پایین آوردن فشار خون بالا فوری و بدون مراجعه به پزشک

فشار خون بالا، موقعیتی است که فشار خون سیستولیک (هنگامی که قلب می‌خواهد خون را به سمت بدن پمپ کند) بالاتر از ۱۲ و فشار خون دیاستولیک (زمانی که عضله قلب آرام می‌گیرد بین دو ضربان) بیشتر از ۸ است. البته که وضعیتی که فشار خون سیستولیک بالاتر از ۱۲٫۹ یا ۱۳ و دیاستولیک بیشتر از ۸ باشد، حالت خطرناک و بحرانی فشار خون را نشان می‌دهد.

پایین آوردن فشار خون بالا فوری و بدون مراجعه به پزشک

درمان فوری با دارو

✅ قرص زیر زبانی نیترات: این دارو در چند دقیقه با گشاد کردن عروق مغز، فشار خون را کاهش می‌دهد.

✅ قرص جویدنی کاپتوپریل (دوز ۲۵ یا ۵۰): داروی معروف و موثری برای کاهش فشار خون.

✅ امپول برای فشار خون بالا داوری لابتالول: فقط فرم تزریقی این دارو در ایران موجود است.

✅ داروی لازکس یا فورزماید (تزریقی): داروی مؤثر دیگری برای کاهش فشار خون.

فشار خون بالا: چگونه با آن مقابله کنیم؟

همه ما می‌دانیم که درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه امکان‌پذیر نیست. اما تا رسیدن به فوریت‌های پزشکی، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ پاسخ ساده است: دراز بکشید و با نفس‌های عمیق آرامش خود را حفظ کنید. این کار در تنظیم تنفس و ضربان قلب تاثیر بالایی دارد.

چه چیزهایی را باید از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟

دوستانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، باید توجه داشته باشند که از نوشیدنی‌هایی مانند چای سیاه و قهوه که دارای کافئین هستند اجتناب کنید. چرا که کافئین می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد. اما خبر خوب این است که خوردن یک تکه شکلات تلخ یا انواع توت‌ها مانند توت فرنگی، زغال اخته یا تمشک می‌تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند.

میوه‌های کمک‌کننده به کاهش فشار خون

موز، خربزه، آووکادو و زردآلو، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ، سیب زمینی معمولی و سیب زمینی شیرین، ماهی تن و سالمون، حبوبات و آجیل، همه و پر از پتاسیم هستند و می‌توانند به کنترل و پایین نگه داشتن فشار خون کمک کنند.

چای سبز، دوست قلب و عروق شما

چای سبز نوعی مهارکننده آنزیم آنژیوتانسیون دارد که به صورت طبیعی در کلیه‌ها ترشح می‌شود و منجر به افزایش فشار خون می‌شود. با مصرف منظم چای سبز، آنزیم مهارکننده آنژیوتانسیون فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین، چای سبز پروتئین خاصی را در بدن فعال می‌کند که عضلات رگ‌های خونی را شل می‌کند و همین کار منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

عسل، دوست دل‌پذیر و مفید شما

عسل، این خوشمزه طبیعی، حاوی آنتی اکسیدان بالایی است و تاثیرات مثبت زیادی بر روی کارکرد قلب و عروق دارد. اگر فشار خون بالایی دارید، می‌توانید مصرف عسل را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اما توجه داشته باشید، عسل تنها یک کمک کننده است و نمی‌تواند تنها درمان فشار خون بالا باشد.

درمان اورژانسی با آب لیمو

به گفته محققین، آب لیمو دارای ترکیباتی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. این ترکیبات شامل اسید سیتریک هستند که باعث می‌شود مزه آب لیمو ترش باشد. این مزه ترش، به نظر می‌رسد، در پایین آوردن فشار خون نقش دارد.

به گزارش محققین، مصرف روزانه آب لیمو برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، می‌تواند بسیار موثر باشد. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی است و به آن “قاتل خاموش” می‌گویند، زیرا ممکن است برای مدت طولانی هیچ علامتی نداشته باشد.

پس اگر شما یا کسی که می‌شناسید با فشار خون بالا مبارزه می‌کند، ممکن است بخواهید این روش ساده و طبیعی را امتحان کنید. البته، همیشه بهتر است قبل از اعمال هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا درمان خود، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار