قیمت طلا| قیمت طلا امروز| قیمت طلا و سکه

افزایش قیمت طلا و سقوط سکه به کانال ۲۴ میلیون! | قیمت طلا و سکه خلاف جهت حرکت کردند

قیمت طلا در روز رکود بازار سکه بر مدار صعودی شدن دلار چرخید و با افزایش مواجه شد.

افزایش قیمت طلا و سقوط سکه به کانال ۲۴ میلیون! | قیمت طلا و سکه خلاف جهت حرکت کردند

خبرملت: بر اساس گزارش خبرملت، قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ روندی کاهشی را طی کرده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت طلا حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت طلا در سال گذشته تا مرز گرمی سه میلیون تومان هم رفت اما به مرور روند کاهشی آغاز شد. در هفته‌های اخیر قیمت طلا بین دو کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال رفت و برگشت بوده است. تازه‌ترین خبر درباره قیمت طلا را در ادامه بخوانید.

روز گذشته بازار طلا با هر سه روند کاهشی، افزایشی و خنثی به کار خود پایان داد. دیروز قیمت قطعات سنگین سکه کاهش یافت و سکه بهار آزادی به کانال ۲۴ میلیونی سقوط کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت طلا و سکه روز گذشته را با ناهماهنگی بین قطعات مختلف طلا و سکه به پایان رساند. دیروز فاکتورهای اثرگذار بر بازار فلز زرد، افزایش قیمت داشتند، اما این موضوع باعث نشد بازار طلا در روند متوازنی بسته شود.

در جدول زیر قیمت طلا و انواع قطعات سکه در لحظه گشایش بازار امروز قابل مشاهده است.

1

قیمت طلا و سکه 29 شهریور 1402

روز گذشته قیمت دلار افزایش ۲۵۰ تومانی داشت. انس‌ جهانی طلا نیز در زمان فعالیت بازار طلای داخلی با افزایش ۱۱ دلاری معامله می‌شد. با این وجود قیمت طلا بر مدار افزایش قیمت دلار و طلای جهانی چرخید و قیمت سکه نیز روند متوازنی نداشت.

گفتنی است فعالان اقتصادی معتقدند قیمت طلا و سکه از ابتدای سال کاهشی بوده و این روند نزولی بیش از آنچه که اکنون تجربه می‌شود، نخواهد بود. فعالان بازار طلا معتقدند تحت تاثیر شرایط اقتصادی، قدرت خرید مردم کم شده است. این در حالی است که روند تقاضا و قیمت در بازار فلز زرد رابطه‌ای در راستای هم است. یعنی زمان‌هایی که قیمت‌ پایین است مردم در انتظار کاهش‌های بیشتر هستند و تقاضا پایین است. وقتی قیمت‌ها افزایشی می‌شود تقاضا نیز افزایش می‌یابد.

گفتنی است در لحظه نگارش این گزارش قیمت انس جهانی طلا با رقم ۱۹۳۱ دلار در حال معامله است.

سکه‌های سنگین کاهشی شدند

دیروز ۲۸ شهریور قیمت سکه امامی با کاهش ۱۱۰ هزار تومانی در دسته کاهشی‌های بازار سکه قرار گرفت. این قطعه با قیمت ۲۷ میلیون و ۸۴۷ هزار تومان معامله شد. سکه بهار نیز کاهش ۱۱۸ هزار تومانی داشت. این قطعه با این مقدار کاهش به کانال ۲۴ میلیونی برگشت و با قیمت ۲۴ میلیون و ۹۹۱ هزار تومان معامله شد.

روز گذشته ربع‌ سکه نیز روند کاهشی داشت و با افت ۵۰ هزار تومانی به کف کانال ۱۰ میلیونی برگشت.

روز سه‌شنبه نیم‌سکه و سکه گرمی بدون تغییر و با همان قیمت دیروز معامله شدند. نیم‌سکه با قیمت ۱۵ میلیون و سکه گرمی با رقم پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شدند.

قیمت طلا

رشد قیمت طلا در رکود بازار سکه

روز گذشته در حالی که قیمت برخی قطعات سکه کاهش داشت اما قیمت طلا افزایشی شد. دیروز هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رشد ۳۴ هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون و ۱۳۸ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز رشد ۶ هزار تومانی داشت و به رقم دو میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید. طلای دست دوم نیز با قیمت دو میلیون ۳۰۹ هزار تومان معامله شد.

در بیست و هشتمین روز از شهریور، حباب تمام قطعات سکه کاهش داشت. دیروز حباب سکه ‌امامی ۱۹۳ هزار تومان، سکه بهار ۱۸۳ هزار تومان، نیم‌سکه ۴۶ هزار تومان، ربع‌ سکه ۷۳ هزار تومان و سکه گرمی ۱۱ هزار تومان کاهش داشت.

افزایش قیمت طلا و سکه موقتی است

محمد کشتی‌آرا فعال بازار طلا و جواهر درباره وضعیت بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت: «روند بازار طلا خنثی است و افزایش‌ و کاهش‌ها نیز در این بازار ناچیز است.»

وی افزود: «در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور هستیم و این فصل، اوج سفرهای خارجی است، بنابراین افزایش قیمت طلا و سکه متاثر از تقاضای دلاری است که در بازار ارز ورود کرده است.»

این مقام صنفی سابق در ادامه خاطرنشان کرد: «در روزهای اخیر نوسانات بازار ارز اثر خود را بر بازار طلا گذاشت، اما تأثیر آن بر بازار سکه زیاد نبود و قیمت‌ها رشد چندانی نداشت، در واقع این موضوع نشان‌دهنده این است که تقاضایی در بازار وجود ندارد که باعث افزایش قیمت‌ها شود.»

این فعال بازار طلا به شرایط باثبات بازار فلز زرد اشاره کرد و گفت: «تغییرات روزانه قیمت طلا همواره وجود داشته و در یکی دو هفته اخیر نیز این تغییرات جزئی و روزانه بوده است‌. این نوسانات با دامنه محدود باعث نمی‌شود قیمت‌ها در بازار روند صعودی به خود بگیرد، بلکه موقتی است.»

کشتی‌آرا با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد بازار تا پایان شهریور همچنان آرام و باثبات باشد خاطرنشان کرد: با پشت سر گذاشتن ماه صفر، انتظار می‌رود در اوایل فصل پاییز بازار سکه و طلا رونق بگیرد. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود در مهر و آبان رونق به بازار سکه و طلا بازگردد.»

قیمت طلا

کاهش شدید قیمت طلا در ماه‌های گذشته

برخلاف روزهای گذشته که قیمت طلا و سکه چندان نوسان نداشته، در ماه‌های پیشین قیمت طلا و سکه با کاهش شدید مواجه شده بود.

بررسی بازار طلا و سکه نشان می‌دهد در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان بود که این رقم در ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان کاهش پیدا کرده است یعنی حدود ۳۹۵ هزار تومان. سکه تمام نیز در این مدت از ۲۹ و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۷ میلیون ۷۸۸ هزار تومان رسیده که کاهش ۲ میلیون تومانی را نشان می‌دهد که این رقام در طی ۵ ماه اخیر با فراز و نشیب‌های مختلفی داشت اما تقریبا در طی ۵ ماه اخیر بازار با شوک‌های قیمتی مواجه نشد. 

محمدکشتی‌آرای کارشناس بازار طلا درباره آخرین وضعیت قیمت‌ها به اقتصاد آنلاین می‌گوید: هفته گذشته قیمت جهانی و فلزات دیگر سیر نزولی پیدا کرد و قیمت انس جهانی ۳۰ دلار کاهش یافت سیر صعودی قیمت ارز هم متوقف شد به همین دلیل قیمت طلا و سکه نزولی شد که این سر نزولی به صورت شوک نبود و قیمت‌ها با شیب ملایم روبه کاهش بود.

او با اشاره به اینکه بازار طلا و سکه در رکود قرار دارد و دادستدها به دلیل ایام محرم و صفر کاهش پیدا کرده است اما وضعیت مناسب است؛ اظهار کرد: از اتفاقات مثبت این بود که بازار آرام و با ثبات است و هیجاناتات  کاذب در آن مشاهده نمی‌شود که همین وضعیت باعث کاهش حباب سکه ۳۰۰ هزار تومانی حباب سکه در هفته گذشته و رسیدن آن به ۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومان شد.

یکی از مسائلی که در ماه‌های به نظر می‌رسید می‌تواند در بازار طلای داخلی اثرگذار باشد آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بود اما زمانی از زمان اعلام اخبار آزادسازی این منابع قیمت طلای ۱۸ عیار حدود ۵۰ هزار تومان کاهش یافته است در همین رابطه کشتی‌آرای اشاره می‌کند که این کاهش قیمت همان تاثیر آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی است. 

وی درباره ادامه این روند هم می‌گوید: اثر این اتفاق در بازار تمام شده و در روزهای آینده قیمت‌ها در بازار با همین روند کنونی ادامه خواهد یافت. 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار