قیمت دلار| افزایش قیمت دلار| کاهش قیمت دلار

قیمت دلار ترمز پاره کرد | افزایش شدید قیمت دلار در بازار آزاد | پیش بینی ترسناک از قیمت دلار تا پایان سال

قیمت دلار وارد کریدور بالاتر شد. این اسکناس بعد از سیگنال‌های ورودی به بازار، منطقه حفاظت شده سیاست‌گذار را شکست. آیا دلار در مسیر صعودی قرار گرفته است؟

قیمت دلار ترمز پاره کرد | افزایش شدید قیمت دلار در بازار آزاد | پیش بینی ترسناک از قیمت دلار تا پایان سال

قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما  بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه بخوانید.

قیمت دلار روز گذشته با افزایش ۴۰۰ تومانی به کریدور بالاتر راه پیدا کرد و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

با شروع هفته سوم مهر، رشد قیمت دلار باعث ورود تقاضای جدید به بازار ارز شد. دیروز برخی معامله‌گران دست به نقد، که در هفته‌های پیش از ترس رکب بازارساز، احتمال توافق موقت میان ایران و آمریکا و افت شارپی این اسکناس تمایلی به فعالیت در بازار ارز نداشتند، به بازار ورود کردند.

با این وجود کارشناسان اقتصادی روند فعلی دلار را صعودی نمی‌دانند و همچنان معتقدند دلار در مسیر خنثی در حرکت است. آنها می‌گویند دلار در مسیر طبیعی خود قرار دارد و بانک مرکزی با خبرسازی توانسته قیمت این اسکناس را در کنترل خود درآورد. اما قیمت دلار باید به واسطه مدیریت حجم نقدینگی و رشد اقتصادی کشور تعیین شود.

به نوشته تجارت نیوز، روز گذشته موضوع ممنوعیت معامله با دلار در عراق و درگیری میان حماس و اسرائیل و بروز تنش نظامی میان این دو اثر مضائفی بر افزایش قیمت دلار در بازار ارز گذاشت.

در نخستین روز هفته قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایشی شد. دلار هرات و سلیمانیه دیروز به کریدور ۵۰هزار تومانی ورود کردند. دلار هرات در کف کانال جدید معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۰ هزار و ۳۸۰تومان به فروش رسید.

قیمت دلار

قیمت دلار و ارزهای موثر

روز گذشته ۱۵ مهر در سایت مرکز مبادله ایران اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۰۹ تومان عرضه شد. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۴۶۳ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

دیروز اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۴۷۵ تومان معامله شد و رشد هزار و ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با رقم ۴۳ هزار و ۶۶۲ تومان عرضه شد. یوروی حواله نیز با با رقم ۳۹ هزار و ۶۹۳ تومان عرضه شد.

دیروز درهم امارات افزایش ۱۸۰ تومانی داشت و با قیمت ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان معامله شد.

در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۰۱ تومان مبادله شد.  اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۲۱ تومان عرضه شد.

قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات مجلس

یک کارشناس اقتصادی با بررسی روند قیمت دلار در 6 ماهه منتهی به انتخابات مجلس سال 1398 و 1394 و 1390، عنوان می‌کند که قیمت دلار پیش از انتخابات امسال که در اسفندماه برگزار می‌شود هم افزایش پیدا خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت دلار همواره تحت تاثیر اخبار سیاسی و تصمیمات کلان اقتصادی بوده و بعضی وقتها پیش بینی ها درست از آب در نمی‌آید. برای مثال در شروع سال جاری از یک ابرتورم و دلار 100 هزار تومانی سخن گفته می‌شد ولی در عمل قیمت دلار به نسبت زمستان سال گذشته حدود 4 هزار تومان کاهش پیدا کرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید در ادامه سال چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. 

ویدئویی که کارشناس اقتصادی منتشر کرده است را در ادامه می‌توانید ببینید. 

قیمت دلار 70 هزار تومان می‌شود!!

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی و قیمت دلار برابر است به تجارت‌نیوز گفت: «ما همیشه درباره ارزش دلار صحبت می‌کنیم، نه قیمت آن. قیمت چیزی است که عرضه و تقاضا در بازار آن را مشخص می‌کند و ارزش ذاتی همان مقداری است که روی کاغذ محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «با وجود نقدینگی ۶ هزار و ۸۰۰ همتی، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی، با قیمت دلار ۴۹ هزار تومانی، عملا ارزش با قیمت یکی شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: «طی ۲۰ سال گذشته در اقتصاد ایران این اتفاق خیلی نادر بوده که ارزش با قیمت برابری کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خبردرمانی‌های روزهای اخیر خاطر نشان کرد: «در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، زیر ارزش و عدد واقعی می‌رود. آن زمان فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. مثلا سهام فولاد مبادرکه اگر ۲۰ تا ۱۵ درصد زیر ارزش واقعی خود باشد، نمی‌خرید؟ دقیقا قیمت دلار نیز همین مصداق را دارد.»

قیمت دلار

وی با تاکید بر اینکه دلار نمی‌تواند پایین بیاید زیرا کف فاندامنتالی این اسکناس ایجاد شده است بیان کرد: «همیشه و در ۶ ماهه نخست سال مصرف ارز کم و تقاضا پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: «در نیمه دوم سال با نقدینگی که به سمت ۸ هزار و ۳۰۰ همت خواهد رفت و با رشد اقتصادی حدود سه درصدی، ما قیمت دلار را تا ۷۰ هزار تومان می‌بینیم. اگر تا پایان ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان برسد به هیچ عنوان سورپرایز نمی‌شویم.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار