قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار از محدوده خطر جدا شد | تازه ترین قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار از کریدور ۵۰ هزار تومانی که به لحاظ روانی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد فاصله گرفت.

قیمت دلار از محدوده خطر جدا شد | تازه ترین قیمت دلار در بازار آزاد

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما  بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید.

قیمت دلار که هفته گذشته وارد کریدور ۵۰ هزار تومانی شده بود، دیروز با کاهش ۲۰۰ تومانی به منطقه مهم ۴۹ هزار تومانی برگشت. به نظر می‌رسد بازارساز قصد دارد با خبردرمانی، این اسکناس را به عقب‌نشینی در کریدور ۴۰ هزار تومانی وادار کند.

به گزارش تجارت‌نیوز روز گذشته قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان محدود کاهشی داشت. با وجود اینکه این اسکناس تمایل به کریدور ۵۰ هزار تومانی دارد، اما سیاست‌گذار در تلاش است مانع پیشروی قیمت دلار شود.

دیروز موضوع دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار انتقالی به قطر، سیگنالی بود که بازارساز قصد بهره‌برداری از آن برای مهار قیمت دلار را داشت؛ منابعی که در روزهای گذشته نیز به کرات اشاره شده بود ایران حق دسترسی به اصل آنها را ندارد و تنها در صورت خرید دارو و کالاهای اساسی می‌تواند به این منابع ارزی دسترسی پیدا کند؛ با این حال بار دیگر طوری عنوان شد که قرار است این منابع به صورت دلاری در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

با این وجود معامله‌گران معتقد بودند سیگنال‌های سیاست‌گذار در بازار ارز اثری ندارد. کما اینکه در روزهای اخیر نیز موضوع بیانیه تروئیکای اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نشست فصلی شورای حکام نیز نتوانست به قیمت دلار تحرک خاصی بدهد.

به نظر می‌رسد با توجه به چسبندگی قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار تومانی و نوسانات محدود قیمتی، فعالان بزرگ بازار ارز تمایلی به خرید و فروش و رغبتی به معامله ندارند. زیرا هزینه معاملاتشان نسبت به نوسانی که قیمت‌ها دارد ارزنده نیست و عملا معاملات جذابیتی ندارد.

قیمت دلار

قیمت دلار و سایر ارزهای موثر 

دیروز ۲۶ شهریور در سایت بازار متشکل ارزی اسکناس دلار با هشت تومان کاهش به قیمت ۴۱ هزار و ۲۷۹ تومان عرضه شد؛ با توجه به کاهش‌های یک تا دو تومانی، این مقدار افت در ماه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۵۲۷ تومان عرضه شد و دو تومان کاهش قیمت داشت. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۲ هزار و ۸۹۴ تومان معامله شد و کاهش ۵۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با رقم ۴۴ هزار و ۱۸ تومان عرضه شد و کاهش ۱۸۱ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با با رقم ۴۰ هزار و ۱۶ تومانی عرضه شد.

روز قبل قیمت درهم امارات با رقم ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۸ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۰ تومان عرضه شد. این ارزها در سایت بازار متشکل همچنان بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت دلار

قیمت دلار سقوط می‌کند؟

علی طباطبایی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت دلار در مسیر طبیعی خود در حرکت است به تجارت‌نیوز گفت: «موضوع خبردرمانی و شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز اثرگذار است. این در حالی است که کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است و در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه این اسکناس کانال‌های بالاتر قیمت را می‌بیند.»

طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار کرد: «با تمام تلاش‌های بازارساز، دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت. یکی از دلایل آن نیز این است که صنایع بالادستی کشور خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق می‌دهند. بر همین اساس بعید می‌دانم کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد.»

وی خاطرنشان کرد. «شرط کاهش شدید قیمت دلار توافق برجام است و در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی برگردد.»

این کارشناس اقتصادی به تلاش بازارساز برای ثابت نگه‌ داشتن قیمت دلار در محدوده مشخصی اشاره کرد و گفت: «حواشی بازار ارز که توسط بازارساز ایجاد می‌شود باعث رنج‌شدن قیمت دلار در ما‌ه‌‌ها و هفته‌های گذشته شده است. به اعتقاد من مادامی که موضوع توافقات و مسائل کلان کشور سمت و سوی مشخصی بگیرد، دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.»

وی پیش از این در زمانی که دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار داشت و با قیمت ۵۴ هزار تومان مبادله می‌شد به احتمال شوک قیمتی بازدارنده به بازار ارز توسط بانک مرکزی اشاره کرده بود.

قیمت دلار

سرکش شدن قیمت دلار

برزو حق‌شناس دیگر کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با نزدیکی به انتهای تابستان دلار سرکش‌تر می‌شود، گفت: «در حال حاضر سیاست‌های سیاست‌گذار تایید می‌کند که دستش بسته است.» وی با بیان اینکه سیاست‌گذار در حال عقب‌نشینی از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: «هر چند من این اقدام را با لحاظ‌کردن سیاست‌های حمایتی از دهک‌های آسیب‌پذیر، درست می‌دانم اما وقتی سیاست‌گذار در این بازه زمانی در حال عقب‌نشینی است، نشان‌دهنده دست خالی نهاد تصمیم‌گیر است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «اگر قیمت در کریدور بالاتر تثبیت شود، این شروع یک روند صعودی جدید است.» وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش ذاتی دلار در حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است، خاطرنشان کرد:« امیدوارم که این سیاست عقلانی حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با عدم سرکوب قیمت دلار همراه شود؛ سیاست‌گذار اجازه حرکت آرام به سمت ارزش ذاتی دلار را بدهد تا فنر این اسکناس فشرده‌تر نشود و شاهد سقف جدید در نیمه دوم سال نباشیم.»

حق‌شناس در ادامه گفت: «اگر سیاست‌گذار اصرار بر سرکوب قیمت دلار داشته باشد متاسفانه ما در نیمه دوم سال سقف جدیدی برای این اسکناس خواهیم داشت.» گفتنی است این کارشناس بازرهای مالی در ابتدای هفته پیش‌بینی کرده بود که قیمت دلار در پایان هفته سوم شهریور در سطح 50 هزار تومانی قرار گیرد.

قیمت دلار

قیمت دلار 70 هزار تومان می‌شود!!

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی و قیمت دلار برابر است به تجارت‌نیوز گفت: «ما همیشه درباره ارزش دلار صحبت می‌کنیم، نه قیمت آن. قیمت چیزی است که عرضه و تقاضا در بازار آن را مشخص می‌کند و ارزش ذاتی همان مقداری است که روی کاغذ محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «با وجود نقدینگی ۶ هزار و ۸۰۰ همتی، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی، با قیمت دلار ۴۹ هزار تومانی، عملا ارزش با قیمت یکی شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: «طی ۲۰ سال گذشته در اقتصاد ایران این اتفاق خیلی نادر بوده که ارزش با قیمت برابری کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خبردرمانی‌های روزهای اخیر خاطر نشان کرد: «در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، زیر ارزش و عدد واقعی می‌رود. آن زمان فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. مثلا سهام فولاد مبادرکه اگر ۲۰ تا ۱۵ درصد زیر ارزش واقعی خود باشد، نمی‌خرید؟ دقیقا قیمت دلار نیز همین مصداق را دارد.»

وی با تاکید بر اینکه دلار نمی‌تواند پایین بیاید زیرا کف فاندامنتالی این اسکناس ایجاد شده است بیان کرد: «همیشه و در ۶ ماهه نخست سال مصرف ارز کم و تقاضا پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: «در نیمه دوم سال با نقدینگی که به سمت ۸ هزار و ۳۰۰ همت خواهد رفت و با رشد اقتصادی حدود سه درصدی، ما قیمت دلار را تا ۷۰ هزار تومان می‌بینیم. اگر تا پایان ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان برسد به هیچ عنوان سورپرایز نمی‌شویم.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار