مرغ | قیمت مرغ

سایه سنگین قحطی و گرانی بر بازار مرغ | مرغ نایاب شد

قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ها به کیلویی ۱۰۰ هزارتومان رسیده است.قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ها به کیلویی ۱۰۰ هزارتومان رسیده است.

سایه سنگین قحطی و گرانی بر بازار مرغ | مرغ نایاب شد

نوسان قیمت مرغ یکی از شموضوعات تاثیرگذار در اقتصاد کشور طی ماه های گذشته بوده که رقم واقعی آن در کف بازار فاصله قابل توجهی با عدد مطلوب بر مبنای ارز دولتی ٤٢٠٠ تومانی دارد. قیمت مرغ در محاسبات اقتصادی خانواده‌های ایرانشی خصوصا در طبقه متوسط و رو به پایین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر همین اساس نوسان قیمت محصولاتی مثل مرغ که سهم قابل توجهی در سبد معیشتی خانوارها ایرانی دارند، خیلی زود مورد توجه جامعه قرار می گیرد. در سال‌های اخیر افزایش چشمگیر قیمت مرغ بازتاب گسترده‌ای داشته و حقیقت این است که در شرایط اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر جامعه به شکل جدی اثرگذار بوده است.

سایه سنگین قحطی و گرانی بر بازار مرغ

قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ها به کیلویی ۱۰۰ هزارتومان رسیده است.

در روزهای اخیر فیلم‌های متعددی از صف‌های طولانی در مراکز عرضه مرغ با نرخ دولتی منتشر شده و دلیل آن کمبود و گرانی مرغ در بازار آزاد عنوان می‌شود. پس از رکوردشکنی‌های قیمت گوشت قرمز در زمستان سال گذشته، حال نوبت به پرواز قیمت مرغ رسید. گوشت مرغ، به عنوان اصلی‌ترین منبع پروتئینی سبد غذایی مردم، در ماه‌های پایانی سال قبل به نسبت سایر مواد غذایی کمترین نوسان را تجربه کرد؛ حتی در مقطعی قیمت مرغ به پایین‌تر از نرخ مصوب رسید.

 

کاهش عرضه مرغ در بازار زمینه سوء استفاده برخی واحد‌های صنفی مرغ فروشی را فراهم کرده است و علاوه بر گران فروشی، بعضی از واحد‌ها از فروش مرغ کامل خودداری کرده و با خرد کردن، آن را با قیمت‌هایی بالاتر به فروش می‌رسانند.

قیمت مرغ در روز‌های اخیر افزایش یافته و با قیمت مصوب 100 هزار تومانی خود در بازار فاصله گرفته است.

تولید مرغ در فروردین ماه سال جاری ۹۵ میلیون قطعه بوده که ۱۵ میلیون قطعه کمتر از برنامه ریزی ۱۱۰ میلیون قطعه‌ای برای این ماه است که درباره دلیل این کاهش می‌توان به کمبود عرضه نهاده در ماه‌های پایانی سال قبل اشاره کرد.

در هفته قبل مرغ در بازار با قیمت‌هایی در محدوده ۸۸ هزار تومان تا ۸۹ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما بر اساس مشاهدات میدانی این محصول در تعطیلات چند روز عید فطر با قیمت‌های بالاتر به فروش رسید و برخی از مرغ فروشی‌ها اعلام کردند که محصول برای عرضه ندارند.

در میدان بریانک تهران که تعدادی مرغ فروشی در کنار هم قرار دارند یکی از آن‌ها بر ورودی خود نوشته است مرغ نداریم، فروشگاهی دیگر نیز به همین شکل درج کرده است که مرغ نداریم سوال نکنید.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار