خبر خوش درباره ثبت نام جدید سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت بخوانند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولین را پوشش دهیم.

خبر خوش درباره ثبت نام جدید سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت بخوانند

سهام عدالت به نوعی یارانه محسوب می شود که از سمت دولت به برخی از افراد تعلق می گیرد و به صورت دوره ای به حساب مشمولان واریز می شود. هدف از عرضه سهام عدالت گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور است. سهام عدالت در ابتدا فقط به بعضی از اقشار جامعه که تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا جزو رزمندگان بدون شغل بودن تعلق می گرفت. سهام عدالت هر یک از افراد دارای ارزش مشخصی است؛ طبق سهامی که خریداری شده باشد، ارزش آن محاسبه می شود. برخی از افراد از ثبت نام اولیه سهام عدالت جامانده اند؛ برای این افراد نیز دولت تدابیری اندیشیده است، جزئیات بیش تر درباره سهام عدالت را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

۲۰ میلیون نفر مشمول دریافت سهام هستند

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری مساله تخصیص سهام به جاماندگان سهام عدالت، گفت: خوشبختانه کاری که ما در کمیسیون اقتصادی شروع و بررسی کرده بودیم، با هماهنگی که با دولت انجام شد به ثمر نشست و در نهایت به عنوان یک حکم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ این مسأله آمد و دولت مکلف شد که به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار کند.

وی ادامه داد: قرار است آیین‌نامه اجرایی هم هرچه سریع‌تر تهیه شود و ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه را هم وزارت اقتصاد تدوین کند تا ان‌شاءالله روند واگذاری در سال جدید هرچه زودتر آغاز شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این کار بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر و این‌هاست.

پورابراهیمی در رابطه با آمار و ارقام اجرای این مصوبه گفت: در کشور بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ما اکنون افرادی هستند که مشمول سهام عدالت بودند و یا می‌توانند باشند اما آن را دریافت نکردند که دولت باید به این افراد سهام عدالت واگذار کند.

وی ادامه داد: از نظر گروه‌های جمعیتی هم تقریبا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی هستند و سایر گروه‌های جمعیتی نیز مشمول این مصوبه هستند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان را پوشش دهیم.

سهام عدالت چیست و شامل چه کسانی می شود؟

سهام عدالت متشکل از سهام 49 شرکت بورسی و غیربورسی می باشد که در یک سبد قرار گرفته اند و در حال حاضر صاحبان سهام می توانند سهام عدالت خود را از طریق همین سامانه(کاملا غیر حضوری و بدون نیاز به عضویت در کارگزاری یا داشتن کد بورسی) مشاهده کنند و در صورت تمایل فعلا تا 60% از آن را به فروش برسانند. لازم به ذکر است تنها سهامدارانی که در سامانه SamaneSe.ir روش "سهامداری مستقیم" را انتخاب نموده اند قادر به فروش هستند.

چه زمانی سهام عدالت واریز می شود؟

سهام عدالت

از زمان در خواست فروش تا زمان واریز وجه ممکن است چند هفته زمانبر باشد و طی چند مرحله این فروشها و واریز آن به صورت مدیریت شده انجام خواهد شد. در واقع کارگزار ابتدا باید شرایط بازار را بسنجد که باعث ضرر و زیان سرمایه گذاران نشود، حواسش به شرایط بازار و ناظر باشد و با در نظر گرفتن تمام شرایط مانند یک خلبان هواپیما تصمیم بگیرد که به چه نحوی و چه زمانی سهام را بفروشد. پس می توان گفت فروش سهام عدالت به صورت مرحله ای می باشد. یعنی اگر شما سبد 9 میلیونی داشته باشید، 30 درصد آن یعنی حدود 3 میلیون تومان با توجه به شرایط بازار طی مراحل مختلف نقد می شود و سپس طی چند مرحله مثلا 6 تا 500 هزار تومان به حساب واریز می شود. البته شما می توانید از طریق سامانه کارگزاری آخرین وضعیت سفارشات خود را مطلع شوید و ببینید چه میزان و چه مبلغی از سفارشات شما انجام شده و یا در حال انجام هست.

مکان فروش تمام یا بخشی از سهام عدالت

پس از اعلام دستورالعمل های معاملاتی از سوی سازمان بورس، فروش سهام عدالت امکان پذیر می‌شود. سهامداران پس از آن می‌توانند تمام سهام عدالت یا بخشی از آن را در موقعیت‌های مناسب به فروش برسانند.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت که از سال ۸۴ وارد عرصه اقتصادی کشور شده، حدود ۴۹ میلیون سهامدار دارد که یکی از بزرگترین طرح‌های اقتصادی کشور بوده است. با طرح مجلس ممکن است تعداد سهامداران این سهام افزایش قابل توجهی پیدا کند. سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان فراوانی همراه بوده است. ارزش سهام عدالت در هفته چهارم فروردین ماه با کاهش ۱.۸ درصدی روبرو شده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

در نیمه اول اسفند ماه ارزش این سهام افزایش یافت، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در نیمه دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش ارزش مواجه شد. ارزش این سهام در هفته دوم فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته سوم فرودین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است.

طی هفته چهارم فروردین ماه ارزش این سهام افت ۱.۸ درصدی را ثبت کرد. این مسئله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۰.۷ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش ۱.۵ درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم فرودین ماه به ترتیب با کاهش ۱۳۶ هزار تومانی، ۱۶۴ هزار تومانی، ۱۷۸ هزار تومانی و ۳۳۴ هزار تومانی نسبت به هفته دوم فروردین ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، هشت میلیون و ۷۲۱ هزار تومان، ۹ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۷۲۶ هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۵۳ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ضعف مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت هشتمیلیون و ۳۲۹ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۱۹ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۸۳۴ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۳۶۵ هزار تومانی روبه‌رو شده است.

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت

سهام عدالت

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، مدیر عامل شرکت سرمایه گذرای سهام عدالت این استان گفت: آئین نامه سهام عدالت آبان ماه سال ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران و در سال ۱۳۸۵ ابتدا در چند استان کشور برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اجرا شد.

حقیقت عباسی با بیان اینکه شهروندان برای برخورداری از مزایایی سهام عدالت باید در سامانه اعلام شده ثبت نام می‌کردند افزود: در این میان تعدادی از خانوار‌ها در کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان‌های کشور به دلیل ناآگاهی و بی توجهی در این سامانه ثبت نام نکردند و از مزایای سهام عدالت برخودار نشدند.

عباسی اضافه کرد: دولت برای برخوداری از جام ماندگان سهام عدالت طرحی را در دست اجرا دارد که با اجرای این طرح با ثبت نام در سامانه سهام عدالت از مزایایی آن بهره می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح ثبت نام جاماندگان سهام عدالت درسال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده زمان دقیق ثبت نام جاماندگان سهام عدالت متعاقبا در سال آینده اعلام می‌شود.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار