آشنایی با بهترین سبزیجات ریشه‌ای

هرچند که تمامی میوه‌ها و سبزی‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان هستند و باید در رژیم غذایی جای بگیرند اما متخصصان تغذیه بر این باورند که گروهی از سبزیجات ریشه‌ای جزو غذاهای فراسودمند طبقه‌مندی می‌شوند و بهتر است که به‌صورت منظم مصرف شوند.

آشنایی با بهترین سبزیجات ریشه‌ای

در ادامه این مطلب با سایر سبزی‌های ریشه‌ای ارزشمند آشنا می‌شویم که بهتر است در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. این سبزی ها عبارتند از:

چغندر

اگر می‌خواهید سلامت قلب خود را در میانسالی و سالمندی حفظ کنید، از مصرف منظم چغندر غافل نشوید. فیبر فراوان، فولات، منگنز و پتاسیم موجود در چغندر به تنظیم فشار خون و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در چغندر شدیدا به حفظ سلامت کبد و سیستم گوارشی کمک می­کنند. چغندر می‌تواند در انواع سوپ‌ها، سالادها و خوراک‌ها استفاده شود.

تربچه

بافت ترد و طعم فلفلی تربچه، این خوراکی را به یکی از سبزی‌های ریشه‌ای محبوب در سراسر جهان تبدیل کرده است. ویتامین C، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان جزو مهم‌ترین دارایی‌های تربچه هستند. از طرف دیگر، تربچه ترکیباتی دارد که از تولید آنزیم‌های گوارشی حمایت می‌کنند و از این طریق باعث بهبودی در هضم مواد غذایی می‌شوند. مطالعات ثابت کرده‌اند که تربچه خاصیت ضدالتهابی قدرتمندی دارد و مصرف منظم آن به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند.

شلغم

از دیگر سبزی‌های ریشه‌ای بسیار مغذی می‌توان به شلغم اشاره کرد. شلغم حاوی ترکیباتی با نام گلوکزینولات به‌عنوان ترکیباتی ضدسرطانی است. از طرف دیگر، شلغم کالری بسیار پایینی دارد اما میزان فیبر و آب موجود در آن به سطح بالایی می‌رسد. بنابراین، شلغم می‌تواند به تنظیم فشار، قند و کلسترول خون کمک می‌کند. ضمن اینکه شما با خوردن شلغم مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، منگنز و ویتامین‌های C و K را هم دریافت می‌کنید.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین جزو مغذی‌ترین سبزیجات ریشه‌ای و حاوی ویتامین‌های A، C و پتاسیم است. فیبر فراوان موجود در این سیب‌زمینی به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای آن هم می‌تواند کاهش التهاب در بدن و افزایش سلامت پوست (مخصوصا در فصل تابستان) را به همراه داشته باشد.

منبع: بهداشت نیوز
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار