قیمت دلار| افزایش قیمت دلار| کاهش قیمت دلار

تخته گاز قیمت دلار | افزایش شدید قیمت دلار در راه است؟ | تازه ترین قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار بار دیگر در آستانه ورود به کانال 50 هزار تومان شده است.

تخته گاز قیمت دلار | افزایش شدید قیمت دلار در راه است؟ | تازه ترین قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما  بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه بخوانید.

قیمت دلار هفته را با افزایش و بازدهی مثبت به پایان رساند در حالی که بازارساز ماه‌ها است که تلاش می‌کند که نرخ ارز را با خبردرمانی و ارزپاشی کنترل کند. آیا ادامه این روند در ماه‌های آینده ممکن است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار دیروز پنجشنبه 6 مهر، در کانال 49 هزار تومانی افزایش داشت. دیروز، معاملات در محدوده قیمتی 49 هزار و 538 تومان انجام می‌شد. در آخرین روز کاری هفته، 49 هزار و 640 تومان بیشترین مقدار و 49 هزار و 90 تومان، کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، دیروز پنجشنبه، شروع معاملات بازار ارز با قیمت 49 هزار و 550 تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز 49 هزار و 550 تومان و 49 هزار و 760 تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی پشت خطی هم با قیمت 49 هزار و 730 تومان انجام شد.

دلار تنها عضو خانواده بازارهای مالی است که هفته اخیر را با بازدهی مثبت به پایان رساند. دلار در هفته‌ای که رو به پایان است، افزایش قیمت 1۰۰ تومانی را تجربه کرد که به معنی بازدهی مثبت ۰.۲۰ درصدی است. در این هفته، دیگر بازارهای مالی با افت همراه بودند که به ترتیب طلا، بورس و سکه از بیشترین تا کمترین بازدهی منفی را تجربه کردند.

قیمت دلار

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

قیمت دلار روز چهارشنبه روند کاهشی داشت و به حدود 49 هزار و 150 تومان هم رسید اما این روند نزولی در آخرین روز کاری هفته متوقف شد و دلار دوباره به نیمه کانال 49 هزار تومان بازگشت. این در حالی است که برخی پیش‌بینی‌ها از احتمال ورود ارز آمریکایی به کانال 48 هزار تومان حکایت می‌کردند. در واقع، دولت در مدت اخیر تلاش می‌کرد با خبردرمانی و انتشار اخبار مثبت برجامی بازار ارز را کنترل کند اما در عمل هیچ اتفاق مشخصی در این زمینه رخ نداد. در نتیجه به نظر می‌رسد اثر تلاش‌های دولت در این زمینه از بین رفته باشد و به همین دلیل دلار دوباره افزایشی شد.

البته در این میان بازارساز ماه‌هاست که علاوه بر خبردرمانی، با ارزپاشی نیز بازار را کنترل می‌کند برای همین ارز آمریکایی نتوانسه است برای مدت طولانی از نیمه کانال 49 هزار تومانی فراتر برود. در حالی که به اعتقاد برخی کارشناسان در بلندمدت شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم و حجم نقدینگی است که بر قیمت دلار اثر می‌گذارد. ضمن اینکه تجربه نشان داده است که کمبود اسکناس دلار نیز، کار دولت را برای کنترل بازار با ارزپاشی سخت می‌کند.

علت  افزایش قیمت دلار چیست؟

اما علت نوسان قیمت دلار چیست؟ اولین گمانه ای که به ذهن می رسد این است که قیمت دلار تحت تاثیر اخبار برجامی کاهش یافته بود. اما مساله این است که هیچ خبر موثقی درباره برجام و یا از سرگیری مذاکرات به بازار نرسیده بود و همه آنچه منتشر در حد حدس و گمانه های رسانه ای بود. از طرفی حتی اگر این اخبار توانسته باشد قیمت دلار را مهار کند، تاثیر آن یک روزه از بازار رفته و دلار به مسیر افزایشی خود بازگشته است.

گمانه دیگری که مطرح می شود، مداخله بازارساز در بازار آزاد است. اینکه دولت به روال دفعات پیش، با عرضه ارز در بازار قیمت دلار را کاهشی کرده است. این گمانه زمانی تقویت می شود که بدانیم دولت ماه هاست برای کنترل قیمت دلار در محدوده 49 هزار تومان در تلاش است و مدام سعی کرده مانع رشد قیمت دلار و ورود آن به کانال 50 هزار تومان شود.

نکته مهم این است که قیمت دلار ظرف دو هفته گذشته روند افزایشی داشت و خود را به مرز 50 هزار تومان نزدیک کرد اما به نظر می رسد که بازارساز با عرضه مجدد ارز به بازار سعی کرده که قیمت دلار را در محدوده دلخواه خود نگه دارد و مانع رشد قیمت آن شود.

کارشناسان اقتصادی هم معتقدند که دولت قیمت دلار را در بازار کنترل کرده است. از آن جمله عبدالله مشکانی کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اثر تورم و نقدینگی در بلندمدت بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد اما با تغییرات دو سه هزار تومانی بازار روند نمی‌گیرد. باید توجه داشت شاید بازارساز توانایی این را داشته باشد که در کوتاه‌مدت با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت دهد؛ اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

قیمت دلار

کاهش قیمت دلار تا ۴۵ هزار تومان؟

پیمان مولوی، تحلیلگر اقتصادی درباره متوسط قیمت دلار در ۳۶۵ روز سال جاری به تجارت‌نیوز گفت: «اگر جنگ یا بحران اجتماعی نداشته باشیم، متوسط قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ با توجه به سناریوی تورم  ۴۰ درصدی می‌تواند در حدود ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان، با اپتیموم ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان و مینیموم تا ۴۵ هزار تومان باشد.»

وی متوسط قیمت دلار را در حدود ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان عنوان کرد و افزود: «اگر به سمت انتهای سال برویم، فشارهای تورمی نیز بیشتر و سناریوی تورمی بالاتری هم مد نظر باشد، تا انتهای سال ممکن است اعداد بالاتری در قیمت دلار ببینیم.»

اما قیمت دلار در صورت حصول توافق برجام تا چه کانالی پایین می‌آید؟ مولوی در پاسخ به این سوال گفت: «موضوع توافق می‌تواند سناریوهای مختلفی داشته باشد. اما اگر توافق اتفاق بیفتد و بانک مرکزی هر چه دلار به دست بیاورد وارد بازار و پول‌پاشی کند، باز هم متوسط قیمت دلار زیر ۴۵ هزار تومان نخواهد آمد و به هیچ‌وجه چنین چیزی امکان ندارد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «حتی اگر پول‌پاشی هم اتفاق بیفتد و دلار سرکوب شود، در سال آینده با وجود تورم ۴۰ درصدی و سناریوی رشد اقتصادی سه درصدی، قیمت دلار حتما در کریدور ششم خواهد بود. مگر اینکه رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد و رشد اقتصادی هم به بالای پنج درصد برسد که تورم وارد کانال ۳۰ تا ۳۵ درصد شود. زیرا در سال ۱۴۰۳، متوسط ۳۶۵ روز سال قیمت دلار نزدیک به ۳۵ درصد بیشتر از متوسط ۵۰ هزار تومان امسال است. یعنی قیمت دلار در نیمه کریدور ششم خواهد بود.»

قیمت دلار

محدوده حرکت قیمت دلار مشخص شد

علی سعدوندی دیگر کارشناس اقتصادی هم در پاسخ به اینکه قیمت دلار را در نیمه دوم سال چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: «به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال، سیاست‌گذار توانایی کنترل قیمت دلار را خواهد داشت. به این دلیل که تحریم‌ها تا حدودی برداشته شده، درآمد نفتی وصول شده و سیاست‌ ارزپاشی بانک مرکزی نیز به قوت خود برقرار است.»

وی در ادامه به تورم و رشد نقدینگی اشاره کرد و گفت: «موضوع رشد نقدینگی همچنان ادامه دارد و باید دید این موضوع به کجا خواهد رسید. زیرا دیر یا زود فنر ارزی رها می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار را محدوده ۴۵ تا ۵۲ هزار  تومانی عنوان کرد و افزود: «دلار در محدوده ذکرشده نوسان خواهد داشت اما اینکه بتوانیم قیمت مشخصی ارائه دهیم اصلا امکان‌پذیر نیست.»

وی با تاکید بر اینکه راهکار اساسی برای مدیریت قیمت ارز دیده نشده است، تاکید کرد: «ممکن است دلار کاهشی شود اما موضوع نقدینگی و تورم پابرجاست و قیمت دلار به طور دستوری کنترل می‌شود.»

گفتنی است کارشناسان اقتصادی با وجود سیگنال‌های ورودی به بازار ارز اما همواره به موضوع نقدینگی و تورم به‌عنوان دو عامل تعیین‌کننده قیمت دلار اشاره می‌کنند. به اعتقاد آنها طی ماه‌های گذشته، بیشترین قیمتی که دلار به خود دیده رقم ۵۳ هزار تومان بوده و چند ماهی است که این اسکناس در محدوده ۴۹ هزار تومانی نوسان دارد؛ بنابراین نوسانات سه تا ۶ درصدی در بازار ارز طبیعی است.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار