هواشناسی | هواشناسی ایران | هواشناسی تهران | هواشناسی امروز

هواشناسی امروز شنبه 17 تا دوشنبه دی ماه | هشدار هواشناسی برای بارش‌های شدید در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف، کولاک برف و سرمای هوا در ده استان هشدار صادر کرده است.

هواشناسی امروز شنبه 17 تا دوشنبه دی ماه | هشدار هواشناسی برای بارش‌های شدید در برخی استان‌ها

هواشناسی امروز شنبه 17 دی ماه را بخوانید.  هشدار هواشناسی برای بارش‌های شدید در برخی استان‌ها اعلام شد. سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف، کولاک برف و سرمای هوا در  ده استان هشدار صادر کرده است. سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش‌های سیل‌آسای باران و برف سنگین در ۱۰ استان از احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

هواشناسی امروز شنبه 17 دی ماه

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در جزایر شرق خلیج‌فارس و تنگه هرمز و در استان هرمزگان، برخی مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب استان‌های فارس و کرمان بارندگی، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است.

از بعدازظهر امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش باران، وزش باد و در برخی مناطق شمال عرب بارش برف و باران پیش بینی می‌شود. یکشنبه ضمن تشدید بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر، در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق بارش باران و برف و در مناطق شرقی و جنوب شرق بارش پراکنده پیش بینی شده است.

روز دوشنبه در نوار شمالی و ارتفاعات البرز بارش برف و باران روی می‌دهد و در این روز با ورود سامانه بارشی جدید به کشور در استان‌های واقع در جنوب غرب بارش برف و باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود. سه‌شنبه سامانه بارشی در اکثر مناطق کشور به‌جز استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان،‌ آذربایجان غربی و کردستان فعال است. روز چهارشنبه سامانه بارشی در شمال شرق کشور و استان‌های گیلان و اردبیل باعث بارش می‌شود.

بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی فردا کاهش محسوس دما در سواحل شمالی و اردبیل روی می‌دهد.

توصیف سامانه: سامانه با بارش‌های شدید

زمان شروع: شنبه 1401/10/17

زمان پایان: شنبه 1401/10/17

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ

منطقه اثر: هرمزگان، جنوب کرمان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، احتمال تاخیر و لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر‌ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه 1401/10/17

زمان پایان: شنبه 1401/10/17

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر: سیستان و بلوچستان، جنوب فارس.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال جاری شدن روان آب و آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر، احتمال صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی، اجتناب از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی.

توصیف سامانه دوم: بارش باران و برف

زمان شروع: اواخر وقت شنبه 1401/10/17

زمان پایان: یکشنبه 1401/10/18

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما (به‌ویژه در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل)، رخداد مه.

منطقه اثر: گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در تردد، یخ زدگی، احتمال تاخیر در پروازها، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو ، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز. 

توصیف سامانه: پایداری جو همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی

زمان پایان: پیش از ظهر شنبه 1401/10/17

نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر: تهران و کرج

اثر مخاطره: افزایش شاخص آلودگی هوا در حدناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک، به ویژه در مناطق پرتردد) تا حد ناسالم.

توصیه: مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار