ایران در جام‌ ملت‌های آسیا با چه تیم‌هایی همگروه می‌شود؟

فردا در دوحه قطر همگروه‌های تیم ملی ایران در جام‌ ملت‌های آسیا 2023 مشخص می‌شود.

ایران در جام‌ ملت‌های آسیا با چه تیم‌هایی همگروه می‌شود؟

مراسم قرعه‌کشی مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ ساعت ۱۴:۳۰ فردا (پنجشنبه - به وقت ایران)، به میزبانی سالن «کاتارا اوپرا هاوس» شهر دوحه قطر برگزار خواهد شد.

تیم ملی کشورمان سال ۱۹۷۶ برای سومین و آخرین بار بر قله آسیا نشست و امسال تلاش می‌کند جام قهرمانی مسابقات را پس از ۴۷ سال و هفت ماه به ایران بازگرداند. پس از دو دوره ناکامی با کارلوس کی‌روش، سکان هدایت تیم ملی در این بازی‌ها مجدداً به دست یک مربی وطنی سپرده شده و مردان امیر قلعه‌نویی کار دشواری برابر رقبای سرسختی مانند ژاپن، عربستان، کره جنوبی و استرالیا دارند.

ایران به لطف کسب جایگاه دوم رده‌بندی قاره آسیا در آخرین رنکینگ فیفا، پس از قطرِ میزبان و ژاپن در سید نخست قرار دارد. قطر پس از میزبانی موفق از جام جهانی ۲۰۲۲، با کارلوس کی‌روش برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در سال ۲۰۱۹ می‌جنگد. نام کره جنوبی، استرالیا و عربستان نیز در سید اول مسابقات دیده می‌شوند و در مرحله گروهی، با شاگردان امیر قلعه‌نویی روبرو نخواهند شد.

تیم ملی عراق که سابقه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را در کارنامه دارد و در جایگاه شصت‌وهفتم رده‌بندی فیفا ایستاده، سخت‌ترین تیم سید دوم است. امارات، میزبان دوره گذشته رقابت‌ها و عمان که برانکو ایوانکوویچ را روی نیمکت دارد، در رتبه‌های هشتم و نهم قاره کهن جای گرفته‌اند و می‌توانند کار ملی‌پوشان کشورمان را دشوار کنند. ازبکستان، چین و اردن، تیم‌های سید دوم را تکمیل می‌کنند.

در سید سوم نیز تیم‌های بحرین، سوریه، فلسطین، ویتنام، قرقیزستان و لبنان جای گرفته‌اند. بحرین که جایگاه ۸۵ دنیا قرار دارد و در دهه نخست قرن ۲۱ خاطرات تلخ و شیرینی برای فوتبالدوستان ایرانی رقم زد، بهترین تیم این سید به شمار می‌رود. تیم‌های سوریه و لبنان هم در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ با تیم کشورمان همگروه بودند. تیم‌های ملی فلسطین، ویتنام و قرقیزستان، اما ظرف سال‌های اخیر، دیداری برابر ایران نداشته‌اند.

شش تیم سه‌رقمی حاضر در جام ملت‌های آسیا یعنی هند، تاجیکستان، تایلند، مالزی، هنگ‌کنگ و اندونزی، تیم‌های حاضر در سید چهارم را تشکیل می‌دهند. این تیم‌ها جایی میان ۱۰۰ تیم برتر جهان ندارند. تاجیکستان برای اولین بار در جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کند و هنگ‌کنگ و اندونزی پس از یک دوره غیبت، به این مسابقات بازمی‌گردند.

سیدبندی قرعه‌کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به شرح زیر است (جایگاه تیم‌ها در رده‌بندی AFC داخل پرانتز آمده است):

سید اول: قطر (میزبان - ۶۱)، ژاپن (۲۰)، ایران (۲۴)، کره جنوبی (۲۷)، استرالیا (۲۹) و عربستان (۵۴)

سید دوم: عراق (۶۷)، امارات (۷۲)، عمان (۷۳)، ازبکستان (۷۴)، چین (۸۱) و اردن (۸۴)

سید سوم: بحرین (۸۵)، سوریه (۹۰)، فلسطین (۹۳)، ویتنام (۹۵)، قرقیزستان (۹۶) و لبنان (۹۹)

سید چهارم: هند (۱۰۱)، تاجیکستان (۱۰۹)، تایلند (۱۱۴)، مالزی (۱۳۸)، هنگ‌کنگ (۱۴۷) و اندونزی (۱۴۹)

در صورت لحاظ کردن رده‌بندی تیم‌های ملی آسیایی، همگروهی با عراق، بحرین و هند را می‌توان دشوارترین قرعه برای تیم ملی ایران قلمداد کرد و تقابل با اردن، لبنان و اندونزی در مرحله گروهی، آسان‌ترین قرعه را برای شاگردان قلعه‌نویی رقم می‌زند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار