یارانه نقدی | حذف یارانه نقدی

زمان واریز یارانه نقدی آذر ماه مشخص شد | یارانه نقدی برای این دهک ها واریز نمی شود

این ماه باید هشتمین مرحله از یارانه نقدی دولت رئیسی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما دو سوال مهم درباره این یارانه وجود دارد؛اول اینکه یارانه آذر چه زمان واریز می‌شود و دوم اینکه آیا یارانه نقدی است؟

زمان واریز یارانه نقدی آذر ماه مشخص شد | یارانه نقدی برای این دهک ها واریز نمی شود

جزئیات یارانه نقدی اعلام خواهد شد. یارانه معیشتی به همه ایرانی ها برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید. یارانه نقدی در سال جدید افزایش می یابد. یارانه نقدی بیش از بیست میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. کالابرگ جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

این ماه باید هشتمین مرحله از یارانه نقدی دولت رئیسی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما دو سوال مهم درباره این یارانه وجود دارد؛اول اینکه یارانه آذر چه زمان واریز می‌شود و دوم اینکه آیا یارانه نقدی است؟

در هفت ماه گذشته یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی در فاصله 20 تا 22 هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. برای همین انتظار می‌رود یارانه نقدی آذرماه هم مانند ماه‌های گذشته در تاریخ بیستم آذرماه واریز شود.

سوال مهم دیگری که وجود دارد این است که یارانه آذرماه نقدی است یا کالایی؟

روز گذشته بود که وزیر اقتصاد، خبر داد زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شده و به زودی توزیع کالابرگ آغاز می‌شود. وزیر اقتصاد گفته بود: مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد و دولت باید از زیرساخت فنی اطمینان حاصل می‌کرد. پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی اجرای طرح کوپن الکترونیک، یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

 

بر اساس گفته خاندوزی، یارانه آذرماه در کل کشور به صورت نقدی پرداخت می‌شود و تنها یک استان به جای یارانه 300 و 400 هزار تومانی، کوپن الکترونیک می‌گیرند و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

آنگونه که خاندوزی اعلام کرده است یارانه آذرماه در همه استان ها به صورت نقدی واریز می‌شود جز یک استان.

برای ما در مجلس مهم است که یارانه اعطایی به مردم در طول زمان و بر اثر تورم، ناچیز نشود، البته حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.

بر این اساس باید گفت یارانه نقدی آذرماه هم نقدی است و احتمالا این آخرین یارانه نقدی است که دولت رئیسی واریز می‌کند و بعد از آن شیوه پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند.

یارانه نقدیپرونده یارانه نقدی برای همیشه بسته شد؟

بر اساس قانون بودجه تکلیف دولت همین است و دولت باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم کالای اساسی بدهد. اما دولت بارها اعلام کرده که توان مالی انجام چنین کاری را ندارد و حتی نمایندگان مجلس هم چنین مساله‌ای را پذیرفته‌اند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم موجود، ارزش یارانه نقدی 300 هزار تومانی آب رفته و به 100 هزار تومان رسیده است. یعنی اگر دولت بخواهد سبد کالایی به مردم بدهد هزینه آن بیش از 300 تا 400 هزار تومان است و همین مساله علت فرار دولت از پرداخت یارانه نقدی است.

 

پیش از این هم مسعود میرکاظمی از پرداخت یارانه نقدی 400 هزار تومانی در سال 1402 خبر داده و گفته بود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد که دولت اصرار بر پرداخت یارانه نقدی دارد و احتمالا در نظر دارد که نهایتا یکی دو ماه آینده را کالابرگ بدهد و سپس مجلس را در قانون بودجه 1402 مجاب به پرداخت یارانه نقدی کند.

حذف یارانه نقدیوی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ است چراکه هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می‌شود و اعتبارش بیشتر می‌شود اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار