قیمت طلا| قیمت طلا امروز| قیمت طلا و سکه

رکورد کاهش قیمت طلا شکسته شد | سقوط ۶ میلیونی قیمت سکه | جدیدترین قیمت طلا و سکه را ببینید

بازار طلا و سکه در نیمه اول سال جاری با کاهش شدیدی همراه شد.

رکورد کاهش قیمت طلا شکسته شد | سقوط ۶ میلیونی قیمت سکه | جدیدترین قیمت طلا و سکه را ببینید

قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ روندی کاهشی را طی کرده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت طلا حدود 400 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت طلا در سال گذشته تا مرز گرمی سه میلیون تومان هم رفت اما به مرور روند کاهشی آغاز شد. در هفته‌های اخیر قیمت طلا بین دو کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال رفت و برگشت بوده است. تازه‌ترین خبر درباره قیمت طلا را در ادامه بخوانید.

۳۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان، عددی است که ریزش قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در طول ۶ ماه گذشته را نشان می‌دهد. آخرین نرخی که در بازار طلا در روز پایانی نیمه اول سال ۱۴۰۲ ثبت شد، قیمت ۲ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر گرم طلای ۱۸عیار است. این یعنی طلا در نیمه اول سال ۱۲ درصد کاهش قیمت داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی نمودار قیمتی بازار طلا نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه گذشته، بیشترین عددی که در این بازار ثبت شده، ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان در روز دهم اردیبهشت‌ماه است. پایین‌ترین نرخ ۶ ماه گذشته هر گرم طلای ۱۸عیار نیز بیستم خردادماه ثبت شد که نرخ ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان بود.

اما بازار طلا در نیمه دوم ۱۴۰۲ چه شرایطی را خواهد گذراند؟ نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: باید ببینیم نوسان اونس جهانی طلا، بازار ارز و عرضه و تقاضا چگونه خواهد بود. در واقع ما باید ببینیم در نیمه دوم سال و ماه ربیع‌الاول، آیا رونق به صنعت بازمی‌گردد یا شرایط تغییر می‌کند یا خیر.

رییس اتحادیه طلا و جواهر عنوان می‌کند: پیش‌بینی تحلیلگران تا سال میلادی جدید و ژانویه این است که اونس جهانی طلا به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد. اگر این اتفاق بیفتد، به طور قطع بازارهای داخلی دنیا نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و افزایش قیمت داریم.

بذرافشان تصریح می‌کند: ما باید ببینیم براساس این تحلیل‌ها، آیا این اتفاق تا ژانویه می‌افتد یا خیر. ولی در بازار داخلی فعلا شرایط نوسانی نیست.

وی متذکر می‌شود: کاهش تقاضا در بازار، مردم را دچار شبهه و شک و گمان کرده که امکان دارد کاهش قیمت‌ها بیشتر از این باشد، اما با کاهشی نسبی از ابتدای سال، ما دیگر کاهش قیمت یا افزایش فعلا نداریم.

طلا

سکه نزدیک به ۶ میلیون تومان ریخت

آخرین قیمتی که در بازار سکه امامی در پایان نیمه اول سال ثبت شده، نرخ ۲۷ میلیون و ۸۰۷ هزار تومان است. این عدد، کاهش ۵ میلیون و ۸۹۳ هزار تومانی قیمت سکه امامی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. این یعنی سکه در این مدت ۱۷.۴ درصد کاهش یافته است.

بررسی نمودار قیمتی بازار سکه حاکی از آن است که سکه در طول ۶ ماه گذشته تا کانال ۳۴ میلیون تومان هم بالا رفته بود؛ به طوری که دهم اردیبهشت‌ماه به نرخ ۳۴ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان رسیده بود. کمترین نرخ سکه نیز به بیستم خردادماه مربوط می‌شود که هر قطعه سکه امامی تا قیمت ۲۷ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان پایین آمده بود.

فعالان بازار سکه درباره وضعیت این بازار در نیمه دوم سال اعتقاد دارند که شرایط بازار به قیمت دلار و طلا بستگی دارد. اما با این حال و با وجود کاهش قیمت سکه در نیمه اول سال، خریداری در بازار به دلیل قیمت‌های بالا وجود ندارد.

قیمت سکه و طلا

کاهش قیمت طلا و سکه تشدید می‌شود

سهراب اشرفی فعال اقتصادی و کارشناس بازار طلا و جواهر با اشاره به دو فاکتور تعیین کننده قیمت در بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت انس جهانی طلا و قیمت دلار در بازار آزاد تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی است. با توجه به اینکه در چند روز اخیر قیمت‌ دلار روند کاهشی داشته، شاهد این هستیم که قطعات سکه کانال عوض کرده‌اند.»

وی با اشاره به اخبار مثبت تبادل زندانیان دو تابعیتی و گشایش‌های ارزی خاطرنشان کرد: «این اخبار مثبت باعث شد که دلار مقداری تحت فشار قرار گیرد و به کانال ۴۹ هزار تومان برگردد. پایین آمدن قیمت اسکناس آمریکایی باعث شده قیمت طلا و سکه روند کاهشی داشته باشد و در صورت تداوم این روند کاهشی، مسلما در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت طلا و سکه خواهیم بود.»

قیمت طلا

این فعال اقتصادی در خصوص روند قیمت بازار فلز زرد در ۶ ماهه دوم سال گفت: «طی سال‌های گذشته و در نیمه دوم سال ما همیشه نوسانات افزایشی قیمت دلار را به ویژه در ماه‌های آذر و دی داشتیم. در طول ۳۰ سال گذشته همیشه بالاترین قیمت دلار اول ژانویه یعنی اواسط دی بوده و بعد از آن تا پایان سال روند دلار تضعیف شده است.»

وی افزود: «برای نیمه دوم سال‌ جاری هم این انتظار وجود دارد که مجددا در آذر یا دی مقداری کمبود فیزیکی دلار در بازار آزاد داشته باشیم و نتیجه آن نیز افزایش قیمت دلار در ماه‌های مذکور است. بنابراین متعاقب افزایش اسکناس دلار،‌ قیمت طلا و سکه نیز صعودی خواهد شد.»

اشرفی تاکید کرد: «شاخص‌های اقتصادی که در همه کشورهای دنیا دخیل است و در کشور ما نیز وجود دارد، نتیجه‌اش این می‌شود که ما مقداری افزایش قیمت دلار را در نیمه دوم سال داشته باشیم.

قیمت طلا افزایشی می‌شود!!

همچنین، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به رویدادهای سیاسی هفته گذشته رکود خاصی در بازار طلا و سکه حاکم شده است. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون بازار فلز زرد نوسان کاهشی داشته است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اونس جهانی طلا را فاکتوری اثرگذار بر بازار فلز زرد عنوان کرد و افزود: «زمانی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد، به تبع در بازار داخلی نیز اثرگذار است. اگر چه زمانی اونس جهانی کاهش پیدا می‌کند، در مقابل نرخ ارز در کشور بالا می‌رود که این اتفاق بر صعودی شدن قیمت طلا و سکه اثرگذار خواهد بود.»

بذرافشان روند تقاضا در بازار طلا را کاهشی عنوان کرد و گفت: «تحت تاثیر شرایط اقتصادی، قدرت خرید مردم کم شده است. این در حالی است که روند تقاضا و قیمت در بازار فلز زرد رابطه در راستای هم است. یعنی زمان‌هایی که قیمت‌ پایین است مردم در انتظار کاهش‌های بیشتر هستند و تقاضا پایین است. وقتی قیمت‌ها افزایشی می‌شود تقاضا نیز افزایش می‌یابد.»

وی افزود: « از طرفی مردم نگران هستند که این کاهش قیمت بیشتر شود اما با توجه به رکود تقاضا و کاهش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در بازار طلا،‌ افت بیشتر در بازار فلز زرد نخواهیم داشت.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به اینکه وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کند؟ گفت: «فعلا برای پیش‌بینی زود است اما اگر تقاضا بهتر شود پیش‌بینی می‌شود که یک مقدار نوسان افزایشی در قیمت‌ها داشته باشیم.»

قیمت طلا

چرا قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند دلار نه؟

میثم رادپور فعال و کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به نوسانات محدود قیمت طلا و سکه در ماه‌های گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «طی سال‌های اخیر در اقتصاد ایران بخش عمده‌ای از نوسانات قیمت طلا و سکه را نوسانات ارز تشکیل داده و علت افزایش‌های بیشتر قیمت طلا و سکه نسبت به دلار به قیمت انس جهانی طلا مربوط است.»

وی به تاثیر قیمت طلای جهانی در محاسبات تعیین قیمت طلا و سکه اشاره کرد و افزود: «در محاسبات قیمت روی کاغذ، انس به اندازه ارز موثر است اما نوسانات طلای جهانی به اندازه‌ای نیست که باعث جابه‌جایی عمده در قیمت طلا و سکه شود. در حالی که دلار باعث جابه‌جایی‌های چند صد درصدی در قیمت بازار طلا می‌شود.»

رادپور گفت: «بررسی طلای جهانی در ۱۵ سال گذشته نشان می‌دهد که طلا یکی از کالاهایی است که بعد از گذشت دوره‌ای طولانی نسبت به بقیه کالاها به ویژه در فلزات از نظر قیمتی عقب افتاده است.»

وی خاطرنشان کرد: «سیاست‌های انبساطی آمریکا به ویژه‌ بعد از کرونا فروکش کرده و بنابراین بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت نرخ‌ بهره را افزایش دهد و بازار انس نیز تحت فشار قرار گرفت. عموما سیاست انقباضی بعد از یک دوره سیاست پولی انبساطی در پیش گرفته می‌شود. براساس قاعده کلی، وقتی سیاست انقباضی در حال اجرا و یا اتمام است، شاهد جابه‌جایی‌های افزایشی قیمت طلا هم هستیم.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه به لحاظ تاریخی قیمت طلای جهانی گران نیست، افزود: «بنابراین ممکن است انس جهانی طلا نیز جابه‌جایی‌هایی داشته باشد. زیرا در روند طلا دوره‌های نسبتا طولانی توقف وجود دارد و در مقاطعی افزایش‌های جدی را شاهد هستیم.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار