قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار آزاد

قیمت دلار از صعود منصرف شد | کاهش قیمت دلار پس از تعطیلات

قیمت دلار که در آخرین معاملات نقدی پیش از تعطیلات سه روزه بازارها، در کانال 50 هزار تومان قرار گرفته بود، در سه روز گذشته در معاملات پشت خطی با کاهش مواجه شد.

قیمت دلار از صعود منصرف شد | کاهش قیمت دلار پس از تعطیلات

خبرملت: قیمت دلار در سال 1401 تا 60 هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما  بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است. تازه ترین خبر درباره قیمت دلار را در ادامه از خبرملت بخوانید.

قیمت دلار که در آخرین معاملات نقدی پیش از تعطیلات سه روزه بازارها، در کانال 50 هزار تومان قرار گرفته بود، در سه روز گذشته در معاملات پشت خطی با کاهش مواجه شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد قیمت دلار امروز روی رقمی پایین‌تر از کانال 50 هزار تومانی بازگشایی شود. در صورتی که پارامترهای اقتصادی به درستی کار کنند، دلار کاهشی، بهترین خبر برای فعالان اقتصادی و مردم خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در آخرین معاملات نقدی روز چهارشنبه در کانال 50 هزار تومان، قرار گرفت. در این روز قیمت دلار تحت تاثیر خبرهای سیاسی از مرزهای شمال غرب ایران، مذاکرات علنی و پشت پرده دولت با طرف‌های غربی و افزایش تقاضای سفر در تعطیلات سه روزه اخیر، بالا رفت و به رقم 50 هزار و 100 تومان رسید.

با این حال اما با تعطیلی بازارها و توقف معاملات نقدی، همچنین تحت تاثیر پمپاژ خبرهای مثبت سیاسی درباره آرامش در مرزهای شمال غرب، احتمال توافق موقت میان ایران و آمریکا، افزایش تولید نفت ایران و رسیدن آن به سه میلیون بشکه در روز و همچنین آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران که به نظر می‌رسد رنگ واقعیت به خود گرفته است، قیمت دلار در معاملات پشت خطی کاهشی شد و به رقم 49 هزار و 750 تومان رسید.

در همین حال، بازار پیش بینی می‌کند با پایان یافتن شهریورماه و اتمام تعطیلات تابستانه، تقاضای دلار کاهش یابد و از همین رو به استقبال فصل سرد رفته است. اگرچه در این میان، کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که دولت نتواند چاره‌ای عملی برای بهبود وضعیت اقتصادی بیندیشد و توافق با قدرت‌های اقتصادی جهان، به خبر، مذاکره و ثبت تصاویر محدود بماند، زخم اقتصاد دوباره سر باز می‌کند و قیمت دلار را به سمت بالا هدایت خواهد کرد؛ چرا که هنوز هم تورم انتظاری در کف بازارها بالاست و انواع کالا و خدمات با دلار 60 هزار تومانی پیش از عید نوروز قیمت خورده‌اند!

با این حال آنچه اکنون پیداست، کنترل قیمت دلار توسط بازارساز است؛ به نحوی که کاهشی‌ها اکنون در معاملات پشت خطی نیز فعال شده‌اند و قیمت دلار را پس از هر جهش، پایین می‌کشند.

قیمت دلار

تازه ترین قیمت دلار و ارزهای موثر

قیمت دلار نقدی هرات روز گذشته به 49 هزار و 550 تومان رسید و در معاملات پشت خطی عصر، دلار در این بازار 49 هزار و 450 هزار تومان قیمت خورد. به این ترتیب در این بازار هم کاهشی‌ها از قدرت بیشتری برخوردار بوده‌اند. در همین حال، قیمت دلار در بازار پشت خطی سلیمانیه هم به 49 هزار و 740 تومان رسید که روندی کاهشی نشان می‌داد.

معاملات پشت خطی طی سه روز گذشته، قیمت یورو را هم پایین کشید. در حالی که قیمت یورو در بازار تهران، پیش از تعطیلات به 53 هزار و 500 تومان رسیده بود، در طول روزهای تعطیل کاهشی شد تا در آخرین معاملات پشت خطی روز گذشته روی رقم 53 هزار و 100 تومان قرار بگیرد.

قیمت درهم امارات اما که در روز چهارشنبه 13 هزار و 610 تومان بود، طی تعطیلات افزایش 90 تومانی داشت و به رقم 13 هزار و 700 تومان رسید. بر این اساس قیمت دلار درهم، 50 هزار و 279 تومان تخمین زده می‌شود. قیمت تتر نیز که همواره برابر با یک دلار آمریکاست، در لحظه تنظیم این گزارش روی رقم 50 هزار و 218 تومان قرار دارد.

قیمت دلار

قیمت دلار سقوط می‌کند؟

علی طباطبایی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت دلار در مسیر طبیعی خود در حرکت است به تجارت‌نیوز گفت: «موضوع خبردرمانی و شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز اثرگذار است. این در حالی است که کف قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار تومانی است و در میان‌مدت و محدوده زمانی ۶ ماهه این اسکناس کانال‌های بالاتر قیمت را می‌بیند.»

طباطبایی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار کرد: «با تمام تلاش‌های بازارساز، دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت. یکی از دلایل آن نیز این است که صنایع بالادستی کشور خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق می‌دهند. بر همین اساس بعید می‌دانم کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد.»

وی خاطرنشان کرد. «شرط کاهش شدید قیمت دلار توافق برجام است و در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی برگردد.»

این کارشناس اقتصادی به تلاش بازارساز برای ثابت نگه‌ داشتن قیمت دلار در محدوده مشخصی اشاره کرد و گفت: «حواشی بازار ارز که توسط بازارساز ایجاد می‌شود باعث رنج‌شدن قیمت دلار در ما‌ه‌‌ها و هفته‌های گذشته شده است. به اعتقاد من مادامی که موضوع توافقات و مسائل کلان کشور سمت و سوی مشخصی بگیرد، دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.»

وی پیش از این در زمانی که دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار داشت و با قیمت ۵۴ هزار تومان مبادله می‌شد به احتمال شوک قیمتی بازدارنده به بازار ارز توسط بانک مرکزی اشاره کرده بود.

قیمت دلار

سرکش شدن قیمت دلار

برزو حق‌شناس دیگر کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با نزدیکی به انتهای تابستان دلار سرکش‌تر می‌شود، گفت: «در حال حاضر سیاست‌های سیاست‌گذار تایید می‌کند که دستش بسته است.» وی با بیان اینکه سیاست‌گذار در حال عقب‌نشینی از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: «هر چند من این اقدام را با لحاظ‌کردن سیاست‌های حمایتی از دهک‌های آسیب‌پذیر، درست می‌دانم اما وقتی سیاست‌گذار در این بازه زمانی در حال عقب‌نشینی است، نشان‌دهنده دست خالی نهاد تصمیم‌گیر است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «اگر قیمت در کریدور بالاتر تثبیت شود، این شروع یک روند صعودی جدید است.» وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش ذاتی دلار در حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است، خاطرنشان کرد:« امیدوارم که این سیاست عقلانی حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با عدم سرکوب قیمت دلار همراه شود؛ سیاست‌گذار اجازه حرکت آرام به سمت ارزش ذاتی دلار را بدهد تا فنر این اسکناس فشرده‌تر نشود و شاهد سقف جدید در نیمه دوم سال نباشیم.»

حق‌شناس در ادامه گفت: «اگر سیاست‌گذار اصرار بر سرکوب قیمت دلار داشته باشد متاسفانه ما در نیمه دوم سال سقف جدیدی برای این اسکناس خواهیم داشت.» گفتنی است این کارشناس بازرهای مالی در ابتدای هفته پیش‌بینی کرده بود که قیمت دلار در پایان هفته سوم شهریور در سطح 50 هزار تومانی قرار گیرد.

 

قیمت دلار

قیمت دلار 70 هزار تومان می‌شود!!

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی و قیمت دلار برابر است به تجارت‌نیوز گفت: «ما همیشه درباره ارزش دلار صحبت می‌کنیم، نه قیمت آن. قیمت چیزی است که عرضه و تقاضا در بازار آن را مشخص می‌کند و ارزش ذاتی همان مقداری است که روی کاغذ محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «با وجود نقدینگی ۶ هزار و ۸۰۰ همتی، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی، با قیمت دلار ۴۹ هزار تومانی، عملا ارزش با قیمت یکی شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: «طی ۲۰ سال گذشته در اقتصاد ایران این اتفاق خیلی نادر بوده که ارزش با قیمت برابری کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خبردرمانی‌های روزهای اخیر خاطر نشان کرد: «در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، زیر ارزش و عدد واقعی می‌رود. آن زمان فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. مثلا سهام فولاد مبادرکه اگر ۲۰ تا ۱۵ درصد زیر ارزش واقعی خود باشد، نمی‌خرید؟ دقیقا قیمت دلار نیز همین مصداق را دارد.»

وی با تاکید بر اینکه دلار نمی‌تواند پایین بیاید زیرا کف فاندامنتالی این اسکناس ایجاد شده است بیان کرد: «همیشه و در ۶ ماهه نخست سال مصرف ارز کم و تقاضا پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: «در نیمه دوم سال با نقدینگی که به سمت ۸ هزار و ۳۰۰ همت خواهد رفت و با رشد اقتصادی حدود سه درصدی، ما قیمت دلار را تا ۷۰ هزار تومان می‌بینیم. اگر تا پایان ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان برسد به هیچ عنوان سورپرایز نمی‌شویم.»

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار