طرز تهیه خورش پرپین

طرز تهیه خورش پرپین | آموزش تهیه خورش پرپین یا خرفه خوشمزه و مجلسی به روش بوشهری

این خورش، یک خورش ایرانی است که با پرپین یا خرفه تهیه می شود. این خورش مانند خورش سبزی است اما به دلیل وجود خرفه طعم ملایم تری دارد. پرپین لعاب زیادی در خورش بوجود می آورد که طعم و مزه خاصی ایجاد می کند. این خورش را می توان با برنج سفید یا کته زعفرانی طیخ و سرو نمود.

طرز تهیه خورش پرپین | آموزش تهیه خورش پرپین یا خرفه خوشمزه و مجلسی به روش بوشهری

مواد لازم برای ۴ نفر

پیاز    ۱ عدد

ادویه و زردچوبه    به مقدار لازم

گوشت    ۴۰۰ گرم

پرپین (خرفه)    ۴۰۰ گرم

گوجه    ۲ عدد

لیمو عمانی    ۲ عدد

گرد لیمو    به مقدار لازم

نمک و فلفل سیاه    به مقدار لازم

لپه    نصف پیمانه

دستور پخت خورش پرپین

مرحله اول

برای تهیه خورش پرپین یا خرفه ابتدا پیاز را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلالی خرد می کنیم. یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را درون آن ریخته و تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود.

مرحله دوم

در این مرحله ادویه و زرد چوبه را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی آن خارج شود. گوشت را تکه تکه خرد می کنیم و در قابلمه با پیاز ها تفت می دهیم. سپس آب جوش روی آن ریخته و درب قابلمه را می بندیم تا گوشت ها نیم پز شود.

مرحله سوم

حالا پرپین ها را به خوبی شسته و به صورت ریز خرد می کنیم. سپس یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. پرپین ها را تفت می دهیم. کمی زردچوبه هم به آن اضافه می کنیم و با روغن ملایم، تفت می دهیم.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که نیازی نیست مثل سبزی خورش خیلی سرخ شود و کافی است کمی تفت بخورد تا فقط تغییر رنگ دهد. گوجه ها را با رنده ریز پوره می کنیم و به سبزی ها اضافه می کنیم و می گذاریم با سبزی تفت بخورد.

مرحله پنجم

در این مرحله پس از اینکه کمی که تفت خورد، در ماهی تابه را بسته و می گذاریم کمی جا بیفتد و روغن پس دهد. گوشت که نیم پز شد، سبزی را به آن اضافه کرده و درب قابلمه را م یبندیم و می گذاریم با هم بپزدو خورش جا بیفتد.

مرحله ششم

در اواسط پخت، لیمو عمانی را با کارد سوراخ کرده و به خورش اضافه می کنیم. لپه را ا زقبل خیس کرده ایم، با کمی آب می گذاریم تا بپزد. سپس لپه های پخته را آبکش کرده و به خورش اضافه می کنیم. نمک و فلفل و گرد لیمو را به آن اضافه می کنیم.

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار