قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار علیه پیش‌بینی‌ها؛ ریخت که ریخت! | ورود قیمت دلار به کانال جدید

قیمت دلار در ادامه روند کاهشی که در پیش گرفته است در حالی امروز وارد یک کانال پایین‌تر شد که پیش‌بینی کارشناسان این بود قیمت دلار در شهریورماه افزایشی می‌شود و تا به حال این پیش‌بینی درست از آب در نیامده است.

قیمت دلار علیه پیش‌بینی‌ها؛ ریخت که ریخت! | ورود قیمت دلار به کانال جدید

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما حالا بار دیگر به روند کاهشی بازگشته است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید.

قیمت دلار امروز در بازار تهران ۱۷۲ تومان کاهش یافت و در کانال ۴۸ هزار تومان قرار گرفت.

در این میان، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار کاهش ۵ هزار تومانی را تجربه کرد و ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان قیمت پیدا کرد. هر قطعه سکه امامی نیز ۲۷ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان بود.

قیمت انواع ارز و سکه و طلا را در روز دوشنبه، ششم شهریور ماه ۱۴۰۲ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی): ۴۱ هزار و ۲۹۱ تومان

یورو: ۴۴ هزار و ۵۷۵ تومان

سکه تمام بهار آزادی: ۲۵ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان

سکه امامی: ۲۷ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان

نیم سکه: ۱۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان

ربع سکه: ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان

سکه گرمی: ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار: ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار: ۳ میلیون و ۸۲ هزار تومان

هر مثقال طلا: ۱۰ میلیون و ۱۵ هزار تومان

هر انس طلا: ۱۹۱۹.۷۲ دلار

قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

روند قیمت دلار در روزهای آینده چگونه است؟ بازار در چند هفته گذشته در محدوده 48 و 49 هزار تومان در رفت و برگشت بوده و روند آن نشان داده که فعلا قیمت دلار در بازار قرار است در نیمه اول کانال 49 هزار تومان بماند.

معامله‌گران مرز حساس دلار را قیمت 49 هزار و 200 تومان می‌دانند و می‌گویند اگر دلار بتواند خود را در بالای این مرز ثابت کند، می‌تواند برای ورود به نیمه دوم کانال 49 هزار تومان خیز بردارد. در غیر این صورت دلار فعلا در محدوده 49 هزار و 100 تومان تا 48 هزار  800 یا 900 تومان باقی می‌ماند.

 

قیمت دلار در شهریور ماه افزایشی می‌شود؟

روند قیمت دلار در آخرین ماه تابستان چه می‌شود؟ بسیاری معتقدند که قیمت دلار در شهریور ماه افزایشی می‌شود. دلیل این مساله افزایش تقاضا برای دلار در آخرین ماه تابستان است. گفته می‌شود که افزایش تقاضا در این شرایط می‌تواند منجر به افزایش قیمت دلار شود. اما عملکرد سیاستگذار ارزی تاکنون نشان داده که بازارساز به هیچ عنوان مایل به افزایش قیمت دلار نیست و از هر ابزاری برای کنترل بازار استفاده می‌کند و احتمالا این ماه هم اجازه رشد قیمت دلار را ندهد.

البته افزایشی‌های بازار معتقدند که دست بازارساز برای کنترل قیمت ارز چندان پر نیست و احتمالا در شهریور ماه کنترل کامل بازار ارز از دست دولت خارج می‌شود و احتمال افزایش قیمت دلار وجود دارد.

قیمت دلار

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی به تشریح وضعیت بازار ارز در دو هفته گذشته پرداخت و به تجارت‌نیوز گفت: «در روزهای انتهایی هفته گذشته، قیمت دلار تحت تاثیر اخبار آزادسازی دلارهای ایران در کره جنوبی وارد کانال ۴۸ هزار تومانی شد و بالاخره خبری که بارها با اخبارش سعی شد بازار تحت تاثیر قرار بگیرد، به واقعیت پیوست.»

وی به افزایش تقاضا در پی کاهش محدود قیمت دلار اشاره کرد و افزود: «با بیشتر شدن تقاضا، قیمت سریعا کانال عوض کرد و در کانال ۴۹ هزار تومان قرار گرفت. ذهنیت فعلی بازارساز یا بانک مرکزی این است که عرضه‌ها را همچنان بالا و قیمت را پایین نگه‌ دارد.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار در پایان تابستان خاطرنشان کرد: « علی‌رغم اینکه سعی می‌شود اخبار خوبی در حوزه توافق به بازار تزریق شود، اما اگر این خبرها تبدیل به واقعیت نشود تا انتهای تابستان تقاضا بیشتر خواهد شد و قیمت بالای کانال ۵۰ هزار تومان قرار می‌گیرد.»

قیمت دلار ۷۰ هزار تومان؟!

در همین راستا سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی و قیمت دلار برابر است به تجارت‌نیوز گفت: «ما همیشه درباره ارزش دلار صحبت می‌کنیم، نه قیمت آن. قیمت چیزی است که عرضه و تقاضا در بازار آن را مشخص می‌کند و ارزش ذاتی همان مقداری است که روی کاغذ محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «با وجود نقدینگی ۶ هزار و ۸۰۰ همتی، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی، با قیمت دلار ۴۹ هزار تومانی، عملا ارزش با قیمت یکی شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: «طی ۲۰ سال گذشته در اقتصاد ایران این اتفاق خیلی نادر بوده که ارزش با قیمت برابری کند.

قیمت دلار

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خبردرمانی‌های روزهای اخیر خاطر نشان کرد: «در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، زیر ارزش و عدد واقعی می‌رود. آن زمان فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. مثلا سهام فولاد مبادرکه اگر ۲۰ تا ۱۵ درصد زیر ارزش واقعی خود باشد، نمی‌خرید؟ دقیقا قیمت دلار نیز همین مصداق را دارد.»

وی با تاکید بر اینکه دلار نمی‌تواند پایین بیاید زیرا کف فاندامنتالی این اسکناس ایجاد شده است بیان کرد: «همیشه و در ۶ ماهه نخست سال مصرف ارز کم و تقاضا پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: «در نیمه دوم سال با نقدینگی که به سمت ۸ هزار و ۳۰۰ همت خواهد رفت و با رشد اقتصادی حدود سه درصدی، ما قیمت دلار را تا ۷۰ هزار تومان می‌بینیم. اگر تا پایان ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان برسد به هیچ عنوان سورپرایز نمی‌شویم.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار