یارانه| واریز یارانه| یارانه مهر

یارانه نقدی دستخوش تغییر شد | یارانه چه کسانی قطع می شود؟

گام اول دولت برای تغییر در پرداخت یارانه ها برداشته شد.

یارانه نقدی دستخوش تغییر شد | یارانه چه کسانی قطع می شود؟

طرح هدفمندسازی یارانه برای حمایت از قشر کم توان مالی انجام شده و از سال ۱۳۸۹ مبلغی تحت عنوان یارانه به دهک های مختلف پرداخت می شود. مبلغ یارانه نقدی ابتدا ۴۵ هزار تومان بود که در سال ۱۳۹۸ یارانه معیشتی ۴۵ هزار تومانی نیز همراه با آن پرداخت شد. این دو یارانه در ادامه ادغام شدند و مبالغ آن برای برخی دهک ها ۳۰۰ هزار تومان و برای برخی دیگر ۴۰۰ هزار تومان شد. دولت به تازگی اعلام کرده که مبلغ یارانه سه دهک پایین جامعه را به ۵۲۰ هزار تومان افزایش داده است. تازه ترین خبر درباره یارانه را در بخوانید.

به نظر می‌رسد با دقیق شدن شیوه بررسی وضعیت مالی خانوارها گام اول برای تغییر در دهک‌بندی و فهرست مشمولان یارانه برداشته شود.

به گزارش خبرآنلاین، اولین گام برای تغییر در تعداد یارانه‌بگیران و شیوه پرداخت یارانه توسط دولت سیزدهم برداشته شد؛ به گونه ای که سخنگوی دولت درباره تغییرات این اقدام توضیح داده است.

سخنگوی دولت اعلام کرده است شیوه دهک‌بندی‌ها تغییر خواهد کرد و دهک به صدک تبدیل می‌شود . اما معنای این سخن چیست؟ اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی شده و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک هر خانوار تعیین می‌شد، قرار است به جای دسته‌بندی ده تایی در جامعه، جمعیت ایران به صد دسته طبقه‌بندی گردد.

براساس آنچه دولت اعلام کرده در شرایط کنونی ۹ دهک از ۱۰ دهک در جامعه ایران یارانه دریافت می‌کنند . این بدان معناست که تنها ۱۰ درصد از مردم ایران به لحاظ طبقه‌بندی مالی، نیازی به دریافت یارانه ندارند و ۹۰ درصد از مردم کشور یارانه‌بگیر هستند . همان گونه که سخنگوی دولت گفته است قرار نیست در این راستا یارانه‌ای افزایش یابد اما طبقه‌بندی با ضریب خطای پایین‌تر و رصد دقیق‌تر مالی مردم بدان معناست که شمار یارانه‌بگیران می‌تواند دستخوش تغییر شود و به عنوان مثال کسانی که در دهک نهم هستند اما تفاوت جزئی با دهک ده دارند، با این تصمیم، مشمول قطع یارانه شوند.

با این وصف به نظر می‌رسد با دقیق شدن شیوه بررسی وضعیت مالی خانوارها گام اول برای تغییر در دهک‌بندی و فهرست مشمولان یارانه برداشته شود کما اینکه روزنامه نزدیک به دولت، همشهری نیز از احتمال حذف یارانه برخی از افرادی که در دهک‌های بالا قرار دارند، با تغییر شیوه طبقه‌بندی از دهک به صدک خبر داده است.

یارانه

یارانه تشویقی برای دهک های ششم و هفتم

طرح کالابرگ الکترونیک درحالی در راستای تامین سبد غذایی خانوارها از خردادماه امسال به صورت سراسری به اجرا درآمده است که بعد از گذشت حدود پنج ماه از اجرای آن، حالا علاوه بر دهک‌های «یک» تا «پنج» درآمدی، از هفته پیش‌رو دهک‌های «ششم» و «هفتم» نیز می‌توانند از مزایای «یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی» این طرح بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۳ خردادماه امسال بود که به صورت سراسری و با اتصال و تجهیز فروشگاه‌ها به طرح مذکور برای تامین سبد غذایی خانوارها و از بین بردن فقر غذایی در جامعه اجرا شد و بر این اساس ۱۱ قلم کالای اساسی (برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تایید رسیده است) در سبد غذاییِ این طرح قرار گرفت.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در فاز اول سراسری اجرای این طرح، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، از امتیاز تشویقی بهره‌مند شدند به طوریکه اگر ۷۰ درصد مبلغ یارانه خود را از میان این ۱۱ قلم خریداری می‌کردند، مبلغ یارانه آنها ۲۰ درصد افزایش می‌یافت.

اما در مرحله دوم، سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، از امتیاز تشویقی بهره‌مند شدند، با این تفاوت که شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد و درصورتی که سرپرستان خانوار این مبلغ از یارانه خود را از میان اقلام کالاهای اساسی خریداری می‌کردند، مشمول امتیاز تشویقی می‌شدند.

پس از آن، اول شهریورماه بود که وزیر رفاه از تسری یارانه تشویقی به دهک‌های درآمدی ۴ و ۵ در قالب کالابرگ خبر داد و گفت: دهک ۴ و ۵ هم مشمول این یارانه تشویقی می‌شوند و به عبارتی اگر ۵ دهک اول، ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالا برگ (۱۱ کالایی)، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

حالا اما با گذشت بیش از یک ماه از این خبر پس از اعلام وزیر رفاه مبنی بر افزایش دهک‌های تحت پوشش، علیرضا عسگریان- معاون وزیر رفاه به ایسنا اعلام کرده است که دهک ششم و هفتم نیز از هفته آتی مشمول طرح کالابرگ می‌شوند.

یارانه

وی ضمن بیان اینکه شرایط بهره‌مندی از طرح مذکور برای مشمولان جدید نیز همچون دهک‌های پایین‌تر که در گذشته وارد طرح شده‌اند، است، توضیح داد: مثلا هر کسی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را (از ۱۱ قلم کالای تعریف شده در سبد کالایی طرح کالابرگ) خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می‌کند. 

معاون وزیر رفاه ادامه داد: دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این قشر باید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه را از سبد تعریف شده خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی اضافه شامل‌ آنها شود که بدین ترتیب مجموع یارانه دریافتی آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالیست که دهک‌های چهارم تا هفتم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند که این عده نیز باید همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را از سبد مذکور خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی و اضافی شامل حال آنها شود؛ به عبارتی یارانه دریافتی این دهک‌ها در صورت خریدشان به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

به عبارتی می‌توان گفت با ورود این دو دهک جدید به طرح، تعداد جمعیت تحت پوشش در سطح کشور از ۴۱ میلیون نفر به ۶۱ میلیون نفر می‌رسد و ۸۰ درصد مردم ایران مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی می‌شوند.

یارانه تشویقی را چطور می توان استفاده کرد؟

آخرین گزارش‌ها از اتصال بیش از ۱۴۵ هزار فروشگاه و مغازه به طرح کالابرگ الکترونیکی حکایت دارد و ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای اتکا،افق کوروش، رفاه، هفت، جانبو، دیلی مارکت، مینو مارت،گندم طلایی، ‌هایپر فامیلی و وال مارکت نیز در سراسر کشور در این طرح مشغول خدمت رسانی به خانوارهای مشمول هستند.

درحال حاضر خرید کالابرگ الکترونیکی از طریق کارت بانکی و نصب اپلیکیشن شما به نشانی https://shoma.sfara.ir  برای خانوارهای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی صورت می‌گیرد اما به دنبال مکاتبه مسئولان وزارت رفاه با برخی از فروشگاه‌های اینترنتی امکان خرید آنلاین از «اسنپ‌مارکت» فراهم شده و تنها فروشگاه اینترنتی در سراسر کشور که به طرح کالابرگ الکترونیکی متصل شده، اسنپ مارکت است.

یارانه

خانوارها در صورت تمایل می‌توانند خرید خود را از اسنپ مارکت نیز دنبال کنند که به این منظور ابتدا لازم است اپلیکیشن اسنپ مارکت را روی تلفن همراه خود نصب کرده و سپس با ورود به اپلیکیشن، کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب و به سبد خرید اضافه کنند. بعد از اتمام خرید، در مرحله واریز وجه حتما گزینه «استفاده از کالابرگ» را انتخاب کنند.در این مرحله، رمز یکبار مصرف ۸ رقمی را باید دریافت و از طریق آن خرید خود را تکمیل کنند. جهت دریافت این رمز می‌توانند اپلیکیشن شما (شبکه ملی اعتبار) را نیز روی گوشی خود نصب یا کد پیامکی USSD ارسال شده توسط شماره #۱۴۶۳*۵۰۰* را وارد کنند.پس از انجام این مراحل، از اعتبار کالابرگ الکترونیکی که همان اعتبار یارانه دریافتی است استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا،طرح کالابرگ الکترونیکی ابتکار دولت سیزدهم است که با هدف حمایت از اقشار کم درآمد و حفظ سلامت غذایی و رساندن کالری مناسب، ریز مغذی‌ها و پروتئین به خانوارها به اجرا درآمده است. دولت به دنبال حذف ارز ترجیحی و جلوگیری از تاثیر آن بر سفره مردم و مقابله با تورم در قالب اجرای این طرح، حمایت از معیشت اقشار کم درآمد و تامین اقلام اساسی و مایحتاج مورد نیاز خانوارها را در دستور کار قرار داد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار