اصفهان دچار بحران جمعیتی شد

براساس گزارش ثبت احوال کشور، سال گذشته تعداد موالید استان اصفهان ۴۸ هزار و ۴۰۷ مورد بود که در مقایسه با ۵۲ هزار ۶۹۷ رویداد تولد سال پیش از آن کاهش هشت درصدی نشان می‌دهد، کارشناسان براین باورند اگر جلوی این روند کاهشی گرفته نشود، این استان در آستانه سقوط جمعیتی قرار خواهد گرفت.

اصفهان دچار بحران جمعیتی شد

براساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور،پارسال تعداد موالید کل کشور به یک میلیون و ۷۵۲ هزار و ۲۹۰ مورد رسید که ۴۰ هزار و ۹۱۴ ولادت کمتر از سال ۱۴۰۰ است، بیشترین کاهش تولدها نیز مربوط به اُستان‌های اصفهان،تهران و خراسان رضوی است که اگر جلوی این روند کاهشی گرفته نشود،اصفهان در آستانه سقوط جمعیتی قرار خواهد گرفت.

هر روز که سپری می‌شود جنبه‌های مختلفی از بحران جمعیت بیش از پیش آشکار می‌شود، تک فرزندی، بی‌فرزندی و افزایش جمعیت سالمندان از چالش‌های مهم جمعیتی است که کشور و استان اصفهان را تهدید می‌کند.

ترکیب جمعیتی و فاصله کم شاخص‌های جمعیتی کشور، زمینه‌های لازم برای ورود ایران به سیاه‌چاله جمعیتی را مهیا کرده است و تنها ۵ سال فرصت هست تا با افزایش نرخ رُشد جمعیت،جلوی سقوط کشور در سیاه‌چاله جمعیتی گرفته شود.

باوجود ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ و تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان سال ۱۴۰۰، هنوز شاخص‌های جمعیتی کشور نگران کننده است و این معیارها در اُستان اصفهان نگران کننده‌تر هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل در منطقه غرب آسیا تنها کشور ارمنستان، دارای نرخ رشد جمعیتی کمتر از ایران است و سایر کشورهای منطقه دارای رُشد جمعیتی بیشتر از کشور هستند.

نمودار جمعیتی

کارشناسان بر این باورند با توجه به پایین بودن شاخصه‌های جمعیتی، مانند نرخ رُشد جمعیت و نرخ سطح جانشینی در کشور و به‌ویژه در سطح استان که موجب کاهش فرزندآوری شده است،نیاز است برنامه‌های عملیاتی مبتنی بر ویژگی‌های بومی شهرستان‌های اُستان، تدوین تا به واسطه آن، موجب کاهش پیامدهای بحران جمعیت در اُستان اصفهان شود.

 

منبع: ایرنا
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار