جاماندگان سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت چه شد

خبر مهم؛ جاماندگان سهام عدالت بخوانند | جاماندگان سهام عدالت دست نگه دارید!

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تکذیب انتشار برخی اخبار مبنی بر آغاز ثبت‌نام مشمولان جدید سهام عدالت، از مشخص نشدن سازوکارهای فرآیندهای اجرایی این طرح خبر داد و از مشمولان خواست تا منتظر اطلاعیه‌های رسمی مراجع ذیصلاح در این زمینه باشند.

خبر مهم؛ جاماندگان سهام عدالت بخوانند | جاماندگان سهام عدالت دست نگه دارید!

جاماندگان سهام عدالت جمعیتی حدود 20 میلیون نفر را تشکیل داده اند؛ از همین رو کمیسیون اقتصادی طرحی را مصوب نمود تا این افراد بتوانند مجددا ثبت نام داشته باشند. جاماندگان سهام عدالت اگر مشمول این طرح باشند؛ می توانند ثبت نام کنند و از سود آن بهره ببرند. طبق اخبار جدیدی که از سوی دولت به دست رسیده است، واگذاری و ثبت نام برای جاماندگان سهام عدالت از خرداد 1401 آغاز خواهد شد. جاماندگان سهام عدالت با ارائه مدار و مراجعه به دفاتر مذکور می توانند ثبت نام خود را تکمیل نمایند. جدیدترین اخبار از جاماندگان سهام عدالت را اینجا بخوانید.

جاماندگان سهام عدالت فعلا ثبت نام نکنند

به گزارش خبر ملت؛ در روزهای اخیر، تاریخ‌های متفاوتی برای ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت از سوی مسئولان اعلام شده است. این در حالی است که هیچ یک از آنها، رسمی نیست و تعداد دقیق سهامدارانی که واجد دریافت سهام عدالت هستند نیز، مشخص نیست.

بنابر آخرین آمارها، در حال حاضر حدود چهار میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مستحق دریافت سهام عدالت هستند، اما هنوز سهامی به آنها اختصاص داده نشده است. لازم به ذکر است که رزمندگان معسر نیز، به این گروه اضافه خواهند شد.

بازنشستگان، کارگران فصلی و مجموعه گروه‌هایی که به جاماندگان اضافه می‌شوند، حدود چند میلیون نفر برآورد شده‌اند که مجموعه سهام عدالت هم که واگذار نشده نیز، محاسبه شده و باید دید که به چه میزان می‌شود این کار را انجام داد.

هفته گذشته، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بار دیگر با اشاره به تدوین آیین‌نامه سهام عدالت جاماندگان، از تعیین تکلیف این سهام تا پایان اردیبهشت ماه یا اواسط خردادماه خبر داد. این در حالی است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی چنین موضوعی را تکذیب و اعلام کرد که هنوز سازوکار و فرآیندهای اجرایی این طرح مشخص نشده است. به نحوی واجدین شرایط باید منتظر اطلاعیه‌های رسمی مراجع ذیصلاح در این زمینه باشند. همچنین حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، بر این موضوع تاکید کرد که هنوز درمورد ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت هیچ چیز قطعی نشده و هر فردی که تاریخی برای ثبت‌نام سهام عدالت اعلام کرده است، باید پاسخگوی این موضوع باشد.

سازمان خصوصی‌سازی همچنین با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به سوءاستفاده افراد سودجو از صاحبان سهام عدالت هشدار داد. سازمان خصوصی در این اطلاعیه اعلام نموده است: اخیرا برخی از افراد سودجو از طرق مختلف مانند پیامک و یا کافی‌نت تحت عنوان ثبت‌نام سهام عدالت اقدام به اخذ وجه از متقاضیان نموده‌اند. لذا بدینوسیله اعلام می‌دارد همه این فراخوان‌ها جعلی و کلاهبرداری می‌باشد و هرگونه اقدام در خصوص تخصیص و توزیع سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی و از طریق رسانه‌های گروهی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زمان معاملاتی شدن جاماندگان سهام عدالت

به گفته عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شورای عالی بورس هنوز در مورد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت، تصمیم نگرفته است.‌ ابتدا باید آ‌یین‌‎نامه اجرایی سهام عدالت اصلاح و تصویب شود که هنوز روند اصلاح آن تمام نشده است. پس از آن باید ترتیبات برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام شود، سپس شورای عالی بورس در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت تصمیم‌گیری می‌کند.

ماجرای جاماندگان سهام عدالت چیست؟

بر اساس این گزارش، با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده ای که به گوش می‌رسد که چرا با وجود اینکه جزو دهک های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند.

در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد؛ هرچند که مجلس نشینان هر از گاهی دوباره برگه وعده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را رو می‌کردند. با این حال و هرچند که سقوط آزاد بازار سرمایه باعث کاهش ارزش واقعی سهام عدالت شد و درحال حاضر نیز امکان فروش این سهام آنطور که باید و شاید وجود ندارد، اما سهام عدالت همچنان از ارج و قرب نیفتاده و افراد زیادی خواهان آن هستند.

شاید به همین دلیل است که هرچند وقت یکبار یکی از مسئولان، مخصوصا نمایندگان مجلس وعده های جدیدی درمورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت میدهند و اخیرا هم تاریخی را برای ثبت نام این افراد اعلام کرده اند. درمورد اینکه تعداد جاماندگان سهام عدالت چقدر است نیز روایت های مختلفی وجود دارد. برخی آن را ۴ میلیون نفر می‌دانند که شامل افرادی می‌شود که برگه سهام عدالت را از سالهای قبل در دست دارند اما به دلیل اینکه ثبت نام خود را کامل نکرده بودند، مشمول حساب نمی‌شوند. برخی دیگر هم بر این باورند که دسته دوم کسانی از شش دهک کم درآمد جامعه هستند که به هر دلیل در فرآیند شناسایی و پرداخت سهام عدالت قرار نگرفتند و اگر دولت بخواهد سهام جدیدی اختصاص دهد، باید به آنها توجه کند که این تعداد حدود ۲۰ میلیون نفر هستند که احتمال دارد ۴ میلیون از آنها کسانی باشند که کارت سهام عدالت دارند؛ بنابراین حداقل ۱۶ میلیون نفر هستند که مستحق گرفتن سهام عدالت بوده، اما تا کنون سهامی دریافت نکرده‌اند. برخی دیگر نیز تعداد جاماندگان را ۲۰ میلیون نفر تخمین می‌زنند.

قانون بودجه جاماندگان سهام عدالت

اما مهمترین نکته درمورد ثبت نام جاماندگان، منابع مورد نیاز است. چراکه این سهام باید از سهم دولت به مشمولان اختصاص یابد. باید توجه داشت که در بودجه سال جاری، دولت هزینه‌ها را چندان افزایش نداده و در تامین منابع تمرکز خود را از فروش اوراق برداشته و به سمت مالیات و البته نفت برده است. چراکه طبق اماری که در لایحه بودجه منتشر شده بود، واگذاری دارایی های مالی برای سال ۱۴۰۱، ۲۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود، کاهشی ۳۰ درصدی داشته است. البته هنوز جدول نهایی منتشر نشده است.

تنها موردی که درمورد سهام عدالت در قانون بودجه ذکر شده، در تبصره دو این قانون بوده که آمده است: دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کلیه افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیسات های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند.

لازم به ذکر است که پیگیری های ایسنا از شرکت سپرده گذاری مرکزی و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار نشان داد که به آن ها نیز موضوع جدیدی در این راستا ابلاغ نشده است.

مشمولان جدید سهام عدالت، چه اشخاصی هستند؟

حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته پورابراهیمی، پیشنهاد ما این است که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر است.

موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید سهام عدالت، توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، در اولویت دریافت این سهام قرار می‌گیرند.

۱۴ شهریورماه سال ۱۴۰۰ و پس از گذشت حدود یک سال از بلاتکلیفی جاماندگان از سهام عدالت، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از موافقت رییس‌جمهور با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبر داد. به گفته وی، سهام‌ عدالت به جاماندگان اختصاص خواهد یافت و اولویت با سازمان‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی است. محل تامین سهام نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای سهام عدالت در نظر گرفته شده‌ بود و از همان سبد و از باقیمانده همان سهام شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین خواهد شد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار