اجاره خانه| اجاره خانه ارزان| اجاره خانه در تهران

تب اجاره خانه فروکش نکرد | جدول قیمت اجاره خانه در هفته پایانی تابستان

تب میانه تابستان اجاره‌بها در روزهای پایانی این فصل فروکش نکرده و برخی از مستاجرها در دقیقه ۹۰ تصمیم به مهاجرت درون منطقه‌ای(جابه‌جایی به واحدهای کوچک‌تر و ارزان‌تر) و عمدتا بین‌منطقه‌ای گرفته‌اند.

تب اجاره خانه فروکش نکرد | جدول قیمت اجاره خانه در هفته پایانی تابستان

خبرملت: در سال های اخیر همراه با افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور، قیمت اجاره خانه نیز افزایش شدید پیدا کرده است. قیمت اجاره خانه هر ساله درصد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. امسال نیز قیمت اجاره خانه افزایش یافت. تازه ترین خبر درباره اجاره خانه را در ادامه از خبرملت بخوانید.

دنیای اقتصاد نوشت: تب میانه تابستان اجاره‌بها در روزهای پایانی این فصل فروکش نکرده و برخی از مستاجرها که انتظار داشتند بتوانند در روزهای پایانی تابستان با دشواری کمتری در این بازار جابه‌جا شده یا قراردادهای خود را تمدید کنند، به دلیل محقق نشدن این انتظار، در دقیقه ۹۰ تصمیم به مهاجرت درون منطقه‌ای(جابه‌جایی به واحدهای کوچک‌تر و ارزان‌تر) و عمدتا بین‌منطقه‌ای گرفته‌اند.

در واقع در حالی که انتظار می‌رفت با نزدیک شدن به فصل پاییز مانند روال سال‌های قبل، دشواری شرایط جابه‌جایی در بازار اجاره به‌خصوص از نظر سطح اجاره‌بهای پیشنهادی، برای مستاجرها به طور نسبی کاهش یابد اما، این اتفاق عملا در روزهای اخیر رخ نداده است.

این در حالی است که براساس اعلام مرکز آمار ایران، سرعت رشد ماهانه اجاره‌بهای مسکن براساس تغییرات شاخص اجاره‌بها افزایش یافته است.

البته این آمار مربوط به مردادماه است اما این موضوع همچنان خود را در بازار نیز نشان می‌دهد و فعالان بازار اجاره از تشدید جابه‌جایی‌های مستاجران در دقیقه ۹۰(قبل از شروع پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها)، تحت‌تاثیر این التهاب، خبر می‌دهند.

نماینده مجلس: اجاره خانه کاهشی شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی دولت اجاره‌ خانه از اوسط مرداد ماه کاهشی بوده و به طور کلی در سراسر کشور به طور میانگین تا 15 درصد اجاره‌بها کاهش پیدا کرده‌ است.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تعیین تکلیف وام 200 تومانی ودیعه مستاجران که ابتدای تابستان و آغاز فصل نقل و انتقالات مستاجران در مجلس مطرح شد اما تا امروز که چند روز از شهریور و ماه پایانی تابستان گذشته به تصویب نهایی نرسیده و طبق گقته وزیر اقتصاد شورای نگهبان طرح مورد نظر را تایید نکرده، اظهار داشت: متاسفانه وام ودیعه 200 میلیون تومانی مستاجران هنوز ابلاغ نشده و روز گذشته – سه شنبه هفتم شهریورماه- آخرین اصلاحات آن انجام شد.

وی در پاسخ به این سوال که این طرح با دو فوریت در مجلس مطرح شد چرا در فصلی که مستاجران به این وام نیاز ضروری دارند، نهایی و ابلاغ نشد، گفت: این طرح با وجود اینکه دو فوریتی بوده نهایی شدن این مدت زمان طول کشیده و اگر دو فوریتی نبود چه می‌شد و چه اتفاقی برای سایر موضوعات که قید فوریت ندارد، می‌افتد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: حقیقتا به این رفت و برگشت‌ها به طرح‌ها و لوایحی که قید فوریت دارند، کمتر توجه می‌شود. ما گمان می‌کنیم وقتی طرحی در مجلس به تصویب می‌رسد، کارش تمام می‌شود در صورتی که این رفت و برگشت‌ها برای نهایی شدن آن بعضا دو ماه زمان می‌برد.

3

وام اجاره خانه کی پرداخت می‌شود؟

شاکری با بیان اینکه امیدواریم در هفته آینده این قانون نهایی شود، افزود: مساله دیگر اجرای وام 200 میلیون تومانی پس از ابلاغ، اجرای آن در سیستم بانکی است و تمام داد و بیدادهای مجلس بر سر بانک‌ها بر سر همین موضوع است که چرا وام به مستاجران پرداخت نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مجلس اختیاری در اجرای این قوانین ندارد، گفت: در صورت عدم اجرای قوانین مجلس تنها می‌تواند تذکر دهد و اهرم اجرایی دست دولت است. با رییس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه در این باره ده‌ها بار جلسه برگزار کردیم و مطمئن هستم که هر روز هم حداقل 3 نماینده در این باره صحبت و گلایه می‌کند اما نمایندگان مجلس غیر از تذکر کاری دیگری نمی‌تواند انجام دهد.   

این عضو کمیسیون مجلس با اشاره به گزارش دولت به مجلس درباره روند اجاره‌بها در تابستان امسال تاکید کرد: طبق گزارش‌های ارایه شده از سوی دولت اجاره‌بها از اوسط مرداد ماه کاهشی بوده است و به طور کلی در سراسر کشور به طور میانگین تا 15 درصد اجاره‌بها کاهش پیدا کرده‌است.

شاکری تاکید کرد: مهمترین عامل در کاهش اجاره‌بها برخورد با مشاوران املاک متخلف و قیمت ساز بوده و همین برخورد با متخلفین و تشدید نظارت از نظر روانی در کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن اثرگذار بوده و این اثرگذاری در مناطق و محلاتی از جمله پردیس مشهود است.  

2

پشت بام نشینی به جای اجاره خانه؟

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: پشت بام خوابی و اجاره اشتراکی در آپارتمان حتی در مناطق پایین شهر تهران دیده نشده است و به طور قطع این مورد در نقاط بالا شهر ‌تقاضایی ندارد.

داود بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر شیوع 8 شکل بی‌خانمانی به‌عنوان پدیده «بدیل اجاره‌نشینی» در شهرها از جمله پشت‌بام خوابی، موتورخانه خوابی، ماشین‌خوابی، گورخوابی، شغل‌گزینی سرپناه‌جویانه، هم‌خانگی دو یا چند خانواده در یک واحد مسکونی و خانه به دوشی اظهار داشت: در بین این موارد اعلام شده مورد خانه‌های اشتراکی از قدیم بوده و موضوع جدیدی نیست و باید توجه داشت خانه‌های اشتراکی در آپارتمان اتفاق نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون گزارشی درباره اجاره اشتراکی در آپارتمان گزارش نشده‌ است، ادامه داد: اجاره اشتراکی خانه‌های مستغلاتی و دربستی موضوع رایجی است و از گذشته این تقاضا وجود داشت و امروز هم این تقاضا وجود دارد و شاهد زندگی اشتراکی خانوار در خانه‌های دربستی هستیم و در آینده هم این درخواست حذف نمی‌شود.       

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تکذیب موارد اعلام شده در این گزارش گفت: پشت بام خوابی و اجاره اشتراکی در آپارتمان حتی در مناطق پایین شهر تهران دیده نشده است و به طور قطع این مورد در نقاط بالا شهر ‌تقاضایی ندارد.  

بیگی‌نژاد تاکید کرد: اجاره اشتراکی دو شخص در یک واحد آپارتمان وجود دارد اما تقاضایی برای اجاره اشتراکی دو خانوار در یک واحد آپارتمان نداشتیم و اگر این موضوع دیده شود سریعا این مورد را گزارش می‌دهند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار