غضنفرآبادی مطرح کرد:

با اعطای زمین رایگان، قیمت خانه‌ها کاهش می‌یابد

به گفته رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، بیشترین هزینه‌ای که بخش مسکن سازی دارد بخش زمین است که با حل این موضوع قیمت خانه پایین می‌آید.

با اعطای زمین رایگان، قیمت خانه‌ها کاهش می‌یابد

مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی از برنامه دولت برای ساخت واحد‌های مسکونی یک طبقه ویلایی در قالب برنامه نهضت ملی مسکن سخن به میان آورده بود.

وی با تاکید بر ساخت واحد‌های مسکونی ویلایی در نهضت ملی مسکن اظهار کرده بود: در شهر‌هایی که مشکل زمین وجود ندارد نباید به سمت بلندمرتبه سازی برویم. به عنوان نمونه در بم چون مشکل زمین نداشتیم به متقاضیان ۲۰۰ متر زمین دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان موثر بودن طرح ساخت خانه‌های ویلایی یک طبقه و توسعه افقی شهر‌ها برای حل مشکل مسکن گفت: در هر جایی که امکان پذیر باشد باید ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی در دستورکار قرار بگیرد. طرح خانه‌های ویلایی اقدامی بسیار مفید، موثر، خوب، سازنده و انسانی است و ما هم در حوزه انتخابیه خود پیگیر همین موضوع هستیم و این طرح در حوزه انتخابیه بنده در حال اجرا است.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: اقدام دولت برای ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی مورد حمایت ما در مجلس است و تمام اقدامات لازم را برای اجرای آن انجام خواهیم داد.

وی اظهار کرد: اگر ساخت مسکن به خود مردم واگذار شود باعث می‌شود که سرعت ساخت بالا برود و ادامه فرآیند ساخت و ساز را پیگیری کنند لذا به این نحو بسیاری از مشکلات مردم که خانه دار نیستند برطرف می‌شود.

غضنفرآبادی افزود: خانه سازی یک طبقه توسط مردم و اعطای زمین رایگان از طرف دولت هم در پیگیری و هم در سرعت کار تاثیر بسزایی دارد علاوه بر این تجربه نشان داده که وقتی کاری را به مردم واگذار می‌کنیم هم هزینه‌ها و هم پیگیری‌ها کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: ساخت خانه‌های یک طبقه به میزان خیلی زیادی با فرهنگ ایرانی اسلامی ما تطابق دارد. ما در چندین دهه گذشته در کشورمان نقیصه‌ای که در ساخت و ساز‌ها داشتیم این بوده که به سمت متراکم سازی پیش رفتیم به عنوان مثال شهر پردیس یک ساخت و ساز وحشتناک است.

وی اظهار کرد: ما باید از شیوه متراکم سازی مسکن خارج شویم و با توجه به اینکه زمین زیادی هم در اختیار داریم قطعاً می‌توانیم این طرح را به نتیجه برسانیم. وقتی تا این میزان زمین در اختیار داریم چرا باید اصرار به متراکم سازی و ساخت خانه‌های آپارتمانی داشته باشیم.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس گفت: خانه‌های ویلایی هم آرامش بیشتری دارد هم با فرهنگ اسلامی غنی ما سازگار است. متراکم فروشان به زودی در برابر اجرای این قانون تسلیم خواهند شد البته سودی که در متراکم فروشی وجود دارد در ساخت خانه‌های ویلایی وجود ندارد و به همین دلیل است که برخی از این متراکم فروشان در برابر اجرای این قانون مقاومت می‌کنند.

غضنفرآبادی اظهار کرد: بیشترین هزینه‌ای که بخش مسکن سازی دارد بخش زمین است و اگر این موضوع حل شود ارزش زمین‌ کم کم کاهش می‌یابد لذا این نوع خانه سازی هم یک نوع تسهیلگری است و هم باعث می‌شود که قیمت خانه پایین بیاید.

 

منبع: رکنا
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار