یارانه نقدی | اولین یارانه نقدی

واریز سوپرایز دولت به حساب مردم | یارانه نقدی جدید در جیب سرپرست خانوار

نوباوه: طرح صیانت را متاسفانه بسیاری از مردم یا نخوانده‌اند و یا نمی‌خواهند بخوانند. در مجلس هم به گفته یکی از اعضا هیئت رئیسه حدود ۷۰ درصد نمایندگان حتی یک بار هم آن را نخوانده اند.

واریز سوپرایز دولت به حساب مردم | یارانه نقدی جدید در جیب سرپرست خانوار

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است. یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود. مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود. مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

پیشنهاد پرداخت یارانه نقدی ۱.۵ میلیونی به مردم

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی مجلس مدت ها است که با انتقادات گسترده روبه‌رو شده است، زیرا بسیاری از مردم این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی می‌کنند. اما مجلسی‌ها می‌گویند که طرح صیانت از فضای مجازی آن چیزی نیست که مردم در موردش حرف می‌زنند. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

بیژن نوباوه وطن نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: طرح صیانت که نام اصلی آن « طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» است تاکنون دو بار دچار تغییر شده، این طرح در واقع حدود سی و چند ماده است که ۲۲ ماده آن تعدیل شده در واقع آن طرح صیانت اولیه که آمده بود و خود ما هم روی آن نظر داشتیم در حال حاضر دچار تغیراتی شده و به یک طرحی بسیار متعادل تبدیل شده است. این طرح در کشورهای دنیا همانند آمریکا و اتحادیه اروپا اجرا شده و به مراتب سخت گیرانه تر از طرحی است که ما آورده‌ایم، به خصوص در ارتباط با کاربران که کار ما اصلاً در ارتباط با کاربران این طرح بسیار عادی و متعادل است. غربی‌ها در رابطه با پلتفرم‌هایی که خودشان صاحبش هستند سخت گیری‌شان به مراتب بیشتر است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: طرح صیانت را متاسفانه بسیاری از مردم یا نخوانده‌اند و یا نمی‌خواهند بخوانند. در مجلس هم به گفته یکی از اعضا هیئت رئیسه حدود ۷۰ درصد نمایندگان حتی یک بار هم آن را نخوانده اند. وقتی می پذیریم که در حوزه فضای مجازی نیاز به تدوین قانون داریم. باید بدانیم که آیا قانون می خواهیم یا نه ؟ اگر قانون می‌خواهیم قانون چیست. پیش‌نویس و پیشنهاد این قانون چیست؟ در جلساتی که تشکیل می‌شد از دولتی و غیر دولتی گرفته تا شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، نهاد های مختلف در بخش خصوصی و... همگی حضور داشتند. تمام گزارش‌های آن که حدود ۱۳ جلسه بوده منتشر شده است.در آن جلسات از همه نظرخواهی شده و حتی بسیاری طرح هایشان را نوشتند و کتباً تحویل دادند.

وی افزود: هیچ نقطه تاریکی در این طرح نیست. این طرح به علت مهم بودن در کمیسیون اصل ۸۵ و کمیسیون مشترک مطرح شده است. البته طرح صیانت جنبه قطعیت ندارد و به صورت موقت سه ساله یا پنج ساله است. بعد از آن می شود دوباره تغییرش داد این یکی از امتیازات طرح بود. این طرح اکنون در اول راه مجلس است. همه نمایندگان مثل صحن علنی می توانند نظر بدهند و حرفشان را بزنند.

نوباوه ادامه داد: یک ظرفیت بزرگی بود که ما در مجلس متاسفانه با سو تدبیر هیئت رئیسه حرفهای خلاف قانون زده شده است. برای مثال آقای سلیمی نماینده محلات اظهاراتی خلاف قانون داشته‌اند. همه مدارک موجود است که آمدند تفسیر را به رای کردند و این طرح هنوز مشکوک مانده و این اشتباه است. یعنی ما کماکان باید به بی‌قانونی در فضای مجازی ادامه‌ دهیم. بخشی از مساله سیاسی است که بعضی از ما حساسیت مان بیشتر است.همچنین بحث‌های حقوقی، حقوق اجتماعی، حقوق فردی که در فضای مجازی امروزه بیشترین خسارت را به کشور ما می زند. همه ما هم واقف به این هستیم که فضای مجازی فضایی بی بدیل است یعنی قطعاً برای کاهش هزینه‌ها ، تسهیل در امور دولت و مردم نیاز است. در حال حاضر همه نظام‌ها پذیرفتند که فضای مجازی فرصتی بی بدیل است و دولت هم با بیان دولت الکترونیک نشان داده است که ما قطعاً نیازمند فضای مجازی بسیار پیشرفته تر از اکنون هستیم. منتها برخی دوستان به خاطر اساسش به دلایل سیاسی مخالف‌اند و این مسئله را بزرگ می‌کنند و حقوق قانون گذاری در این فضا را می ‌خواهند مخدوش کنند در حالی که همه ما از این فضا استفاده می‌کنیم. همه ما معتقد به حفظ حریم شخصی، خانوادگی و اجتماعی خود هستیم.

وی ادامه داد: ما با این طرح قصد داریم همه اتفاق هایی که در حال حاضر می‌افتد را بررسی کنیم. برای مثال شخصی آمده تعدادی هنرپیشه را زیر سوال برده کدام بخش حقوقی پیگیری می کند که این شخص حساب پس بدهد ؟ طرح صیانت سبب می شود که بتوان به راحتی پیگیر اینچنین قضایایی شد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد طرح دیتاسنتر اظهار کرد: طرح دیتا سنتر یکی از مسائل بسیار مهمی است که آنچنان مردم به آن توجه نمی کنند. بطور مثال دولت می خواهد به بخشی از دهک‌ها یارانه بیشتر بدهد، در حال حاضر دولت به ۷۰ درصد دهک‌های جامعه یارانه ۴۵ هزار تومانی می دهد. در حالی که ۴۵ هزارتومان پول یک پیتزا نیست. یعنی اگر این ۴۵ هزار تومان را به کارمندی که اصلا نیاز ندارد نباید بدهند. آن را می‌توانند جمع کنند و به کسی بدهند که از نظر مالی تامین نیست. تا مبلغ چشمگیری شود. بطور مثال می توان به آنها ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه داد که آن هم اکنون مبلغ بسیارکمی است.

نوباوه در پایان اظهار کرد: چون اطلاعاتی نیست تصمیم گیری سخت است اما با طرح دیتاسنتر می‌توان اطلاعات دقیقی کسب کرد. در حال حاضر ما به جایی رسیده ایم که دیتا سنتر تشکیل شود تا اطلاعات دقیق از جامعه ارائه دهد. آنچه که در مجلس تصویب شد یکی از پیشرفته ترین کارهایی که در این خصوص انجام شده است.

چرا یارانه ماه رمضان برای برخی واریز نشد؟

سال گذشته بود که برای نخستین بار دولت دست به واریز یارانه‌ای جدید با نام یارانه رمضان زد؛ این یارانه سال گذشته، به عده‌ای مشخص پرداخت شد؛ مبلغ واریزی برای آن افراد نیز به یک اندازه نبود. همین موضوعات اعتراضات زیادی را در پی داشت. اعتراضاتی که به هیچ نتیجه‌ای نرسید. 

حالا امسال نیز، بسیاری از خانوارها منتظر دریافت یارانه رمضان بودند. هرچند در ابتدا به صورت قطعی، تایید نشد که امسال هم قرار بر پرداخت یارانه رمضان است، اما در نهایت دستور پرداخت یارانه رمضان، توسط رییس جمهوری صادر شد.

به دستور رییس جمهوری، قرار شده تا ساعت۲۴ جمعه ۲۶فروردین، خانواده‌هایی که از پیش مشخص شده است، یارانه رمضان بگیرند. برخلاف سال گذشته، مبلغ یارانه رمضان، امسال ثابت است و به ازای هر نفر ۱۵۰هزار تومان یارانه پرداخت خواهد شد. یعنی یک خانواده ۴نفره، ۶۰۰هزار تومان یارانه رمضان دریافت خواهند کرد.

این سومین یارانه مناسبتی است که دولت سیزدهم پرداخت کرده است؛ اولین یارانه، یارانه ۲۲بهمن بود که البته خیلی هم موفق نبود و بسیاری معتقد بودند که باوجود واجد شرایط بودن، یارانه دریافت نکرده‌اند که البته بعدها نیز این موضوع تقریبا توسط وزارت رفاه تایید شد.

یارانه دوم، یارانه ویژه عید نوروز بود و حالا یارانه رمضان سومین یارانه مناسبتی واریزی دولت سیزدهم است. حالا باید دید اینبار چه خواهد شد؟ آیا بازهم دولت در نهایت با اشتباهات در شناسایی افراد و... اعتراض مردم را خواهد داشت یا خیر.

احتمال واریز یارانه ماه رمضان

یارانه دیگری که احتمالا در این هفته واریز می‌شود، یارانه مخصوص ماه رمضان است. پیگیری‌ها از سازمان‌های مرتبط با واریز یارانه‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد همانند سال قبل، در ماه رمضان امسال نیز یارانه مخصوص این ماه را پرداخت کند.

به نظر می‌رسد جزئیات پرداخت یارانه ماه رمضان، یعنی مبلغ یارانه، تعداد یارانه بگیران و شرایط مشمولان در مراحل پایانی است. در واقع دولت در پله آخر نهایی کردن واریز این یارانه قرار دارد و احتمالا جزئیات کامل آن به زودی منتشر می‌شود.

بیشترین احتمالات درباره مبلغ یارانه ماه رمضان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است . در سال گذشته ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر معیشتی، معادل یک یارانه معیشتی دیگر را به‌عنوان یارانه رمضان دریافت کردند. یعنی خانوار‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان گرفتند.

اگر همان یارانه پارسال برای امسال نیز تکرار شود، مبلغ یارانه بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. اما اگر قرار باشد مبلغ یارانه ۱۵۰ هزار تومانی واریز شود، احتمالا تعداد یارانه بگیران کمتر از ۶۰ میلیون نفر تعیین شود.

یارانه نقدی جدید

نخستین یارانه نقدی ۱۴۰۱ واریز می‌شود

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و چهارمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ فروردین ماه سال جاری خبر داد.

امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و چهارمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ فروردین ماه سال جاری خبر داد.

وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵،۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، بیست و دومین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی فروردین ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

یارانه‌هایی که پرداخت شد

فشار اقتصادی به خانوارها، دولت را ناچار کرده که در مناسبت‌های مختلف، تصمیم به پرداخت یارانه‌ها بگیرد؛ به طوری که دولت طی چند ماه گذشته به مناسبت‌های ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز نیز به چند دهک اول یارانه نقدی پرداخت کرد.

یارانه ۲۲ بهمن ماه به حدود ۳۲ میلیون نفر رسید. یارانه عید نوروز نیز به حساب سرپرستان بیش از ۱۲ میلیون خانوار پرداخت شد. این افراد کسانی بودند که سهام عدالت نداشتند و سودی نگرفتند. یارانه ۲۲ بهمن ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و مبلغ یارانه عید نوروز ۱۵۰ هزار تومان بود. به نظر می‌رسد مبلغ یارانه ماه رمضان نیز احتمالا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر باشد.

براساس اطلاعات معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، تمام خانوارهای یارانه‌بگیر ایرانی براساس اطلاعات اقتصادی، درآمدی و شغلی به سه دسته کلی شامل خانوارهای فقیر، متوسط و برخوردار تقسیم شده‌اند. طبق معیارهای دهک‌بندی خانوارها، ۹.۳میلیون خانوار فقیر شناسایی شده‌اند که ۲.۸میلیون خانوار معادل ۳۰درصد کل خانوارهای فقیر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و ۶.۶میلیون خانوار معادل ۷۰درصد کل خانوارهای فقیر فاقد پوشش حمایتی محسوب می‌شوند و باید به‌عنوان اولویت در طرح پوشش بیمه همگانی، حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه، طرح اشتغال عمومی و حمایت نقدی و اعتباری قرار گیرند.

با دسته‌بندی خانوارها، براساس اطلاعات اقتصادی، در مجموع ۱۳.۹میلیون خانوار یارانه‌بگیر معادل ۵۷درصد کل خانوارهای یارانه‌بگیر در قالب طبقه متوسط قرار می‌گیرند و این خانوارها براساس اطلاعات اقتصادی، درآمد و شغلی به ۵دسته کلی تقسیم می‌شوند.

یارانه نقدی

دسته نخست، شامل کارکنان و مستمری‌بگیران دولت است که ۲.۲میلیون خانوار معادل ۱۵.۸درصد کل خانوارهای متوسط را دربرمی‌گیرد. طبق آمار، ۶۴درصد این خانوارها دارای خودرو بوده و ۹۱درصد آنها نیز سهام عدالت دارند. این در حالی است که به‌طور میانگین فقط ۲۴درصد خانوارهای فقیر دارای خودرو هستند و ضریب بهره‌مندی آنها به سهام عدالت نیز از ۸۲.۵درصد فراتر نمی‌رود.

دسته دوم، کارگران و مشاغل خصوصی را شامل می‌شود و ۶میلیون خانوار معادل ۴۳.۳درصد کل خانوارهای متوسط در این دسته قرار می‌گیرند. براساس آمارها، به‌طور میانگین ۶۶درصد خانوارها در این دسته دارای خودرو هستند و ۷۰درصد آنها نیز سهام عدالت دارند.

در دسته سوم، بازنشستگان غیردولتی قرار می‌گیرند که ۲.۴میلیون خانوار معادل ۱۷.۳درصد کل خانوارهای متوسط را شامل می‌شود. براساس آمار، ۴۶درصد این خانوارها نیز دارای خودرو هستند و ۷۲درصد آنها سهام عدالت گرفته‌اند.

دسته چهارم به خانوارهای فاقد درآمد ثابت(یعنی هیچ عضو بیمه‌پردازی ندارند) اختصاص دارد و ۳میلیون خانوار، معادل ۲۱.۷درصد از کل خانوارهای متوسط را شامل می‌شود. این خانوارها به‌طور میانگین ۷۵درصد دارای خودرو هستند و ۶۷درصد آنها سهام عدالت گرفته‌اند. از نکات قابل‌توجه این است که این خانوارها با وجود اینکه امنیت شغلی و پوشش بیمه‌ای کمتری دارند و به‌شدت تحت‌تأثیر شوک‌های اقتصادی قرار می‌گیرند، باز هم به نسبت ۳دسته اول یعنی «کارکنان و مستمری‌بگیران دولت، «کارگران و مشاغل خصوصی» و «بازنشستگان غیردولتی» شرایط اقتصادی و معیشتی بهتری را تجربه می‌کنند و میانگین دهک درآمدی آنها ۷.۲۷ است. درحالی‌که میانگین درآمدی کارکنان و مستمری‌بگیران دولت ۷.۰۱، کارگران ۶.۲۶ و بازنشستگان ۵.۶۵ برآورد می‌شود.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار