حقوق بازنشستگان| افزایش حقوق بازنشستگان| واریز حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان در میان اخبار ناامیدکننده واریز شد | از اضافه ۱۵ تا ۱۰۰ هزار تومانی تا نگرانی بابت کاهش حقوق بازنشستگان

برخی بازنشستگان صندوق کشوری روز گذشته حقوق خرداد خود را دریافت کردند. ادامه واریز حقوق بازنشستگان کشوری با ارسال پیامک از سوی بانک صادرات از ساعت ۵ صبح امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

حقوق بازنشستگان در میان اخبار ناامیدکننده واریز شد | از اضافه ۱۵ تا ۱۰۰ هزار تومانی تا نگرانی بابت کاهش حقوق بازنشستگان

خبرملت: حقوق بازنشستگان روز گذشته و امروز به حساب بازنشستگان واریز شد. علیرغم افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲، بسیاری برخی از بازنشستگان می‌گویند حقوق بازنشستگان کفاف حدود ۱۰ روز زندگی در یک ماه را می دهد. دولت وعده داده که طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند. اما به تازگی خبرهایی مبنی بر تغییر مبنای محاسبات حقوق بازنشستگان با واکنش هایی همراه شده و بازنشستگان عزیز را نگران کرده است.

روز گذشته مستمری خرداد بازنشستگان لشگری واریز شد.

پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق‌های لشگری و کشوری به آخرین روزهای ماه موکول شده است. عصر روز گذشته (سی خرداد)، حقوق بازنشستگان لشگری به حساب آن‌ها واریز شد.

برخی بازنشستگان صندوق کشوری روز گذشته حقوق خرداد خود را دریافت کردند. ادامه واریز حقوق بازنشستگان کشوری با ارسال پیامک از سوی بانک صادرات از ساعت ۵ صبح امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

پیش از این هفته گذشته ایلنا نوشت : با شروع پرداخت مستمری اردیبهشت بازنشستگان کارگری، به نحوه‌ی اجرای باقیمانده متناسب‌سازی اعتراضاتی شد؛ بازنشستگان می‌گویند: اجرای ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ بعد از وقفه‌ای طولانی، عادلانه و درست نیست؛ درواقع توقع ما این بود که افزایش بیشتری نصیب‌مان شود.در این بین، چندین بازنشسته فیش‌های حقوقی خود را برای ما ارسال کردند؛ افزایش متناسب‌سازی در برخی از این فیش‌ها، کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده است؛ حتی موردی داشتیم که اعمالِ باقیمانده‌ی متناسب‌سازی برای یک بازنشسته‌ی سایر سطوح، فقط ۱۵ هزار تومان آورده داشته است. بازنشستگانی هم هستند که ادعا می‌کنند «علیرغم شمول»، باقیمانده متناسب‌سازی برایشان اجرایی نشده است.این بازنشستگان نسبت به «نحوه‌ی محاسبه‌ی باقیمانده متناسب‌سازی» و فرمول‌های کارشناسان سازمان تامین اجتماعی انتقاد دارند؛ آن‌ها معتقدند در زمینه‌ی باقیمانده متناسب‌سازی دقت کافی صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیرانِ تامین اجتماعی کشور) در ارتباط با افزایش حقوق مستمری‌بگیران کارگری می‌گوید: قبول داریم که افزایش مستمری کافی نیست و نمی‌تواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید اما امسال سعی کردیم در زمینه حق اولاد و عائله مندی، افزایش بیشتری داشته باشیم و همینطور در زمینه‌ی بن و کمک هزینه مسکن؛ بنابراین اگر مزایای جانبی را جمع کنیم و به پایه مستمری ماهانه بیفزاییم، به افزایش نسبتاً قابل قبولی نسبت به سایر گروه‌های مزدی می‌رسیم، هرچند سرجمع این ارقام همچنان ناکافی‌ست.اسدی تاکید می‌کند: البته ما نمی‌گوییم این حقوق و مزایا با این تورم سنگین، جوابگوی زندگی بازنشستگان است؛ اعتقاد داریم با این حقوق‌ها حتی ده روز هم نمی‌شود زندگی کرد؛ بیست روز ماه جیب بازنشستگان کاملاً خالیست.

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با بیان اینکه «بر سر حقوق بارنشستگان با هیچکس مماشات و معامله نکرده و نخواهیم کرد» افزود: کانون عالی بازنشستگان کارگری با تمام قدرت درجهت احقاقِ حقوق حقه بازنشستگان عزیز تلاش کرده و این روند همچنان بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

حقوق بازنشستگان

قانونی که باعث کاهش حقوق بازنشستگان می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در شرایط کنونی مخالف ۵ ساله شدن میانگین حقوق بازنشستگی هستیم، این مسأله باید طی چند سال و با برنامه‌ریزی اجرایی شود.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی اصلاحات در رابطه با موضوعات مرتبط با بازنشستگان ، گفت: ببینید بحثی که الان مطرح است تغییر میانگین حقوق بازنشستگی از دو سال آخر به پنج سال آخر است و ما با این مسأله در شرایط فعلی مخالف هستیم، البته تا الان برنامه توسعه هفتم به صورت رسمی به دست ما نرسیده و ممکن است تا ارسال به مجلس دستخوش تغییرات و اصلاحات شود اما اگر همان پنج سال بیاید، قطعا ما مخالفیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر هموطنان ما که در آستانه بازنشستگی هستند براساس دو سال برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، این مسأله به معیشت آن‌ها بعد از بازنشستگی آسیب وارد می‌کند. نکته حائز اهمیت در این موضوع این است که اگر میانگین حقوق با شرایط کنونی و به یکباره از ۲ سال به ۵ سال افزایش پیدا کند حقوق بازنشستگانی که مشمول آن می‌شوند، میانگین ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: از سوی دیگر یکی از راه‌های توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی هم همین اصلاحات است و ما تلاش می‌کنیم که این مسأله را طی یک برنامه‌ریزی پنج ساله ترمیم کنیم، نه اینکه به یکباره سه سال اضافه کنیم و به بخشی از جامعه آسیب وارد شود و موجب نارضایتی‌شان شود.وی درخصوص مسیر و راه پیشنهادی جایگزین عنوان کرد: البته درباره این مسأله باید در کمیسیون بررسی و تصمیم‌گیری شود اما نظر شخصی بنده این است که ما هر سال مثلاً ۸ ماه اضافه کنیم، تا این کار به صورت مرحله‌ای گام به گام انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح «موضوع افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم که گفته می‌شود با هدف کمک به صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده است» اظهار داشت: این موضوع حتماً برای توانمندسازی صندوق‌های ما که در آستانه ورشکستگی هستند، مفید خواهد بود اما باید دقت و توجه لازم را داشته باشیم که این مسأله هم باید به صورت مرحله‌ای، در یک بازه زمانی مشخص و با شیب ملایم انجام شود تا به جامعه هدف ما آسیب وارد نکند.

وی تصریح کرد: اما در مجموع یکی از مواردی که می‌تواند برای صندوق‌ها درآمد پایدار داشته باشد و به اصلاح ساختاری و سیستمی صندوق‌ها کمک کند، همین مسأله است.

حقوق بازنشستگان

مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان تغییر می‌کند؟

به دنبال بروز نگرانی‌هایی در خصوص احتمال تغییر مبنای محاسباتی حقوق بازنشستگان، معاون حقوقی و امور مجلس خطاب به فرهنگیانی که در آستانه بازنشستگی هستند، توضیحاتی ارائه داد.

قاسم احمدی لاشکی در مورد برخی از مواد قانون برنامه هفتم توسعه هفتم اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور در مورد حداقل سن بازنشستگی، سابقه مورد نیاز برای بازنشستگی و میانگین محاسبه حقوق بازنشستگی برای کارمندان دولت اظهار کرد: محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر قطعیت ندارد و فعلا برنامه توسعه هفتم به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است. این برنامه از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و مجلس، کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم را برای بررسی این برنامه تشکیل می‌دهد.

وی افزود: کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم با حضور ۹ نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و ۳ نفر از کمیسیون‌های ۱۲ گانه مجلس و مجموعاً ۴۵ عضو تشکیل می‌شود. این کمیسیون روی کلیات و جزییات این برنامه بررسی‌های تخصصی خود را انجام می‌دهند که نظرات کمیسیون‌های مجلس ازجمله کمیسیون آموزش در آن لحاظ می‌شود و در مرحله بعد این برنامه به صحن مجلس تقدیم می‌شود که در حال حاضر هیچ‌یک از فرایندهای فوق طی نشده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، لاشکی ادامه داد: در برنامه توسعه ششم کشور آنچه از سوی دولت ارائه‌شده بود با تغییرات در مجلس مواجه شد، لذا معتقدم برنامه توسعه هفتم نیز در مجلس با تغییرات همراه خواهد شد. همچنین نمایندگان مجلس می‌توانند استثناهایی قائل شوند که به‌عنوان‌مثال بر اساس ماده ۲۸ برنامه توسعه ششم باید حجم دولت تا پایان برنامه ششم به‌اندازه ۱۵ درصد کوچک‌تر می‌شد، اما در همان قانون نمایندگان مجلس جمله «به‌استثنای مدارس دولتی» را قراردادند که این موضوع کمک زیادی به آموزش‌وپرورش کرد که در برنامه هفتم هم می‌توانند استثنائاتی را قائل شوند.

حقوق بازنشستگان

کاهش ۱۸۷ درصدی حقوق بازنشستگان در ۱۰ سال گذشته

در حالی‌که قدرت خرید بازنشستگان نسبت به یک دهه گذشته حدود 187 درصد کاهش یافته؛ همسان سازی حقوق آنها نیز نمی‌تواند شکاف بین درآمد و هزینه بازنشستگان را تأمین کند.

اقتصاد ۱۰۰ نوشته: بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق‌های بازنشستگی در باتلاق ناترازی در حال غرق شدن هستند، بطوریکه جشم انداز غبارآلودی برای بازنشستگان نوید می‌دهد.

به گفته دولت با وجود آنکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری و همچنین تأمین اجتماعی صورت گرفته است؛ اما بازنشستگان این صندوقها می گویند که این میزان افزایش حقوق نتوانسته هزینه های سبد معیشتی آنها را در برابر تورم ولنگار تأمین کند.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان موضوع بند «ب» ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه بود که در آن آورده شده طی این برنامه سازمان تامین اجتماعی مکلف است که متناسب سازی حقوق را در مورد بازنشستگان اجرا کند.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار