شناسایی نشانه‌های کلسترول بالا در پاها

سبک زندگی ناسالم شرایط را برای بروز انواع فاکتورهای خطر و بیماری‌ها فراهم کرده است که یکی از آنها کلسترول بالاست.

شناسایی نشانه‌های کلسترول بالا در پاها

کلسترول نوعی چربی است که کبد برای تشکیل غشای سلولی، ویتامین D و متعادل ساختن هورمون‌ها تولید می‌کند. کلسترول که در آب نامحلول است از طریق ذره ای به نام «لیپوپروتئین» که دارای پروتئین خاصی در سطح خود است به نقاط مختلف بدن منتقل می‌شود. لیپوپروتئین‌های با چگالی کم که به (LDL) معروف هستند، از انواع بد کلسترول به‌شمار می‌روند.

زمانیکه رژیم غذایی فرد سرشار از چربی‌های ناسالم باشد و سبک زندگی کم تحرک را در پیش گیرد سطح کلسترول بد خون افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط لیپوپروتئین‌های باچگالی کم در عروق تولید شده و آنها را مسدود و باریک می کند که با گذشت زمان می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

شناسایی نشانه‌های کلسترول بالا در پاها

خطرناک‌ترین موردی که در مورد انباشت کلسترول وجود دارد، این است که این بیماری هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد تا زمانی که به سطح خطرناکی برسد و زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

تنها راه تشخیص و پیشگیری از آن، آزمایش منظم خون است. هنگامیکه سطح کلسترول خون افزایش می‌یابد بر تاندون آشیل پاهای فرد تاثیر می‌گذارد که می تواند منجر به علائم قابل مشاهده‌ای در پاها شود.

روزنامه تایمزآوایندیا در گزارشی به برخی از نشانه های بالا بودن سطح کلسترول در پاها پرداخته است:

احساس درد در پاها: هنگامیکه عروق پاها دچار انسداد شوند، مقدار کافی خون غنی از اکسیژن به قسمت تحتانی اندام نمی‌رسد. در این شرایط فرد در پاها احساس سنگینی و خستگی می‌کند. اکثر افراد با سطح کلسترول بالا از احساس سوزش در اندام تحتانی شکایت دارند.

گرفتگی عضلات پا: گرفتگی شدید پا هنگام خواب یکی دیگر از علائم رایج سطح بالای کلسترول است که به عروق اندام تحتانی آسیب می‌رساند. گرفتگی یا اسپاسم بیشتر در پاشنه یا انگشتان پا احساس می‌شود. این وضعیت در شب و هنگام خواب بدتر می‌شود.

تغییر رنگ پوست و ناخن: کاهش جریان خون همچنین می‌تواند رنگ ناخن‌های پا و پوست را تغییر دهد چرا که سلول‌ها به دلیل کاهش جریان خون از مواد مغذی و اکسیژن محروم می‌شوند.

سردی پاها: سطح بالای کلسترول می‌تواند باعث شود فرد در تمام طول سال حتی در فصل تابستان در پاها احساس سردی داشته باشد.

منبع: چیشی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار