طرز تهیه دمپخت شوید باقلا

از پلوهای سنتی ایرانی که میتوان آن را هم به تنهایی و هم با خورشهای مرغ و گوشت سرو کرد دمپخت شوید باقلا یا همان دمپختک است. این پلوی محبوب و خوش طعم به عنوان یک وعده غذای گیاهی بدون گوشت به همراه ماست یا سالاد یا ترشی بسیار لذیذ خواهد بود. همینطور میتواند یک پلوی عالی در کنار خورش های سنتی ایرانی باشد. برای تهیه دمپخت شوید باقلا با ما همراه باشید.

طرز تهیه دمپخت شوید باقلا

مواد لازم دمپخت شوید باقلا برای ۴ نفر

برنج ۳ پیمانه

باقالی ۱ پیمانه

شوید ۱ پیمانه

نمک به مقدار لازم

روغن حیوانی به مقدار لازم

زعفران دم کرده به مقدار لازم

زرد چوبه به مقدار لازم

طرز تهیه دمپخت شوید باقلا

مرحله اول

ابتدا برنج را قبل از پخت خیس کنید و یک ساعت به آن زمان بدهید. بهتر است در آب برنج کمی نمک هم بریزید.

قابلمه ای مناسب انتخاب کنید و بعد از آنکه آن را تا نیمه با آب پر کردید روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید.

مرحله دوم

بعد از اینکه آب جوش آمد باقالی را داخل آن بریزید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بجوشند و بعد آبکش کنید.

مرحله سوم

در قابلمه ی دیگری شوید را به همراه روغن حیوانی یا مایع تفت میدهیم تا زمانی که تغییر رنگ دهد و خام نماند. اگر شوید خشک استفاده میکنید تفت دادن نیاز نیست.

مرحله چهارم

به شویدهای تفت داده شده زردچوبه و نمک اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهد. پس از آن باقالی را اضافه کنید و به همراه شوید تفت بدهید تا سرخ شود. در این کار زیاده روی نکنید چون باقالی ها خشک و سفت میشوند. پس از چند دقیقه برنج خیس خورده را آبکشی کرده و به شوید و باقالی تفت داده شده اضافه کنید.

مرحله پنجم

نوبت به اضافه کردن آب میرسد. درون قابلمه را به اندازه ای که برای پخت برنج کافی باشد با آب پر کنید. لازم است آب تا یک بند انگشت روی برنج را بگیرد. در همین مرحله از مقداری زعفران دم کرده برای عطر و طعم بهتر استفاده کنید.

مرحله ششم

صبر میکنیم تا برنج بپزد و آب داخل قابلمه کاملا کشیده شود. در ادامه با استفاده از دم کنی اجازه بدهید برنج کاملا پخته و آماده ی سرو شود. بعد از حدود ۴۵ دقیقه دمپخت کاملا آماده است و میتوانید آن را سرو کنید. نوش جان

منبع: رضیم
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار