قیمت خودرو| افزایش قیمت خودرو| کاهش قیمت خودرو

قیمت خودرو به پرواز درآمد | افزایش قیمت خودرو کوییک، پژو ۲۰۷ و دنا پلاس +جدول

بازار خودرو در چهار روزی که از هفته گذشته است صعودی بوده است.

قیمت خودرو به پرواز درآمد | افزایش قیمت خودرو کوییک، پژو ۲۰۷ و دنا پلاس +جدول

خبرملت: قیمت خودرو در سه ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. با این وجود طبق گزارش کارشناسان، قیمت خودرو طی دو سال اخیر دو و نیم برابر شده است. افزایش قیمت خودرو در سالهای اخیر با انتقادهایی مواجه شده و برخی معتقدند ممانعت از واردات خودروهای خارجی باعث ایجاد این اتفاق شده است. به تازگی اخباری مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده شنیده می‌شود که می‌تواند قیمت خودرو را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. تازه ترین خبر درباره قیمت خودرو را در ادامه از خبرملت بخوانید.

قیمت خودرو امروز 15 شهریور 1402، با توجه به افزایش تقاضا در بازار افزایش یافت. تکثر خودروهای مونتاژی در افزایش قیمت در بازار امروز از داخلی‌ها بیشتر بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار خودرو در چهار روزی که از هفته گذشته است صعودی بوده است. مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر افزایش قیمت ارز در برخی از روز‌ها و افزایش تقاضا برای خرید خودرو با توجه به پیک سفرهای تابستانی و آغاز فصل مدارس است.

مطابق با قیمت‌های اعلامی وبسایت کارنامه، قیمت اکثر خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار آزاد امروز افزایشی بود.

قیمت خودروهای داخلی

بازار خودروهای داخلی در اکثر محصولات خود امروز افزایش قیمت را تجربه کرد، البته این افزایش قیمت چندان چشم‌گیر نبود و میانگین افزایش قیمت خودروها بین دو تا سه میلیون تومان بود.

کوییک دنده‌ای S، تنها نماینده سایپا در نوسانات امروز بازار خودرو دو میلیون تومان گران شد تا با قیمت نهایی 341 میلیون تومان  در بازار خرید و فروش شود.

پژو ۲۰۷i دنده‌ای، هاچ‌بک جوان‌پسند ایران خودرو در بازار آزاد امروز دو میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا با قیمت نهایی 603 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شود.

پژو پارس LX TU۵، سدان قدیمی ایران خودرو امروز سه میلیون تومان گران شد تا با عدد نهایی 613 میلیون تومان در بازار امروز حاضر شود.

دنا پلاس ۶ دنده توربو، قدرتمندترین سدان دنده‌ای ایران خودرو امروز دو میلیون تومان در بازار گران شد و با عدد نهایی 720 میلیون تومان معامله شد.

1

قیمت خودروهای مونتاژی

بازار خودروهای مونتاژی امروز افزایش قیمت را در اکثر محصولات خود تجربه کرد.

فیدلیتی پرایم نیو ۵ نفره، کراس‌اوور پرفروش گروه بهمن در بازار آزاد امروز با 30 میلیون تومان افزایش قیمت پرچم‌دار بیشترین افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی بود و با قیمت نهایی یک میلیارد و 480 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

جک S۵ نیوفیس، پیشکسوت کراس‌اوورهای کرمان موتور در بازار آزاد امروز 10 میلیون تومان گران شد تا با قیمت نهایی یک میلیارد و 380 میلیون تومان معامله شود.

چری تیگو ۷ IE که از آن به عنوان فیس‌لیفت و نسخه بهتر تیگو 5 یاد می‌شود در بازار امروز پنج میلیون تومان گران شد تا با قیمت نهایی یک میلیارد و 410 میلیون خرید و فروش شود.

هایما S۵ اتوماتیک، برادر کوچک‌تر هایما ‌s7 امروز پنج میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا با قیمت نهایی یک میلیارد و 210 میلیون تومان در بازار حاضر شود.

2

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته جاری

با توجه به افزایش قیمت ارز  و افزایش تقاضا برای  خودرو در بازار احتمالاً تا پایان هفته قیمت خودروها صعودی باشد، اما یکی از دلایلی که بازار خودروهای مونتاژی را به‌ویژه در قسمت محصولات مدیران خودرو تکان داد، انتشار شایعه افزایش قیمت خودروهای این شرکت خصوصاً برای دو محصول تیگو 8 و تیگو 7 پرومکس بود.

برخی از کارشناسان معتقدند که مسئولان مدیران خودرو برای بالا رفتن تقاضای محصولاتشان این شایعه را ترویج داده‌اند، اما از سوی دیگر افزایش قیمت دیگر خودروها نیز می‌تواند به عنوان یکی از دلایل برای افزایش قیمت محصولات این شرکت مطرح باشد.

خبر مهم وزیر صمت درباره قیمت خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنعت خودرو با تعمیق ساخت داخل و تمرکز بر کیفیت باید به سمت قیمت های جهانی حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس علی آبادی در آیین افتتاح شرکت فولاد دشتستان واقع در شهرک زاویه از توابع شهرستان زرندیه در جمع خبرنگاران با اشاره به استقرار صنایع راهبردی و استراتژیک در استان مرکزی و ضرورت توجه به صادرات و تجارتی که مبتنی بر پشتیبانی تولید صنعتی باشد، افزود: شرکت فولاد دشتستان قادر است محصولات بالادستی را به تولیدات پایین دستی تبدیل کند و ارزش افزوده ای بین ۲۰ الی ۳۰ درصد ایجاد کند، گرچه در برنامه های توسعه ای، باید به سمت ایجاد ارزش افزوده بالاتر برویم.

وی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای کشور تامین ورق های سبک برای صنعت خودروسازی و لوازم خانگی است که بر این دو مورد در صنعت تمرکز کرده ایم، اظهار کرد: امید است این نقاط تمرکزی به اهداف برسد. هم اکنون در نقطه امید قرار داریم و امیدواریم به نقطه هدف دست یابیم.

قیمت خودرو

وزیر صمت در خصوص تنش آبی در کشور و نیاز آبی صنایع گفت: ایران کشوری است که از نظر منابع آبی در مضیقه است و باید برای مصرف بهینه به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم و بدلیل ارزش افزوده بالایی که صنعت ایجاد می کند باید سهم بیشتری از منابع آبی به صنعت اختصاص یابد. در حوزه کشاورزی نیز باید به سمت و سوی کشاورزی مدرن و پیشرفته با مدیریت منابع آبی حرکت کرد.

علی آبادی در خصوص موضوع کاهش قیمت خودرو نیز گفت: در حوزه قیمت خودرو، با تعمیق ساخت داخل و تمرکز بر کیفیت باید به سمت قیمت های جهانی حرکت کنیم. مسئله کاهش قیمت یک بحث است و کیفیت بخشی به تولید خودرو و رسیدن به نرم جهانی مساله دیگری است که هر دو باید دنبال شوند.

وی با بیان اینکه در تولید خودرو به سمت برقی سازی حرکت می کنیم، گفت: برای برقی سازی خودروها تلاش می‌شود تعرفه ها کاهش یابد تا افزایش قیمت ناشی از برقی سازی جبران شود و از محل سود حاصل از صرفه جویی سوخت می توان این هزینه ها را جبران کرد. مردم در حوزه صنعت خودرو در آینده خبرهای خوبی خواهند شنید.

وزیر صمت که به منظور افتتاح شرکت فولاد دشتستان در شهرک صنعتی زاویه از توابع شهرستان زرندیه به این شهرستان سفر کرده بود پس از افتتاح این واحد تولیدی و صنعتی با حضور در گلزار شهدای زاویه و اهدای گل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

واردات خودرو باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود؟

یک سال و نیم از آزادسازی واردات خودرو به کشور می‌گذرد و اگرچه هنوز پای خودروهای خارجی به بازار ایران باز نشده، اما خودرو در همین مدت کمی ارزان شده است. حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا خودرو با واردات ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تیمور رحمانی، اقتصاددان پاسخ متفاوتی به این موضوع داده و تشریح کرده که واردات خودرو تنها در شرایطی خاص می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود. اما این شرایط چیست؟

تیمور رحمانی در سرمقاله امروز (11 شهریور) دنیای اقتصاد به این سوال جواب و توضیح داده که شرط کاهش قیمت خودرو چیست. مشروح سخنان این اقتصاددان را در ادامه می‌خوانید:

این اقتصاددان در ابتدا تاکید می‌کند که واردات خودرو به ایران هیچگاه و در هیچ زمانی ممنوع نبوده است. چون «ارز تخصیص‌یافته به واردات قطعات و مواد اولیه و واسط اتومبیل‌های تولید داخل و خودروهای مونتاژی، سالانه میلیاردها دلار بوده. لذا عملا هیچ‌گاه واردات خودرو متوقف نشده تا نتیجه بگیریم واردات خودرو قرار است تغییر جدی از این منظر ایجاد کند یا نه.»

واردات خودرو

اما سوال اصلی این است که آیا با واردات بیشتر خودرو، می‌توان منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو بود؟ به گفته این اقتصاددان جواب این سوال از منظر اقتصاد خرد مثبت است. چون در چارچوب اقتصاد خرد و قانون عرضه و تقاضا، افزایش واردات خودرو سبب کاهش موقتی و مقطعی قیمت خودرو خواهد شد.

اما واردات خودرو واقعا نمی‌تواند درمان قیمت اتومبیل باشد و اسباب کاهش قیمت اتومبیل را فراهم کند. دلیل این مساله چیست؟ به گفته این اقتصاددان افزایش واردات هر کالایی -چه اتومبیل، چه مرغ و یخچال و کامپیوتر- می‌تواند باعث کاهش قیمت آن کالا شود. اما مساله مهم این است که افزایش واردات هر کالایی به معنای افزایش تقاضا برای ارز است و افزایش تقاضای ارز به معنای گران شدن قیمت دلار است که هم سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود و هم سبب افزایش قیمت کالاهای دیگر.

پس راهکار چیست؟ تیمور رحمانی تاکید می‌کند که راهکار کاهش و یا ثبات قیمت‌ها در اقتصاد ایران این است که تورم و انتظارات تورمی مهار شود. به عبارتی این اقتصاددان تاکید می‌کند که درمان مشکلات اقتصاد کلان روش‌های اقتصاد خرد نیست.

او به تجربه کاهش قیمت خودرو در چند ماه گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در ماه‌های اخیر نرخ ارز باثبات شده و انتظارات تورمی فروکش کرده و در نتیجه افزایش قیمت اتومبیل نیز متوقف شده و مقداری کاهش را نیز تجربه کرده است. این تجربه نشان می‌دهد درمان مشکلات اقتصاد کلان روش‌های اقتصاد خرد نیست. تلاش برای درمان مشکل تورم از روش‌های اقتصاد خرد، درحالی‌که تورم یک مشکل اقتصاد کلان است، صرفا افزایش اختلال در بازارها و کاهش رفاه اجتماعی است.

این اقتصاددان تاکید می‌کند «واردات زمانی می‌تواند برای کنترل تورم قابل استفاده باشد که وفور ارزی وجود داشته باشد (مانند آنچه در دهه‌های۱۳۵۰ و ۱۳۸۰ در ایران تجربه شد)، گرچه امکان‌پذیری کنترل تورم از طریق اتکای به وفور ارزی به معنی درست بودن آن سیاست نیست. بخش غالب افزایش قیمت اتومبیل پیامد تورم و انتظارات تورمی است و در پیش گرفتن روش‌های مختص بازار کمک چندانی به کنترل بلندمدت قیمت اتومبیل نمی‌کند. همان‌طور که وضع موجود بازار اتومبیل رانت گسترده‌ای به‌ویژه عاید شبکه توزیع می‌کند، واردات آن از طریق تخصیص ارز نیز احتمالا نوعی رانت عاید شبکه توزیع می‌کند. اگر قرار است واردات گسترش یابد که با بهبود روابط تجاری و مالی کشور با جهان خارج امکان‌پذیر می‌شود و قاعدتا به بهبود رفاه اجتماعی منجر می‌شود، ضرورتی ندارد که افزایش واردات گزینشی و مختص بازار خاصی باشد.

اگر نگرانی بابت محدودیت ارزی و تامین نیازهای اساسی وجود دارد، افزایش واردات اتومبیل با استفاده از ارز ترجیحی توجیهی ندارد و به نظر نمی‌رسد در ردیف‌های اول اولویت‌دار تخصیص ارز قرار داشته باشد؛ گرچه باید امیدوار بود که تلاش‌های دیپلماتیک دولت و بهبود روابط تجاری و مالی ما با جهان خارج نیاز ما را به تشخیص اولویت‌ها برای تخصیص ارز و درنتیجه مختل کردن بازارها از بین ببرد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار