چطور از اصالت قطعات خودرو مطلع شویم؟

مصرف‌کنندگان اقلام لوازم یدکی خودرو می‌توانند از کالای خریداری شده استعلام بگیرند و از اصل بودن قطعه مطمئن شوند.

چطور از اصالت قطعات خودرو مطلع شویم؟

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت ضمن تشریح آخرین مراحل درج کد‌های شناسه و رهگیری بر روی کالا‌ها و روش‌های بررسی اصالت آن‌ها از سوی مصرف‌کنندگان، از صدور نزدیک به ۶۰۰ میلیون کد رهگیری برای اقلام لوازم یدکی خودرو خبر داد.

حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت آخرین آمار‌های مرتبط با کد‌های شناسه و رهگیری قطعات یدکی خودرو اظهار کرد: در حال حاضر از میان ۵۴ قلم قطعات مصرفی خودرو که مشمول درج کد شناسه شده‌اند، بالغ بر ۵۸۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۴۹۰ کالا از این اقلام کد رهگیری دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت همچنین در پاسخ به این سوال که مصرف‌کنندگان با استفاده از چه روش‌هایی می‌توانند از اصالت کالا‌ها و قاچاق نبودن آن‌ها مطلع شوند، گفت: مصرف‌کنندگان می‌توانند با شماره‌گیری #۷۷۷۷*۴* از کد‌های شناسه و رهگیری درج شده بر روی کالا استعلام گرفته و از این طریق از اصالت آن کالا مطمئن شوند.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر این شماره، مصرف‌کنندگان می‌توانند اصالت کالا‌ها را با مراجعه به درگاه اینترنتی سامانه جامع تجارت هم بررسی کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: وزارت صمت در نظر دارد که در گام بعدی شفاف‌سازی زنجیره توزیع کالا‌ها، موضوع گارانتی را در مورد لوازم یدکی خودرو‌ها اضافه کند. البته باید این را هم یادآور شد که باتری و لاستیک خودرو مشمول گارانتی بوده و سعی بر آن است که در گام‌های بعدی دیگر اقلام مصرفی خودرو هم مشمول ضمانت کیفیت شوند.

محله‌ای همچنین درباره اثرگذاری این طرح در کاهش کالا‌های قاچاق در بازار لوازم یدکی توضیح داد: در حال حاضر آمار و یا برآورد دقیقی درباره این امر در دسترس ندارم، اما می‌توان به جرئت گفت که با اجرای این طرح، میزان کالا‌های قاچاق در این بازار کاهش و نقش تولیدکنندگان زیر پله‌ای قطعات مصرفی خودرو هم در بازار کمرنگ شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از زمان آغاز اجرای درج کد رهگیری برای لوازم یدکی خودرو، تولیدکنندگان این محصولات به ویژه شرکت‎‌های بزرگ استقبال خوبی از آن داشتند، چرا که اجرای این امر در نهایت به نفع این تولیدکنندگان نامی و بزرگ خواهد بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی قطعه‌سازان بزرگ کشور وارد مراحل اجرایی این طرح شده‌اند و برای محصولات خود کد شناسه و رهگیری دریافت‌کرده‌اند.

محله‌ای همچنین در پاسخ به این سوال که آیا همه قطعه‌سازان کشور برای اجرای این طرح وارد شده‌اند یا خیر، گفت: پاسخ به این پرسش تا حدودی سخت است، زیرا ابتدا باید دید که منظور از همه، چه کسانی هستند. در حال حاضر برخی از قطعه‌سازان جواز بهره‌برداری را اخذ کرده‌اند اما فعال نیستند، یا عده‌ای از قطعه سازان فعالیت دارند، اما می‌گویند تولید ندارند.

این مدیرکل وزارت صمت خاطرنشان کرد: برای حل این موضوع، استعلام‌هایی از سوی دفتر تخصصی صنایع خودرویی وزارت صمت انجام شده، اما هر دفعه پاسخ دقیق و جامعی در این باره داده نشده است.

محله‌ای همچنین درباره موانع اجرای این طرح هم گفت: برخلاف همکاری خوب قطعه‌سازان، بیشترین مشکلات برای پیش‌برد درج کد شناسه و رهگیری کالا‌ها در سطح عرضه به وجود آمد. به عنوان مثال، برخی از واحد‌های صنفی فروشنده قطعات مصرفی خودرو به بهانه این که برخی از کالا‌هایشان قدیمی است، از ورود به این طرح سر باز می‌زدند.

این مدیرکل وزارت صمت افزود: به واسطه وجود چنین چالشی، وزارت صمت شرایطی را ایجاد کرد که فروشندگان لوازم یدکی خودرو برای یکبار تمامی محصولات قدیمی اعم از تولیدی و وارداتی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت و کد شناسه دریافت کنند.

 

منبع: بازارنیوز
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار