قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در سال 1402 کلید خورد ؟ | کفگیر بنزین به ته دیگ خورده!

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خبری نگران‌کننده اعلام کرد: کفگیر بنزین به ته دیگ خورده!

افزایش قیمت بنزین در سال 1402 کلید خورد ؟ | کفگیر بنزین به ته دیگ خورده!

قیمت بنزین در ایران طی دو سه روز گذشته بسیار مورد اهمیت واقع شده است. درباره افزایش قیمت بنزین مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین و اخبار مهم آن می پردازیم. 

قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در سال 1402 کلید خورد

حسین آقایان:

* یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالا‌ها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد.

* یکی از راهکار‌ها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.

* تردد اتومبیل‌های فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. همه این‌ها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.

* اگر قیمت بنزین در حد ۵ هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمد‌های دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است، اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.

* باید برای دارندگان خودرو‌های اوراقی مشوق‌ها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کم‌بهره اختصاص دهند تا این خودرو‌ها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودرو‌ها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزه‌ای برای تعویض آن ندارند.

* یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی‌بریم، جز اینکه تورم را زیاد می‌کند.

*  به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.

* وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش می‌یابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیم‌گیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌ای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست‌تری داشته باشیم.

*  در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می‌کردیم و با نفتای سبک مخلوط می‌کردیم و مشکلی هم نبود، ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار