حقوق کارگران| افزایش حقوق کارگران| حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲

حقوق کارگران چقدر زیر خط فقر است؟ | همه حقوق کارگران را اجاره خانه می‌بلعد!

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران می‌گوید حقوق کارگران با خط فقط فاصله زیادی دارد.

حقوق کارگران چقدر زیر خط فقر است؟ | همه حقوق کارگران را اجاره خانه می‌بلعد!

حقوق کارگران در ایران توسط شورای عالی کار و پس از تصویب رقم پیشنهادی دولت مشخص می‌شود. حقوق کارگران هر ساله درصدی افزایش پیدا می کند. در سال ۱۴۰۲ حقوق کارگران افزایش پیدا کرد اما کارگران و کارشناسان اقتصادی معتقدند تورم زیادی که در شروع سال به وجود آمد اثر این افزایش حقوق را از بین برده است. با توجه به آنکه دولت وعده افزایش حقوق کارمندان را داده، فعالان حوزه کارگری درخواست داده‌اند که حقوق کارگران نیز به تناسب حقوق کارمندان افزایش پیدا کند. تازه ترین خبر درباره حقوق کارگران را در ادامه می‌خوانید.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: درخواستی خطاب به رییس شورای عالی کار جهت همفکری در رابطه با بهتر شدن شرایط معیشتی فعلی کارگران ارسال کردیم اما با اینکه تاکیدی برای افزایش حقوق نداریم هنوز دعوت نامه ای برای برگزاری جلسه ارسال نشده است.

هادی ابوی اظهار کرد: در قانون گفته شده حقوق و دستمزدی که شورای عالی کار تعیین می‌کند سالیانه است، اما کشور در حال حاضر از نظر تورمی در وضعیت نامناسبی است و حقوق کارگران پاسخگوی هزینه های معیشتی نیست، لذا ما خواستار این هستیم که در هر زمان از سال منعی برای گفتگو در خصوص بهبود وضعیت کارگران وجود نداشته باشد.

وی افزود: درخواستی خطاب به رییس شورای عالی کار جهت همفکری در رابطه با بهتر شدن شرایط معیشتی فعلی کارگران ارسال کردیم اما با اینکه تاکیدی برای افزایش حقوق نداریم هنوز دعوت نامه ای برای برگزاری جلسه ارسال نشده است.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در ادامه گفت: اینکه می‌گویند افزایش دستمزد ها موجب افزایش تورم می‌شود، صحیح نیست و افزایش دستمزد ارتباطی با تورم ندارد چرا که حقوق فعلی زیر خط فقر است و حتی پاسخگو مخارج زندگی نیست در نتیجه فرد نمی‌تواند مخارج مازاد داشته باشد که باعث تشدید تورم شود.

پیش از این معاون وزیر کار گفته بود که افزایش دوباره دستمزد کارکران در سال جاری منتفی است!

حقوق کارگران

فاصله حقوق کارگران با خط فقر

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت حقوق فعلی کارگران زیر خط فقط است، اما خط فقر در سال جاری چقدر است؟

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش نرخ خط فقر اعلام کرد که طی یک دهه از ۱۹ درصدی به بیش از 30 درصد افزایش یافته است و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم امروز میزان خط فقر در تهران را 30 میلیون تومان عنوان کرد.

متاسفانه نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در کشور در شرایط مساعدی نیستند و حدود ۳ میلیون خانواده دچار فقر مطلق هستند.

طبق اعلام عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با توجه به نرخ تورم و وضعیت معیشتی مردم هم‌اکنون خط فقر در تهران به 30 میلیون تومان رسیده است.

حقوق کارگران

همه حقوق کارگران صرف اجاره خانه می شود!

ایلنا نوشت: در تهران حداقل ۱۰۰ درصد دستمزد پای اجاره خانه می‌رود، در رشت ۶۶ تا ۷۰ درصد و در شهری مانند زاهدان حداقل ۵۵ تا ۶۰ درصد. و این به شرطی‌ست که حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان پول برای رهن یا همان ودیعه تهیه کرده باشی.

تورمِ بخش مسکن در پنج سال اخیر کمرشکن بوده است و رویکردهای به ظاهر اصلاحیِ دولت‌ها، نتوانسته بار سنگین هزینه‌های مسکن را برای فرودستان سبک کند؛ امروز اجاره‌خانه مهم‌ترین دغدغه‌ی دهک‌های کم‌درآمدِ فاقد خانه ملکی‌ست، در واقع چیزی بیش از ۶۰ درصد مزدبگیران شاغل و بازنشسته‌ی سراسر کشور از این مساله رنج می‌برند.

این دغدغه سال به سال پررنگ‌تر شده تا جایی‌که دیگر سقوطِ بینِ محله‌ای یا کوچ اجباری به حاشیه‌ها، نمی‌تواند چاره‌ساز حل این دغدغه‌ی بزرگ باشد؛ حداقل دستمزد کارگر متاهل با تمام مزایا کمی بیشتر از ۹ میلیون تومان است و اگر در نظر بگیریم که کمترین نرخ سبد خوراکی‌ها برای یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره، حداقل ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر ماه است، اوضاع بغرنج‌تر می‌شود: با یک یا دو میلیون باقیمانده، هیچ کجا نمی‌توان یک آپارتمان کوچک اجاره کرد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار