خودرو پراید

ماشین مورد علاقه افغان ها/ افغان ها پراید سوار نمی شوند

در افغانستان ۹۰ درصد خودرو‌های خانوار‌های افغان تویوتا کرولا است. تویوتا کرولا‌هایی که عمر برخی از مدل‌های آن‌ها به ۲۰ سال نیز می رسد.

ماشین مورد علاقه افغان ها/ افغان ها پراید سوار نمی شوند

بدون شک پرتیراژترین و پرفروش‌ترین خودرو داخلی ایران، پراید است. یک خودروی غیر ملی که امتیاز تولید آن از آمریکا به کره و از کره به ایران رسید. سایپا طی سال‌های ۷۵ تا ۹۹ بیش از ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار نسخه از این خودرو را تولید کرد و به فروش رساند.

در افغانستان، اما بنابر آخرین گزارش‌های منتشر شده، نزدیک به امارات متحده عربی که ۷۰ درصد از خودرو‌های مصرفی آن‌ها از برند تویوتا است، ۹۰ درصد از خودرو‌های خانوار‌های افغان از تویوتا کرولا است. تویوتا کرولا‌هایی که عمر برخی از مدل‌های آن‌ها به ۲۰ سال نیز می رسد.

خودرو تویوتا

به گزارش واشنگتن پست، افغان‌ها کاملاً راضی هستند که مدل‌های تویوتا کرولای کارکرده را از سراسر جهان، از جمله نمونه‌های آمریکایی و ژاپنی وارد می‌کنند، و در صورت نیاز فرمان آن‌ها را جابه جا می‌کنند.

در کتاب تاریخ خودرو، ۳ نام معتبر جلوه‌ای خاص دارند. فورد تایپ‌T، فولکس واگن بیتل و تویوتا کرولا، خودرو‌هایی هستند که در دوره‌های طولانی عنوان «پرفروش‌ترین خودرو جهان» را از آن خود کرده بودند؛ خودرو‌هایی که می‌توان از آن‌ها به عنوان محبوب‌ترین و موفق‌ترین محصولات کمپانی‌های مادر نام برد.

طراحان این خودرو‌ها اصولا از ساده‌ترین المان‌های جذاب موجود در زبان طراحی هر کمپانی استفاده کرده تا با بهره‌گیری از پیشرانه‌ای کم‌حجم و کم‌استهلاک، کمترین هزینه ساخت را برای کمپانی پدید آورد. خودرو‌های پرفروش اصولا از دوام و کیفیت ساخت مناسبی برخوردارند و تیپ‌های مختلفی بر حسب ذائقه هر بازار برای خودرو در نظر گرفته می‌شود.

پس از پایان جنگ جهانی دوم و با توجه به بحران سوخت و همچنین جان گرفتن دوباره کارخانجات صنعتی، کمپانی‌های خودروسازی به خودرو‌های کم‌مصرف روی آوردند. در این بازه زمانی، خودرو‌های حبابی همچون ب‌ام‌وهای ایزتا، توپولینو، فیات ۵۰۰ و … به دلیل مصرف مناسب سوخت و همچنین سهولت استفاده در سفر‌های درون‌شهری، بسیار محبوب شدند. اما در این میان، برخی خانواده‌ها به خودرویی با فضای سرنشین و بار مناسب، اما استهلاک پایین نیاز داشتند. از همین رو، انتخاب‌هایی همچون اپل کَدت و تویوتا کرولا پیش رویشان قرار گرفت.

نخستین نسل از این تویوتای مشهور و محبوب در سال ۱۹۶۶، تحت کد بدنه E ۱۰ و با پیشرانه ۱.۱ لیتری روی خط تولید قرار گرفت. ۴ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۷۰ میلادی دومین نسل کرولا، با کد اتاق E ۲۰ و با پیشرانه‌های ۱.۴ و ۱.۶ لیتری (نمونه ۱.۶ لیتری با دو میل بادامک) به بازار راه یافت. در سال ۱۹۷۴ با توجه به استقبال خریداران از دومین نسل این خودرو، تویوتا برای تبدیل نام کرولا به پرفروش‌ترین خودروی جهان مصمم شد و البته موفق هم بود.

تویوتا در طی تولید ۷ نسل از این خودرو تا سال ۱۹۹۶، توانست نام کرولا را به عنوان پرتعدادترین خودروی جهان (تحت نام)، به میزان ۴۰ میلیون دستگاه در کتاب رکورد‌های گینس ثبت کند و هنوز هم این نهضت پایدار است؛ در حال حاضر یازدهمین نسل از تویوتا کرولا با کد E ۱۶۰ به عنوان پرفروش‌ترین محصول تویوتا در صدر می‌درخشد.

 

منبع: خبرآنلاین
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار