قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار به کف می‌رسد | کاهش قیمت دلار در مرداد ۱۴۰۲

طی دو هفته گذشته قیمت دلار هر هفته یک کانال عقب‌نشینی کرده است.

قیمت دلار به کف می‌رسد | کاهش قیمت دلار در مرداد ۱۴۰۲

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما حالا بار دیگر به روند کاهشی بازگشته است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید. 

طی دو هفته گذشته قیمت دلار هر هفته یک کانال عقب‌نشینی کرده است. این افت قیمت را معامله‌گران متاثر از رکود تقاضای ماه محرم می‌دانند. با شروع دومین ماه تابستان، دلار به کانال ۴۷ تومانی می‌رسد؟

به گزارش تجارت نیوز، در آخرین روزهای تیر، قیمت دلار همواره در روند خنثی نوسان داشت. با این وجود تمایل این اسکناس به افت قیمت و برخی سیگنال‌های مساعد سیاسی باعث کاهش ارزش آن شد. دلار در آخرین معامله هفته پایانی تیر در کانال ۴۸ هزار تومان و با قیمت ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان دهد.

در هفته اخیر قیمت دلار همواره در روند کاهشی قیمت نوسان داشت. این اسکناس در کانال ۴۹ و پله‌های آخر کانال ۴۸ هزار تومانی معامله شد. علاوه بر اثر تاثیر افت تقاضا و رکود بازارهای مالی بر کاهش قیمت ، تحلیلگران اقتصادی معتقدند برخی سیگنال‌های سیاسی و اخبار تایید نشده‌ حکایت از توافقات موقت میان ایران و آمریکا دارد.

قیمت دلار

سرگیجه قیمت دلار میان اخبار مثبت و منفی

در هفته‌ای که گذشت بازارها درگیر سیگنال‌های منفی نیز بود. دولت بر مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پافشاری کرد و به این ترتیب پیام کاهش درآمدهای ارزی را به بازار مخابره کرد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این موضوع می‌تواند سیگنالی برای افزایشی‌های بازار باشد تا در موقعیت خرید قرار بگیرند. زیرا با این اقدام دولت با بحران جدی تامین ارز مواجه خواهد شد. به ویژه اینکه پتروشیمی‌ها حدود 40 درصد از منابع ارزی کشور را تامین می‌کنند!

با فرض به اینکه نهاد سیاستگذار از اثر این تصمیم مطلع است؛ این احتمال نیز می‌رود که منابع ارزی که در ماه‌های آینده متاثر از مصوبه مذکور از چرخه اقتصاد کسر خواهد شد از مسیر دیگری تامین خواهد شد.

روز چهارشنبه خبری مبنی بر اینکه آمریکا 14 بانک عراقی مرتبط با ایران را به این دلیل که دلار آمریکا را در اختیار ایران قرار داده‌اند، تحریم کرده است. به این ترتیب قیمت دلار در آخرین روز هفته میان سیگنال‌های مثبت و منفی سرگردان بود؛ با این وجود به نظر می‌رسد فعلا زور اخبار مثبت بر عملکرد منفی دولت چربیده و هنوز اثر تصمیم‌های خطرناک ارزی به بازار نرسیده است.

کارشناسان اقتصادی برای هفته پیش‌رو به جهت دهه ابتدایی محرم و تعطیلی بازار تهران روزهای آرامی را برای بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کنند. به اعتقاد آنها در صورتی که اخبار منفی یا مثبتی مخابره نشود قیمت دلار در هفته نخست مرداد در محدوده ۴۸ هزار تومان نوسان خواهد داشت.

این در حالی است که طی دو هفته اخیر دلار هر هفته یک پله عقب‌نشینی کرده و تحلیلگران کف فعلی قیمت دلار را محدوده ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومانی می‌دانند. به اعتقاد آنها اگر این منطقه شکسته شود منطقه حمایتی بعدی ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود.

قیمت دلار

قیمت دلار ۴۳ هزار تومان! 

برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است روند کاهشی، قیمت دلار را به ۴۳ هزار تومان هم برساند. این تحلیل الیاس کردی است که در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرده است. البته این کارشناس بازار مالی اعلام کرده که دلار فعلا برای مدتی در کانال ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان می‌ماند و ظرف چند هفته آینده قیمت دلار تغییری نخواهد داشت. اما پس از آن ممکن است قیمت دلار در صورت رسیدن اخبار مثبت اقتصادی و سیاسی تا ۴۳ هزار تومان هم برسد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید «کانال فعلی از ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان حدودا تا ۵۱ و ۵۰۰ هزار تومان با کمینه و بیشینه حدود ۳۰۰ تومانی در این روند ساید پابرجاست. ما قیمت را در روند ساید می‌بینیم که اندکی بالا و پایین می‌رود اما در محدوده میانی خود، ۵۰ هزار تومان و ۴۹ هزار تومان، آرام می‌گیرد. اما اگر بخواهد بالاتر رود، احتمالا تا ۵۵ هزار تومان توانایی رشد داشته باشد.»

قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

علی قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که قیمت ارز در ایران به کدام سو خواهد رفت به خبرآنلاین می‌گوید: اگر توانستید وقایع سیاسی را پیش‌‎بینی کنید، قادر خواهید بود به این سوال هم پاسخ دهید.

وی می‌افزاید: همه تصور می‌کردند دولت سیزدهم قصد دارد با یک توافق همه جانبه وضعیت را در عرصه جهانی بهبود دهد اما این اتفاق نه تنها رخ نداد بلکه فرسایشی شدن روند مذاکرات اقتصاد را بیش از پیش شرطی کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: حالا بازارهای دیگر به اخبار مثبت واکنش چنانی نشان نمی‌دهند اما به واسطه شنیدن هر خبری منفی دستخوش روند افزایش قیمت می‌شوند.

وی عنوان می‌کند: دست بازارساز بسته است، طبیعتا نمی‌تواند در حد تقاضا ارز به بازار تزریق کند و در نتیجه من مطمئن نیستم که بتوان رقمی یا محدوده‌ای را برای نرخ ارز مشخص کرد.

او می‌گوید: مشکل اقتصاد ایران پیش بینی قیمت ارز نیست، مشکل این است که این اقتصاد غیرقابل پیش‌بینی شده است، در حقیقت هر اتفاق مثبتی منوط به اتفاقاتی است که رخ دادنش از حوزه اختیارات ما خارج است و این شرایط برای هر کشوری ناگوار است و برای ایران نیز طبیعتا چنین خواهد بود.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار