قیمت خودرو| قیمت خودرو امروز| کاهش قیمت خودرو

کاهش قیمت خودرو پژو ۲۰۷ و دنا پلاس تا افزایش قیمت تیبا | جدول قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲

در بازار خودروهای ایرانی قیمت دنا پلاس اتوماتیک ۵ میلیون تومان کاهش یافت مدل دنده ای دنا نیز افت ۵ را ثبت کرد قیمت ۲۰۷ اتوماتیک ۱۰ میلیون تومان افت کرد اما قیمت تیبا صندوق دار در بازار ۵ میلیون تومان گران شد!

کاهش قیمت خودرو پژو ۲۰۷ و دنا پلاس تا افزایش قیمت تیبا | جدول قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲

خبرملت: قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ با نوسان زیادی همراه شده است. در ابتدای سال قیمت خودرو افزایشی شد اما با شروع اردیبهشت روند کاهشی خودرو آغاز و تا اواخر خرداد ادامه داشت. علیرغم کاهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲، قیمت بسیاری از محصولات طی یک سال اخیر دو برابر شده است. با شروع فصل تابستان قیمت خودرو برای چند روز افزایشی بوده است. تازه ترین خبر درباره قیمت خودرو را در ادامه از خبر ملت بخوانید.

در بازار خودروهای ایرانی قیمت دنا پلاس اتوماتیک ۵ میلیون تومان کاهش یافت مدل دنده ای دنا نیز افت ۵ را ثبت کرد قیمت ۲۰۷ اتوماتیک ۱۰ میلیون تومان افت کرد همچنین قیمت ام وی ام X۲۲ دنده ای اسپرت لاکچری ۲۰ میلیون تومان و اتوماتیک ۱۰ میلیون تومان کاهش یافت اما قیمت تیبا صندوق دار در بازار ۵ میلیون تومان گران شد!

تازه‌ترین جدول قیمت خودرو را در ادامه مشاهده می‌کنید.

1

2

قیمت خودرو با نرخ انتظاری دلار تعیین می‌شود؟!

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار دیدبان ایران و در واکنش به نوسانات قیمتی در بازار خودرو، گفت:« در سال‌های 1397، 1398 و 1399 افت شدید تولید رخ داد و عرضه خودرو نسبت به تقاضا بسیار کم بود. قیمت گذاری دستوری در آن زمان منجر به شکل‌گیری صف‌های طولانی برای خرید خودرو از خودروساز شد که به تقاضا در بازار خودرو تعبیر شد و در نتیجه آن تولید بالا رفت.»

وی در ادامه افزود: «در سال 1400 و 1401 به تدریج تولید خودرو افزایش یافت، درحالی که درآمد مردم و قدرت خرید آن‌ها بالا نرفت و همچنان تقاضا برای خرید خودرو از خودروساز که یک تقاضا رانت‌خواری بود، پایین نیامد، اما عرضه به بازار بالا رفت و از طرفی تقاضای واقعی نه تنها بالا نرفت بلکه پایین نیز آمد، چراکه در این بازه زمانی درآمد مردم بالا نرفت.»

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه در بازه زمانی دو سال گذشته با وجود نوسانات قیمتی، بازار خودرو در رکود بوده‌ است، به دیده بان ایران گفت: «در دو سال گذشته هیچ رابطه‌ای بین قیمت گذاری دستوری و قیمت خودرو در بازار نبوده‌است و قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر قیمت انتظاری دلار تعیین شده‌است.»

کاکایی در ادامه گفت: «از آذر ماه سال گذشته، رونق در بازار خودرو ایجاد شد و در کنار آن سیاست‌های غلط دولت و انتظارات تورمی افسارگسیخته، قیمت‌ها را در بازار خودرو صعودی کردند و دلار شب عید 54 هزار تومانی در آن بی‌تاثیر نبوده‌است. از شب عید تا اواخر اردیبهشت ماه اما اخبار بسیار نگران کننده بوده‌است که نتیجه آن بالا رفتن قیمت خودرو مبتنی بر دلار 70 تا 74 هزار تومانی شد و قیمت پراید درآن زمان با دلار 74 هزار تومانی تعیین شد.»

این استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه گفت:« دلار در بازار آزاد در نتیجه سرکوب دولت به این قیمت نبود اما در بازار خودرو انواع خودروها با دلار 70 تا 74 هزار تومانی معامله شد، از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد ماه روند قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد و در اواخر خرداد ماه سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو رخ داد.»

وی در ادامه گفت:« اخبار خوبی از قبیل اتفاق افتادن برجام و آزادسازی دلارها منجر به ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو شد و قیمت دلار نیز در بازار خودرو ریزش را تجربه کرد تا اینکه دلار به کانال 46 هزار تومان نیز رسید. در حال حاضر دلار 49 هزار و 900 تومان است و بالا رفتن مقطعی قیمت‌ها درهفته‌های اخیر نیز در نتیجه بالا رفتن قیمت‌ دلار در هفته اخیر است.»

این کارشناس صنعت خودرو در آخر گفت:« در حال حاضر دولت با گفتار درمانی و تزریق ارز قیمت دلار را ثابت نگه داشته‌است، اگر این ثابت بودن پشتوانه واقعی اقتصادی نداشته باشد، اتفاقی مشابه اردیبهشت ماه رخ خواهد داد و دلار حاکم در بازار خودرو بالا خواهد رفت و قیمت‌ها در بازار خودرو دوباره جهش خواهد کرد و در حال حاضر به شدت کمبود ارز در کشور حاکم است و ارزش واقعی ارز بالاتر از این عدد است و صنعت‌گران به شدت نیازمند به ارز هستند که در نتیجه آنها تولید پایین خواهد آمد و می‌توان انتظار صعود قیمت‌ها در بازار خودرو را داشت.»

قیمت خودرو

پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

سعید موتمنی از تشدید رکود در بازار خودرو خبر داد و افزود: تمایل مشتریان برای خرید خودرو کاهش پیدا کرده و در روزهای اخیر چندان نوسان‌های قیمتی مشاهده نمی‌شود؛ و روند کاهشی شدن قیمت‌ها متوقف شده است.

وی با اشاره به آخرین نرخ انواع خودروهای داخلی، تصریح کرد: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۳ هفته پیش ۴۸۰ میلیون تومان معامله می‌شد اما امروز نرخ آن به ۵۱۶ میلیون تومان شده است؛ پژو تیپ ۳ حدود ۵۶۷ میلیون تومان و کوئیک ۳۴۸ میلیون تومان بفروش می‌رسد.

به گفته این فعال صنفی؛ نرخ خودرو با عبور نرخ دلار از کانال ۴۷ هزار تومان افزایش و قیمت اعلامی فروشندگان خودرو تغییر پیدا کرد. بنا به مشاهدات بازار، قیمت محصولات سایپا حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون و ایران خودرو حدود ۲۵ میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه کردند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران با تاکید بر کاهش واسطه‌گری‌ها در بازار خودرو، افزود: اگر واردات خودرو انجام شود شاهد سیر نزولی قیمت خودرو داخلی خواهیم بود؛ به نظر می‌رسد بازار خودرو منتظر لغو تحریم‌ها و توافق در برجام است چراکه سرمایه‌گذاران در این بازار می‌دانند که اگر این مذاکرات به ثمر بنشیند و طلب دولت وصول شود در این بازار تاثیر می‌گذارد چراکه بخواهیم یا نخواهیم خودرو یک کالای سرمایه‌ای شده است.

موتمنی با بیان اینکه آزاد شدن واردات در ارتقای کیفیت تولیدات داخلی نیز تاثیر می‌گذارد، اضافه کرد: خودروسازان دیگر نمی‌توانند با این کیفیت خودرو در بازار عرضه کنند چراکه خریداران حق انتخاب دارند و مشتریان کالای باکیفیت و با نرخ مناسب را خریداری می‌کنند. اگر فضای رقابتی ایجاد شود بسیاری از مشکلات فعلی صنعت خودرو حل و فصل می‌شود و ما منتظر اجرایی شدن طرح واردات خودرو هستیم.

وی فروش خودرو چینی با قیمت‌های نجومی را به عدم نظارت در بازار نسبت داد و افزود: قیمت جهانی خودرو مشخص است و کارویژه شورای رقابت این است که انحصارها را بشکند این شورا قیمت تمام شده تولید خودور مونتاژی را بررسی و با در نظر گرفتن سود منطقی قیمت خودروهایی مونتاژی را تعیین و اعلام کرد اما تا به امروز شرکت‌ها نرخ‌های شورای رقابت را اعمال نکردند. شورای رقابت نرخ برخی خودروها را ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کاهش داد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل نبود نظارت خودروهایی مونتاژی با هر قیمتی که شرکت‌ها می‌خواستند در بازار عرضه شد در حالی‌که قیمت واقعی این خودروها ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار نیست و قیمت خودروهایی مونتاژی در ایران با قیمت جهانی و با هزینه‌های آنها همخوانی ندارد و باید این نرخ‌ها شکسته و قیمت‌های شورای رقابت که منطقی هستند اجرایی شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه بازار بعد از واردات راه خود را پیدا خواهد کرد، افزود: نیاز بازار باید تامین شود برخی از کارشناسان این انتقاد را وارد می‌کنند که چرا باید خودرو کارکرده وارد شود؟ در یک بازه زمانی کوتاه واردات این نوع خودروها انجام شود تا تنظیم بازار ایجاد و قیمت خودروهای داخلی که یک میلیارد شدند شکسته شود.

قیمت خودرو

قیمت خودرو تا پایان سال افزایش نمی‌یابد؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: با واردات خودرو ۱۰۰ درصد کاهش قیمت داریم و تا پایان سال قیمت خودرو افزایش نخواهد داشت.

حسین حسینی در گفتگو با ایسنا، در خصوص وضعیت قیمت خودرو اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خود ثابت است. از فروردین ماه سال جاری که قیمت خودرو کاهشی بود، این وضعیت ادامه داشت.

وی افزود: با واردات خودرو ۱۰۰ درصد کاهش قیمت داریم و تا پایان سال قیمت خودرو افزایش نخواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه خرید و فروش خودرو زیر قیمت بازار انجام می‌شود، عنوان کرد: اگر فردی خودروی خود را زیر قیمت بازار بفروشد، ممکن است به فروش برسد، در غیر این صورت در بنگاه‌ها خرید ندارد و مصرف‌کننده‌ها نیز اندک هستند.

قیمت خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: خرید و فروش خودرو در بازار انجام نمی‌شود و عرضه و تقاضا یکی نیست و در نتیجه بازار راکد است. از ابتدای سال خرید و فروش خودرو ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: مصرف‌کننده‌ها نیز منتظر واردات خودرو هستند. همچنین در هفته ۳ تا ۴ نمایشگاه خودرو همکاران تعطیل می‌شوند، زیرا اجاره ملک افزایش پیدا کرده و دیگر توان پرداخت ندارند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار