سهمیه بندی بنزین | واریز سهمیه بندی بنزین

خبر فوری از سهمیه بندی بنزین | زمان واریز سهمیه بندی بنزین

کارت سوخت تمام خودرو‌ها نیمه شب امشب شارژ می‌شود.

خبر فوری از سهمیه بندی بنزین  | زمان واریز سهمیه بندی بنزین

سهمیه بندی بنزین یکی از طرح های دولت به منظور هدف مند کردن مصرف سوخت بود که اجرایی شد. سهمیه بندی بنزین از سال 86 تا 96 به صورت کامل در کشور اجرا شد و همچنان نیز ادامه دارد. بعد از اجرا شدن طرح سهمیه بندی بنزین کارت های هوشمندی به هر یک از صاحبان خودرو ها ارائه شد، تا سهمیه بنزین افراد در آن واریز شد. با اجرایی شدن طرح سهمیه بندی بنزین؛ افراد اگر بیش تر از میزان بنزین عرضه شده نیاز داشته باشند باید بنزین را به نرخ آزاد تهیه نمایند. در ادامه به مهم ترین و تازه ترین اخبار در رابطه با سهمیه بندی بنزین اشاره خواهیم داشت.

سهمیه بنزین اردیبهشت امشب واریز می شود

ساعت ۲۴ امشب، دومین مرحله واریز سهمیه بنزین خودرو‌های ناوگان عمومی و شخصی در سال ۱۴۰۱ به کارت سوخت رانندگان خودرو انجام می‌شود.

بامداد جمعه ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸، بنزین سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودرو‌های شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد.

طبق اعلام وزارت نفت، از محل اجرای این طرح در طول یک سال، ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود که این مبلغ به مردم تعلق می‌گیرد.

 

ردیف

کاربری

میزان سهمیه بنزین

۱

سواری شخصی بنزینی

۶۰ لیتر

۲

سواری شخصی دوگانه سوز

۳۰ لیتر

۳

تاکسی بنزینی

۴۰۰ لیتر

۴

تاکسی دوگانه سوز

۲۰۰ لیتر

۵

موتورسیکلت

۲۵ لیتر

۶

وانت کم مصرف بنزینی

۱۵۰ لیتر

۷

وانت کم مصرف دوگانه سوز

۶۰ لیتر

۸

وانت پرمصرف بنزینی

۳۰۰ لیتر

۹

وانت پرمصرف دوگانه سوز

۱۲۰ لیتر

۱۰

آمبولانس

۵۰۰ لیتر

 

سهمیه‌بندی بنزین کشور تغییر می‌کند؟

طرح سهمیه جدید بنزین کیش، یک طرح آزمایشی است که معاونت اقتصادی دولت سیزدهم آن را طراحی کرد. قرار بود اگر اجرای سهمیه بنزین کیش رضایت‌بخش بود، به کل کشور تعمیم یابد. حالا معاون وزیر از اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع سهمیه بنزین اظهار رضایت می‌کند. این جوانب نشان می‌دهد احتمالا اوایل سال آینده، سهمیه‌بنزین در کشور تغییر می‌کند.

با اجرای این طرح سهمیه ۶۰ لیتری خودروها حذف می‌شود و صاحبان کارت ملی، هر یک ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای دریافت می‌کنند. بنزینی که به کارت بانکی سرپرست خانواده واریز می‌شود.

معاونت اقتصادی دولت سیزدهم، در آبان ماه امسال از این طرح رونمایی کرد. پس از آن اظهارات ضد و نقیض درباره سهمیه بنزین ادامه داشت. هوشنگ فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت زمان اجرای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین را روزهای آخر دی یا اوایل بهمن اعلام کرد اما سهمیه بنزین در آن زمان تغییری نکرد. سرپرست منطقه آزاد کیش هم یک بار زمانی برای آغاز این طرح اعلام کرد که در آن زمان هم نحوه سهمه‌بندی بنزین عوض نشد.

در نهایت، سهمیه بنزین کیش به یک‌باره و همزمان با واریز سهمیه اسفند ماه خودروها عوض شد. سهمیه بنزین کیش در حالی اجرا شد که صبح همان روز، احمد مرادی، نماینده مردم قشم در مجلس به تجارت‌نیوز گفت: طرح سهمیه بنزین کیش فعلا منتفی شده است.

این‌ها تمام ناهماهنگی اعضای دولت و مجلسی‌ها نبود.سرپرست منطقه آزاد قشم اعلام کرد دولت قرار است به جای پرداخت یارانه بنزین به خودرو، به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین آزاد دهد اما وزیر نفت معتقد بود این سهمیه ۱۵ لیتر است. پس از آن، وزیر نفت، در جمع اعضای کمیسون انرژی مجلس گفت که هنوز معلوم نیست این سهمیه ۱۵ لیتر است یا ۲۰ لیتر.

مصرف بنزین در نوروز ۱۴۰۱

در فاصله ۱۷ روزه تعطیلات نوروزی، ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین به طور میانگین روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که ۸۸ میلیون لیتر، ۲۷ درصد از میانگین پارسال در این مدت بیشتر است.

سهمیه بندی بنزین

واکنش وزیر نفت به سهمیه بندی بنزین

بیژن زنگنه در تاریخ یازده اردیبهشت 98 و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که امروز در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش یافت، در پاسخ به سوالی درباره سهمیه‌بندی بنزین و احتمال آغاز فرایند سهمیه‌بندی بنزین از فردا اظهار کرد: آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده دروغ است و بعداً توضیح بیش‌تری در این باره اعلام خواهد شد.

خبر سهمیه‌بندی بنزین و بازداشت‌ها

به دنبال انتشار خبر آغاز سهمیه‌بندی بنزین در اردیبهشت ۱۳۹۶ رسانه‌ها از بازداشت سخنگوی شرکت ملی پخش و پالایش مواد نفتی ایران، و چند مقام دیگر وزارت نفت خبر دادند. روز ۱۵ اردیبهشت، یک سخنگو از مجلس شورای اسلامی گفت که موضوع سهمیه‌بندی بنزین «فعلاً متوقف شده‌است.»

امکان فروش سهمیه بندی بنزین با نرخ آزاد

سهمیه بندی بنزین

رئیس سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه طرح جدید یارانه بنزین ابتدا در کیش آغاز و در ادامه در قشم در یک دوره یک ماهه اجرایی خواهد شد گفت: «بعد از ارزیابی و انجام بررسی‌ها در کل کشور اجرایی می‌شود و سهمیه ۱۵ لیتری واریزی هم امکان استفاده دارد و هم قابلیت فروش به نرخ آزاد.»

طی روزهای اخیر اعلام شد: «دولت جهت اجرای طرح یارانه بنزین قرار است ابتدا در کیش و قشم به عنوان طرح آزمایشی اقدام کند که طی آن سهمیه بنزین در اختیار تمامی افراد با کد ملی قرار بگیرد و دیگر بنزین سهمیه ای مختص افراد دارای خودرو نیست.»

آنچه که فتح‌الهی - رئیس منطقه آزاد قشم- در یک نشست خبری اعلام کرد: «مقرر شده به هر کد ملی ۱۵ لیتر بنزین اختصاص پیدا کند که مثلا برای یک خانوار چهار نفره به ۶۰ لیتر خواهد رسید که می توانند از این ۱۵ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ لیتر برای خودرو استفاده کند یا اینکه آن را با نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومان بفروشد.»

وی با بیان اینکه در این طرح قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد بود گفت: «بنابراین بنزین در این طرح گران نمی شود و در همین سقف قیمت متغیر خواهد بود.»

فتح الهی در مورد نحوه فروش سهمیه نیز گفت: «اطلاع دقیقی در این رابطه در اختیار وی نیست و  دستگاه های مربوطه از جمله بانک مرکزی و وزارت نفت می توانند در مورد آن توضیح دهند.»

به گفته وی در حال حاضر حدود ۱۶۷ هزار نفر ساکن جزیره قشم هستند که به ازای کد ملی واریز سهمیه به حساب سرپرست خانوار انجام خواهد شد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار