جاماندگان سهام عدالت | ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

خبر فوری برای جاماندگان سهام عدالت | تعیین تکلیف برای جاماندگان سهام عدالت

رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور گفت: سامانه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هنوز مشخص نشده است.

خبر فوری برای جاماندگان سهام عدالت | تعیین تکلیف برای جاماندگان سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت جمعیتی حدود 20 میلیون نفر را تشکیل داده اند؛ از همین رو کمیسیون اقتصادی طرحی را مصوب نمود تا این افراد بتوانند مجددا ثبت نام داشته باشند. جاماندگان سهام عدالت اگر مشمول این طرح باشند؛ می توانند ثبت نام کنند و از سود آن بهره ببرند. طبق اخبار جدیدی که از سوی دولت به دست رسیده است، واگذاری و ثبت نام برای جاماندگان سهام عدالت از خرداد 1401 آغاز خواهد شد. جاماندگان سهام عدالت با ارائه مدار و مراجعه به دفاتر مذکور می توانند ثبت نام خود را تکمیل نمایند. جدیدترین اخبار از جاماندگان سهام عدالت را اینجا بخوانید.

جاماندگان سهام عدالت برای ثبت نام به کجا مراجعه کنند؟

عسکر توکلی گفت: سازوکار اولیه ثبت نام ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت از خرداد ماه آغاز شده و از اواخر خرداد اعلام می‌شود این افراد باید به کدام سامانه برای نام نویسی مراجعه کنند.

پیرو پیگیری‌های انجام شده از سوی مجلس شورای اسلامی و با موافقت آقای رئیسی رئیس‌جمهوری موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به نتیجه رسید.

او می‌گوید: ستادی باید تشکیل شود تا افرادی که در حاشیه شهر‌ها هیچ گونه لیست بیمه‌ای ندارند شناسایی شوند.

به گفته رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور پیش‌بینی می‌شود که این ستاد از اواخر خرداد شکل گیرد که از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

او می‌گوید: مردم خبر‌های مربوط به سهام عدالت را فقط از صداوسیما و خبرگزاری‌های معتبر داخلی دریافت کنند و یا از زبان رئیس جمهور، وزرای اقتصادی مربوطه و دست اندرکاران سهام عدالت بشنوند.

به گفته رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور مردم به خبر‌های دروغ و جعلی برخی سایت‌ها و کانال‌های غیر معتبر توجهی نکنند و نیازی نیست به این کانال‌ها شماره ملی و برخی مشخصات شخصی را ارائه دهند.

جاماندگان سهام عدالت سریع تر ثبت نام کنند

پس از آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح جاماندگان سهام عدالت را به جریان انداختند که در تاریخ ١٣ خردادماه همان سال اعلام وصول شد.

جاماندگان سهام عدالت 

اختلاف مجلس و دولت در موضوع جاماندگان سهام عدالت

با وجود اینکه طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شد، دولت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد و دلیل آن را، نبود منابع برای اختصاص به این افراد دانست. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز، کمیسیون تلفیق تعداد جاماندگان را به ۷ میلیون نفر کاهش داد. 

البته باید توجه داشت که بر اساس آخرین اعلام پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، امسال با هماهنگی دولت می‌توان کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان سهام عدالت را انجام داد.

یکی از اصلی‌ترین ابهامات، به محل تامین منابع برای اختصاص سهام به جاماندگان باز می‌گردد. با وجود اینکه پورابراهیمی از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز منابع این طرح را اعلام نکرده است.

در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱، کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد کرد که دولت از محل فروش شرکت‌‌های مشمول اصل ۴۴ به افرادی که جامانده سهام عدالت هستند، معادل ۵۰‌درصد سهام عدالت فعلی، اختصاص دهد؛ اما این پیشنهاد در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس تغییر کرد و قید ۵۰درصد حذف شد. از سوی دیگر، دولت به‌ جای اینکه مکلف به اختصاص سهام عدالت به جاماندگان شود، مجاز شد چنانچه بتواند از محل فروش شرکت‌‌های مشمول اصل ۴۴ درآمدی کسب کند، را به جاماندگان سهام عدالت اختصاص دهد.

زمان ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت

۲۱ فروردین ماه، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، مشمول سهام عدالت هستند یا می‌توانند باشند. اما این سهام را دریافت نکرده‌اند و دولت باید اقدام به واگذاری سهام عدالت به آنها کند.

مشمولان جدید سهام عدالت، چه اشخاصی هستند؟

حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته پورابراهیمی، پیشنهاد ما این است که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر است.

موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید سهام عدالت، توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد. در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر برسد و آغاز شود، اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، در اولویت دریافت این سهام قرار می‌گیرند.

۱۴ شهریورماه سال ۱۴۰۰ و پس از گذشت حدود یک سال از بلاتکلیفی جاماندگان از سهام عدالت، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از موافقت رییس‌جمهور با اختصاص سهام برای جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبر داد. به گفته وی، سهام‌ عدالت به جاماندگان اختصاص خواهد یافت و اولویت با سازمان‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی است. محل تامین سهام نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای سهام عدالت در نظر گرفته شده‌ بود و از همان سبد و از باقیمانده همان سهام شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین خواهد شد.

از سهام عدالت و جاماندگان سهام عدالت چه خبر؟

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره  جاماندگان سهام عدالت، گفت: برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی طرحی را تصویب کردیم و براین اساس کسانی که مشمول باشند، سهام عدالت دریافت می‌کنند.

پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار: با توجه به نزدیک‌شدن به فصل مجامع، یکی از موضوعات بسیار مهم در موضوع سهام عدالت؛ حضور نماینده مشمولان سهام عدالت است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. طبق هماهنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌شده فقط افرادی می‌توانند به‌عنوان نماینده سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها حضور داشته باشند که دارای معرفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه رسمی از کانون شرکت‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری سهام عدالت باشند.

نماینده ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: کارگروه ویژه سهام عدالت پیگیر واریز سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت برای سهامداران است. سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده و اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سودهای شرکت‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود. البته هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است و پول‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های غیربورسی اعداد قابل توجهی نیست.

از آنجایی که آغاز واگذاری و ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، در سال 1401، در دستور کار است از خرداد ماه، فراخوان واگذاری این سهام، به مشمولان، انجام می‌شود. لذا، می توان پیش بینی کرد که واگذاری این سهام، همانند دور اول ثبت نام سهام عدالت، با ارائه مدارک مورد نیاز توسط شخص متقاضی، به دفاتر و یا سازمان های معرفی شده صورت پذیرد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار