طرز تهیه غذای کتلت ماش

کتلت، غذایی آشنا و پرطرفدار در سفره‌ی ایرانیان است که به عنوان یک غذای سنتی قدمتی دیرینه داشته و شامل انواع و اقسام مختلف با دستور پخت‌های متنوع است. یکی از این انواع، کتلت ماش است که به‌عنوان یک غذای گیاهی و فاقد گوشت می‌تواند در برنامه‌ی غذایی گیاهخواران و یا افراد منع‌شده از گوشت جای گیرد. گاه ممکن است افراد بنا به ذائقه‌ی خود دستور این کتلت را کمی تغییر داده و گوشت را نیز به مخلوط آن اضافه نمایند. اما همانطور که گفتیم این غذا گیاهی بوده و در دستور اصلی آن جایی برای گوشت نیست. ماش و سیب زمینی ماده‌ی اولیه‌ی اصلی این غذا را تشکیل داده و سبزیجات معطری همچون پیازچه، جعفری و گشنیز به مطبوع‌تر شدن آن کمک می‌نماید. در ادامه به طرز پخت آن اشاره خواهیم کرد.لطفأ در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه  غذای کتلت ماش

مواد لازم کتلت ماش برای ۴ نفر

سیب زمینی ۲ عدد بزرگ

ماش ۱ پیمانه

پیاز ۱ عدد درشت

سیر ۲ حبه

جعفری و گشنیز ۱ دسته کوچک

تخم مرغ ۱ عدد

پیازچه ۳ ساقه

فلفل دلمه ای ۱ عدد

پاپریکا و زنجبیل به مقدار کافی

فلفل سفید و فلفل قرمز به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز پخت کتلت ماش

۱- پیش از شروع پخت، می‌بایست ماش از شب قبل در مقدار کافی آب خیسانده شده و آب آن چندین مرتبه تعویض گردد. بدین نحو می‌توان از حذف کامل نفاخی ماش اطمینان یافت.

۲- پس از آن ماش آبکشی شده را به همراه ۲ پیمانه آب در قابلمه ریخته تا بر روی حرارت کاملأ پخته شود. همزمان با پخت ماش، سیب‌زمینی‌ها نیز جهت آبپز شدن، به همراه ۲ پیمانه آب درون یک قابلمه بر روی حرارت قرار گیرد.

۳- پس از پخت ماش و همچنین سیب‌زمینی‌ها، به هر دو اجازه‌ی خنک شدن داده شود.

۴- لازم به ذکر است، آب همراه با ماش پخته‌شده، اضافی بوده و می‌بایست از طریق ریختن ماش‌ها در آبکش تخلیه گردد. حال ماش‌ها درون یک کاسه‌ی مناسب ریخته شده و سیب‌زمینی‌های پوست کنده نیز پس از له شدن توسط گوشتکوب به آن اضافه گردد.

۵- به کمک دنده‌ی ریز رنده، فلفل دلمه‌ای، سیر و پیاز رنده شده و به کاسه‌ی محتوی ماش و سیب‌زمنی اضافه شود. اکنون زمان ساطوری ریز کردن سبزیجات معطر نظیر پیازچه، گشنیز و جعفری است. این مواد نیز پس از خرد شدن به طور کامل، می‌بایست به کاسه‌ی محتوی مواد اضافه گردد.

۶- همانند دیگر کتلت‌ها، این کتلت نیز به تخم مرغ در ترکیب مواد اولیه‌ی خود نیازمند است. بنابراین تخم‌مرغ که به همراه قدری نمک، پاپریکا، زنجبیل، فلفل سفید، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه کاملأ زده و مخلوط شده، به مواد اصلی اضافه شود. لام است این مواد به کمک یک قاشق به‌طور کامل با یکدیگر مخلوط شده تا ترکیبی یکدست و منسجم به دست آید.

۷- در صورت تشخیص شل و آبکی بودن ترکیب اولیه، می‌توان از ۱ قاشق غذاخوری پودر سوخاری ریز و یا پودر نان خشک کمک گرفت تا بدین نحو از شل بودن مخلوط و چسبندگی آن کاسته شود. حال زمان استراحت دادن به ترکیب است. کاسه باید با سلفون پوشانده شده و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار گیرد.

۸- تابه‌ی مناسب برای سرخ‌شدن به همراه روغن کافی بر روی حرارت قرار گرفته و کاسه‌ی محتوی ترکیب از یخچال خارج شود.

۹- پس از اطمینان از داغ شدن روغن، گلوله‌ای به اندازه‌ی یک نارنگی از مواد برداشته و به شکل گرد کف دست پهن شود. پس از صاف کردن سطح آن، زمان گذاشتن آن در روغن برای سرخ شدن فرا می‌رسد.

۱۰- پس از سرخ شدن دو طرف کتلت، می‌توان از یک توری فلزی برای خارج کردن روغن مازاد کتلت‌ها کمک گرفت. پس از آن کتلت‌ها در ظرف موردنظر چیده‌شود. می‌توان از گوجه، خیارشور و سبزیجات معطر برای تزیین آن استفاده و به همراه نان تازه سرو گردد.

نوش‌جان

 

منبع: رضیم
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار