قیمت خودرو| افزایش قیمت خودرو| کاهش قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو در راه است؟ | پایان خواب خوش آزادسازی قیمت خودرو

در حالیکه انتظار می‌رفت آزادسازی قیمت خودرو انجام شود و تاثیر مثبت خود را روی کوتاه کردن دست دلالان در بازار و کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودروها بگذارد و در حقیقت قیمت خودرو کاهش یابد، اکنون اعلام شده که چنین طرحی در دستور کار نیست.

افزایش قیمت خودرو در راه است؟ | پایان خواب خوش آزادسازی قیمت خودرو

خبرملت: قیمت خودرو در سه ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. با این وجود طبق گزارش کارشناسان، قیمت خودرو طی دو سال اخیر دو و نیم برابر شده است. افزایش قیمت خودرو در سالهای اخیر با انتقادهایی مواجه شده و برخی معتقدند ممانعت از واردات خودروهای خارجی باعث ایجاد این اتفاق شده است. به تازگی اخباری مبنی بر واردات خودروهای کارکرده شنیده می‌شود که می‌تواند قیمت خودرو را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. تازه ترین خبر درباره قیمت خودرو را در ادامه از خبرملت بخوانید.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با بیان "این شورا براساس قانون متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو است" گفت: ادعای آزادسازی قیمت خودرو این روزها توسط افرادی بیان می‌شود که در دوره‌های قبل نتایج منفی ادعای خود را دیده‌اند.

به گزارش تسنیم، در طول هفته‌های اخیر اخبار مختلفی مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو مطرح شده است که همین امر باعث نگرانی خریداران خودرو از سامانه یکپارچه شده است؛ به همین منظور توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تصریح این نکته که براساس قانون و مطابق دستورالعمل 543 شورای رقابت این شورا متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو است، افزود: این موضوع هنوز تغییری نکرده است و با توجه به قانون شورای رقابت این وظیفه را انجام می‌دهد.

وی با اعلام اینکه "ادعای آزادسازی قیمت خودرو این روزها توسط افرادی بیان می‌شود که در دوره‌های قبل نتایج منفی ادعای خود را دیده‌اند"، افزود: ما در طول دو سال گذشته شاهد بودیم که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف شد، اگر این راهکار معقول و منطقی بود چرا در بهمن ماه سال گذشته باز به‌اجبار شورای رقابت به این حوزه ورود پیدا کرد؟

مدیر روابط عمومی شورای رقابت تصریح کرد: در آن مقطع حتی خودروسازان با برگزاری جلساتی در شورای رقابت خواستار ورود این شورا به قیمت‌گذاری بودند که این موضوع نشان می‌دهد سازوکار قیمت‌گذاری خودرو درست بوده است.

توکلی با ابراز اینکه "از بهمن ماه سال گذشته بازار خودرو به ثبات قیمتی دست پیدا کرده است"، گفت: در شرایط فعلی برخی می‌خواهند با اظهارنظرهایی نادرست در بازار التهاب به‌وجود بیاورند. باید این نکته را درنظر گرفت که بازار خودرو بازار خاصی است که به‌دلیل شرایط تحریمی و فشارهای اقتصادی قابل قیاس با سایر کشورها نیست و نمی‌توان برای آن نسخه واحد در نظر گرفت. امروز تولید به‌اندازه کافی انجام می‌شود و سازمان حمایت نیز سود عادلانه‌ای را برای خودروسازان در نظر گرفته است، آنها نیز بر همین اساس نسبت به فروش محصولات خود اقدام می‌کنند.

قیمت خودرو

آزادسازی قیمت خودرو باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود

یک کارشناس صنعت خودرو به دنبال طرح جدید وزارت صمت در آزادسازی قیمت ها، گفت: قیمت آزاد شود تاثیر مستقیم بر تعداد درخواست خرید خودرو و کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه دارد .

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن کریمی سنجری در خصوص طرح جدید وزارت صمت در خصوص بسته قیمتی خودرو گفت : قیمت گذاری دستوری طبیعتاً غلط است و نتیجه آن زیان انباشته ای است که امروز دامن صنعت خودرو را گرفته است و همین امر سد راه افزایش تولید و تحقیق و توسعه این صنعت شده است وعملاً خودروساز ما را از توسعه محصول باز داشته است .

 وی ادامه داد: اصولاً قیمت گذاری دستوری منبعث از اقتصاد دستوری است و این امر باعث شده در چهار سال گذشته تولید دچار مشکل شود، البته وجود تحریم های ایجاد شده به این امر دامن زد و روش های گذشته را به زیر سئوال برد، بنابراین با اصلاح قیمت ها می توان مسیر آینده را ریل گذاری صحیح کرده و در کنار این که خودروسازان از زیان خارج می شوند، تولید خودرو نیز افزایش پیدا کند.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن انتقاد از روش فعلی فروش گفت: ما از اول هم مخالف فروش به صورت کنونی بودیم چرا که این روش به تقاضا دامن زده و محیط کسب و  کار را آلوده و نوعی بخت آزمایی ایجاد می کند، از طرفی، هم تولید کننده را با مشکلات عدیده ای روبرو کرد وهم مصرف کننده واقعی بیشترین ضرر را برده و در آخر هم نارضایتی عمومی به همراه داشت .

وی ادامه داد : اینکه قیمت آزاد شود تاثیر مستقیم بر تعداد درخواست خرید خودرو و کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه دارد چرا که مصرف کننده واقعی به خودروساز رجوع خواهد کرد البته باید به این مهم توجه داشت با توجه به افزایش تعداد متقاضیان در سال های گذشته که تولید کاهش پیدا کرده است باید در کنار آزاد سازی قیمت به سیاست واردات محدود با ایجاد پروتکل های خاصی توجه ویژه ای کرد تا بتوان بازار را مدیریت کرد.

قیمت خودرو

موافقان آزادسازی چه می‌گویند؟

نکته‌ای که موافقان آزادسازی بر آن تاکید می‌کنند این است که عمل کردن براساس مکانیزم‌ها و ساختارهای تعریف شده علم اقتصاد درشرایط ویژه نظیر همین وضعیتی که امروز اقتصاد کشور دچار آن شده نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت مکانیزم‌های اقتصادی اصولا برای روزهای بحران طراحی شده‌اند.

همچنین موافقان آزادسازی می‌گویند در مفاهیم اقتصادی هر کجا بین دو نقطه اختلاف قیمت ایجاد شود همواره سیستم رانت و دلالی برای بهره‌مندی از سود حاصل از اختلاف قیمت دو نقطه برای خرید در نقطه با قیمت پایین‌تر و فروش در نقطه با قیمت بالاتر هجوم می‌آورد؛ بنابراین آزادسازی قیمت سبب از میان رفتن فاصله بین کارخانه و بازار شده و دلالی را از بین می‌برد.

موافقان نظریه آزادسازی قیمت، این مساله را معادل افزایش قیمت در بازار نمی‌دانند، آنها معتقدند در کوتاه‌مدت این امکان وجود دارد که قیمت‌ها افزایش یابد، اما تاکید می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص، آزادسازی منجر به متعادل شدن بازار چه از سمت عرضه و چه از سمت تقاضا خواهد شد.

قیمت خودرو

بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو

در این خصوص امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو است، به «جهان‌صنعت» گفت: بعد از بحران‌های ناشی از شروع مجدد تحریم‌ها در ابتدای سال ۹۷، تولید با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو شد،

 اما در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، تولید تا حد نیاز افزایش پیدا کرد. اما از آنجایی که درآمد مردم به اندازه کافی بالا نرفت، قیمت‌ خودرو در بازار آزاد به تعادل رسید. به این ترتیب هر وقت قیمت دلار با افزایش مواجه می‌شد، قیمت خودرو نیز بالا می‌رفت و هر گاه قیمت دلار پایین می‌آمد، قیمت خودرو هم کاهش پیدا می‌کرد.

در حال حاضر با توجه به اینکه از یک سو اجازه واردات خودروی نو و دست دوم صادر شده و از سوی دیگر قیمت دلار هم مدت‌هاست ثابت است، بهترین زمان برای آزادسازی قیمت خودرو است، چراکه بازار آزاد هم شرایط باثبات‌تری دارد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار