوین، البرز، قم و تهران، ارتفاعات استانهای گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر به شکل محدود، احتمال لغزندگی جاده ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد مه و کاهش دید.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوغبار

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و نفوذ گردوغبار

شنبه 1402/02/30: آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، قم، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، اصفهان، فارس، بوشهر، یزد، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان.

یکشنبه 1402/02/31: خوزستان، اصفهان، یزد، مرکزی، زنجان، قزوین، همدان، لرستان، قم، البرز، تهران، کرمان، سمنان، فارس، بوشهر، شمال هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، اردبیل و جنوب آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه 1402/03/01

نوع مخاطره: افزایش سرعت باد تا 40 نات و افزایش ارتفاع موج حداکثر 1.5 متر در سواحل استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان با تاکید بر تنگه هرمز در ساعات بعدازظهر و شب.

شنبه 1402/02/30: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

یکشنبه 1402/02/31: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

دوشنبه 1402/03/01: شرق خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی ، به‌ویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک ،اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی از جمله صیادی و بنادر در سواحل و فرا سواحل.

 

منبع: تسنیم
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار