یارانه| یارانه نقدی| یارانه خرداد ۱۴۰۲

۲۵ میلیون یارانه بگیر شبانه سورپرایز شدند | فهرست افرادی که یارانه ۴۸۰ هزار تومانی گرفتند

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز ۲۰ درصد یارانه اضافه به حساب کالابرگ ۲۵ میلیون نفر خبر داد.

۲۵ میلیون یارانه بگیر شبانه سورپرایز شدند | فهرست افرادی که یارانه ۴۸۰ هزار تومانی گرفتند

خبرملت: طرح هدفمندسازی یارانه برای حمایت از قشر کم توان مالی انجام شده و از سال 1389 مبلغی تحت عنوان یارانه به دهک های مختلف پرداخت می شود. مبلغ یارانه نقدی ابتدا 45 هزار تومان بود که در سال 1398 یارانه معیشتی 45 هزار تومانی نیز همراه با آن پرداخت شد. این دو یارانه در ادامه ادغام شدند و مبالغ آن برای برخی دهک ها 300 هزار تومان و برای برخی دیگر 400 هزار تومان شد. دولت به تازگی اعلام کرده که مبلغ یارانه را 20 درصد افزایش داده است. تازه ترین خبر درباره یارانه را در بخوانید.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز ۲۰ درصد یارانه اضافه به حساب کالابرگ ۲۵ میلیون نفر خبر داد.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با فارس، در مورد مرحله جدید اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی برای سه دهک کم درآمد جامعه از ساعت 24 شب گذشته آغاز شده و بر این اساس علاوه بر اینکه اعتبار برای کالابرگ همه ایرانیان یارانه‌بگیر به حساب‌شان واریز شده، برای سه دهک پایین درآمدی جامعه، علاوه بر آن به ازای هر نفر 20 درصد یارانه اضافه معادل 80 هزار تومان واریز شده است، ولی این اعتبار جدید به شرطی است که این افراد حداقل به میزان 80 درصد از یارانه 400 هزار تومانی خود، یعنی به میزان 320 هزار تومان از 11 قلم کالای اساسی خریداری کنند.

وی افزود: یارانه سه دهک کم‌درآمدی جامعه ماهانه 400 هزار تومان به ازای هر نفر است که اگر این افراد ظرف یک ماه به میزان 80 درصد از این مبلغ یعنی به میزان 320 هزار تومان از 11 قلم کالا‌ (شیر،‌ ماست،‌ پنیر،روغن،‌مرغ،‌تخم مرغ، گوشت، قندو شکر، روغن،‌حبوبات و ماکارونی) خریداری کنند، 20 درصد یارانه اضافه، معادل 80 هزار تومان به حساب آنان واریز می‌شود.

عسگریان گفت: اعتبار کالابرگ به حساب همه 80 میلیون ایرانی یارانه‌بگیر از یک ماه زودتر واریز می‌شود، اما استفاده از کالابرگ کاملاً اختیاری است که افراد می‌توانند با استفاده از اعتبار یارانه‌ای خود از 11 قلم کالا یک ماه زودتر خریداری کنند و یا اینکه در موعد بیستم هر ماه یارانه نقدی خود را برداشت کنند.

معاون رفاه وزارت تعاون در مورد اینکه آیا طرح اعتبار اضافه 20 درصد برای سایر دهک‌های یارانه‌بگیر اجرا می‌شود؟ اظهار داشت: فعلا برای سه دهک پایین درآمدی اجرا می‌شود و هنوز تصمیم برای سایر دهک‌ها گرفته نشده است.

وی در مورد استقبال از طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: این طرح گرچه هنوز مورد رضایت ما نیست، اما در مدت اجرای خود قابل قبول بوده است.

عسگریان اضافه کرد: در حال حاضر 70 هزار فروشگاه در سراسر کشور به طرح کالابرگ پیوسته‌اند که شامل 8 فروشگاه زنجیره‌ای با 11 هزار شعبه در کشور است.

معاون رفاه وزارت تعاون اظهار داشت: مردم می‌توانند با نصب برنامک شبکه ملی اعتبار (شما) از میزان اعتبار یارانه‌ای خود و کالاهای مدنظر این طرح و همچنین نزدیک‌ترین فروشگاه طرف قرارداد مطلع شوند.

یارانه نقدی

مشمولان یارانه ۴۸۰ هزار تومانی چه کسانی هستند؟

حالا که قرار است افزایش ۲۰ درصدی یارانه شامل حال سه دهک اول یارانه‌بگیر شود، به طور مشخص چه کسانی در این گروه‌ها جای می‌گیرند؟

مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک از سیزدهم خرداد ماه کلید خورد. در این مرحله قرار است خانوارهایی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند و البته جزو سه دهک اول درآمدی هستند، در اولویت اجرا قرار بگیرند. به طور مشخص، تعریف سه دهک اول درآمدی چیست و چه کسانی را شامل می‌شود؟

شب گذشته مبلغ ۲۰ درصد یارانه اعتباری به ازای هر فرد خانوار در حساب سرپرستان دهک‌های اول، دوم و سوم که مجموع آنها ۲۵ میلیون نفر می‎شود، شارژ شد. حالا قرار است درباره اینکه آیا قرار است این افزایش یارانه شامل دهک‌های دیگر هم شود، اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

دیروز اتفاق دیگری هم افتاد؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای از افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه همه خانوارهای سه دهک اول درآمدی و شارژ یارانه ۸۰ هزار تومانی در حساب اعضای خانوار خبر داد و اعلام کرد که طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه در راستای پوشش کامل سه دهک اول درآمدی و تحقق برنامه حمایت دولت برای تامین سبد غذایی خانوارها، از امروز برای همه خانوارهای دهک اول، دوم و سوم اجرا شد.

در سال‌های گذشته، دهک‌بندی با توجه به میزان درآمد خانوار انجام می‌شد اما پس از آن تصمیم بر این گرفته شد که غربالگری دهک‌ها بر اساس «آزمون وسع» صورت گیرد.

در این باره در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان توضیحاتی ارائه شده است. غربالگری در آزمون وسع بر اساس مولفه‌هایی مانند تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفرهای خارجی، گردش حساب، شغل افراد و غیره انجام می‌شود. همچنین، مواردی مثل معلولیت و بیماری‌های خاص هم در این غربالگری مد نظر قرار می‌گیرند.

پیشتر، اطلاعاتی هم در مرکز آمار ایران درج شده بود که نشان می‌داد کدام خانواده با چه میزان درآمد به چه دهکی تعلق دارد. اگر هزینه کل یک خانوار به طور متوسط ۳.۳ نفره، حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این یعنی در دهک اول قرار می‌گیرند و جزو ۱۰ درصد فقیرترین خانوارهای کشور هستند. در ضمن، اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد در دهک دوم و اگر هزینه دو میلیون تومان باشد، در دهک سوم قرار می‌گیرند.

یارانه1-scaled

سه دهک پایین که یارانه بیشتر گرفتند؛ از مددجویان بهزیستی تا افراد تحت پوشش کمیته

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در رسانه ملی توضیحاتی درباره افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه سه دهک اول درآمدی ارائه و اظهار کرد: سه دهک اول به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته می شوند، اما در ماه اول به صورت آزمایشی ما یارانه و افزایش یارانه‌ای را به مددجویان امداد و بهزیستی اختصاص می دهیم.

وی افزود: به عبارتی از سیزدهم این ماه یارانه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را با توجه به طرح جدید شارژ می کنیم. در واقع مددجویان، بخشی از سه دهک هستند و امیدوار هستیم در ماه‌های آتی همه افراد در این سه دهک پوشش یابند و اگر تصمیم گرفته شود در ادامه به دهک‌های بالاتر تسری پیداکند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعداد مشمولان این سه دهک گفت: هر دهک بین دومیلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار هستند. به عبارتی ۷.۸ میلیون نفر در هر دهک درآمدی داریم. براین اساس کل یارانه بگیران ما ۷۸ میلیون نفر می شوند.  ۲۴ میلیون نفر در سه دهک درآمدی اول مستقر هستند. مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بین ۷ تا ۸.۵ میلیون نفر هستند و تقریبا یک دهک هستند که در فاز اول مشمول طرح می شوند.

عسگریان ادامه داد: این طرح کاملا اختیاری است و سرپرست خانوار این یارانه را دریافت می کند، درواقع یارانه به حساب وی واریز می شود. برای روشنتر شدن موضوع یک خانواده یک نفره را با ۴۰۰ هزار تومان یارانه مثال می زنم. اگر این فرد به فروشگاهی مراجعه و شروع به خرید کند برای آنکه بتواند ۸۰ هزار تومان اعتبار بیشتر (۲۰ درصد) را دریافت کند باید ۳۲۰ هزارتومان (۷۰ درصد کل مبلغ یارانه اش) از ۱۱ قلم کالای اساسی را خرید کند تا حساب یارانه‌اش ۸۰ هزار تومان بیشتر شارژ شود.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار