قیمت مسکن| قیمت مسکن امروز| قیمت مسکن در تهران| قیمت مسکن 1402

قیمت مسکن تخفیف خور شد | ریزش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

یکی از مشاوران املاک فعال در تهران می‌گوید: قیمت‌ها به طور عمومی نسبت به اردیبهشت حداقل ۱۵ درصد کاهش یافته است.

قیمت مسکن تخفیف خور شد | ریزش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

خبرملت: قیمت مسکن طی سال های اخیر در ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. چندی پیش رئیس مرکز پژوهش های مجلس از افزایش 52 برابری قیمت مسکن طی 17 سال اخیر گلایه کرده بود. پاییز سال 1401 بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن طی فصول گذشته رخ داد. در حالی که بسیاری از خریداران و مستاجران از افزایش شدید قیمت مسکن و قیمت اجاره گلایه دارند برخی رسانه‌ها از کاهش قیمت ها در روزهای اخیر خبر داده‌اند. تازه ترین خبرها درباره قیمت مسکن را در ادامه از خبر ملت بخواند. 

بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد آرامش بازار که از حدود سه ماه قبل آغاز شده، هم‌چنان پابرجاست. معاملات به طور محسوسی کاهش یافته و در بخش قیمت نیز انتظارات کاهشی وجود دارد. واسطه‌های ملکی از افزایش تمایل مالکان و سازندگان برای فروش سخن می‌گویند.

اتفاق دیگر این است که بازار وقعی به قیمت‌های دلخواه برخی مالکان نمی‌دهد و به همین دلیل نرخ‌های حباب‌گونه به کمترین میزان خود رسیده است.

یکی از مشاوران املاک فعال در جنوب شرق تهران درباره آخرین وضعیت بازار ملک این منطقه به ایسنا گفت: به نظر من اکنون موقع خرید خانه است؛ چون مشتری می‌تواند در بازار بچرخد و گزینه‌ مدنظر خود را انتخاب کند. تا قبل  از این، حق انتخاب برای خریدار وجود نداشت؛ زیرا فایل بسیار کم بود. در متراژهای کوچک که اصلا فایل وجود نداشت.

وی افزود: اکنون می‌بینیم در هر متراژ، چهار پنج گزینه با قیمت‌های مناسب وجود دارد. قیمت‌ها به طور عمومی نسبت به اردیبهشت حداقل ۱۵ درصد کاهش یافته است. قبلا در منطقه ما کسی تخفیف نمی‌داد اما بعد که یکباره تقاضا فروکش کرد، کسانی که پول لازم هستند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت اعلامی خود تخفیف می‌دهند. تعداد فایل‌ها نیز تقریبا نسبت به اوایل امسال چهار تا پنج برابر شده است.

این مشاور املاک درباره برآوردها از وضعیت بازار مسکن شهر تهران بیان کرد: ممکن است بعد از اربعین و ماه صفر، معاملات مقدار اندکی افزایش پیدا کند. اما بعید است بازار به رونق کامل برسد. به خاطر ثابت ماندن قیمت دلار فعلا همه دست نگه داشته‌اند.

بنابراین گزارش، تجربه نشان داده در مواقعی که بازار مسکن وارد رکود می‌شود قیمت‌ها به ثبات می‌رسد یا بعضا کاهش می‌یابد. دوره رکود در دهه‌های اخیر بین ۱۰ تا ۱۲ فصل طول کشیده است. البته ممکن است بازار لزوما با کاهش محسوس قیمت‌های اسمی مواجه نشود اما ثبات قیمت خانه نسبت به تورم به معنای کاهش ارزش واقعی آن است.

قیمت مسکن

واقعا قیمت مسکن ارزان شده است؟

یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: شما وضعیت قیمت‌ها را می‌بینید؛ این‌طور نیست که بگویید از وقتی قیمت‌ها اعلام نشده، ثبات قیمتی رخ داده است. شما کجا ثبات قیمتی را می‌بینید؟!

خبرآنلاین نوشت در حالی این روز‌ها وزرای اقتصادی دولت، از کاهش قیمت‌ها سخن می‌گویند که گزارش‌های میدانی و حتی پرس‌وجو از بنگاه‌های مشاوران املاک، از تحولات دیگری در حوزه مسکن خبر می‌دهد. این در شرایطی است که تقریبا ۹ ماه است که آمار‌ها در حوزه مسکن حبس شده و مراکز رسمی آماری، انتشار آمار مسکن را از دی‌ماه سال گذشته متوقف کرده‌اند.

در این شرایط، وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده که در کشور درباره کاهش قیمت بررسی‌های میدانی در حال انجام است. البته وی همچنین عنوان کرده که همه شهر‌ها مشمول کاهش قیمت شده‌اند؛ اگرچه هنوز کاهش قیمت‌ها مطلوب نیست و هرچه قیمت‌ها پایین رود، تاثیرات را در بازار اجاره هم نشان می‌دهد. بذرپاش در عین حال در اظهارنظری، از سهم ۳۰ درصدی تولید مسکن در کاهش تورم گفته است.

با این حال، مشاوران املاک تهران می‌گویند که در تابستان امسال قیمت‌ها کاهشی نبوده است و از رکود سنگین بر بازار می‌گویند و شمار معاملات اندک.

در همین رابطه، محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار مسکن می‌گوید: در حال حاضر آمار‌های رسمی در حوزه مسکن منتشر نمی‌شود، آمار مرکز آمار نیز نشان می‌دهد که کاهش قیمتی در کار نبوده است، ولی وزیر مسکن می‌گوید که سهم تولید مسکن در کاهش تورم ۳۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به حبس ۹ ماهه آمار مسکن، می‌افزاید: این اتفاق اثر مثبتی قطعا در بازار نخواهد داشت. این تصور غلطی است که فکر کنیم اگر مردم بفهمند قیمت‌ها گران می‌شود و یا گران شده، بیشتر قیمت‌ها تغییر می‌کند. انتظارات تورمی این‌گونه نیست که اگر مردم آمار را نبینند، انتظارات شکل نمی‌گیرد.

این کارشناس بازار مسکن تصریح می‌کند: انتظارات تورمی از خیلی مولفه‌ها تبعیت می‌کند؛ نه فقط شنیدن این‌که قیمت‌ها چقدر شده است. اصلا انتظارات براساس قیمت‌های رسمی میانگین‌شده ایجاد نمی‌شود؛ انتظارات تورمی برای مثال، این‌گونه ایجاد می‌شود که از مشاوران املاک بپرسید قیمت‌ها چند و چگونه شده است. انتظارات قیمت این‌گونه شکل می‌گیرد. یا این که افراد که با هم صحبت می‌کنند، از وضعیت قیمت‌ها بگویند.

اولاد عنوان می‌کند: انتظارات ناشی از میزان اعتمادی است که مردم به سیاست‌های دولت و حاکمیت دارند. انتظارات را سیاست‌های کلان و تحولاتی که در سیاست‌های کلان رخ می‌دهد، شکل می‌دهد؛ نه این‌که آمار‌ها حبس شود.

این کارشناس بازار مسکن متذکر می‌شود: فعالان اقتصادی یا کسانی که در بازار خرید و فروش می‌کنند، این‌گونه نیست که ندانند وضعیت چگونه است. افراد کور نیست؛ می‌توانند آمار را از بنگاه سر کوچه خود بگیرند و ببینند قیمت‌ها چگونه شده است.

اولاد می‌گوید: شما وضعیت قیمت‌ها را می‌بینید؛ این‌طور نیست که بگویید از وقتی قیمت‌ها اعلام نشده، ثبات قیمتی رخ داده است. شما

وی با اشاره به وضعیت تولید متذکر می‌شود: وضعیت تولید مسکن بهبود پیدا نکرده است. در حوزه نهضت ملی مسکن نیز مسایلی وجود دارد. برای مثال، متقاضیانی که ثبت‌نام کردند، خیلی‌ها توان مالی ندارند که حتی آورده اولیه بیاورند.

این کارشناس بازار مسکن عنوان می‌کند: یعنی مردم ثبت‌نام کردند و خانه می‌خواهند، اما همان آورده اولیه را هم نمی‌توانند تامین کنند. در بخش عرضه نیز در حوزه تامین زمین به شدت مشکل داریم.

قیمت مسکن

وزیر راه: قیمت مسکن کاهش یافته است

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است از پلمب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهرداد بذرپاش با اشاره به جایگاه مسکن در قانون اساسی کشور، با تاکید بر رویکرد مردمی سازی در حوزه مسکن گفت: از ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار اجاره استفاده شده و از آنجایی که بخش مسکن تعرفه و قیمت‌گذاری خاصی ندارد، این مسیر با چالش‌های زیادی همراه است‌.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: پیش از این قانونی برای قیمتگذاری در این بخش نداشتیم، اما با مجلس در حال تنظیم یک قانون برای ساماندهی بازار قیمت مسکن هستیم.

بذرپاش با اشاره به انجام بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک در سطح کشور، از پلمب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مشاوره املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

وی بر لزوم افزایش نظارت توسط نهادهای نظارتی مثل قوه قضاییه و همچنین قانونگذاری توسط قوه مقننه برای کنترل اجاره بها تاکید کرد و درباره شناسایی خانه‌های خالی، گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان امور مالیاتی ساختاری برای شناسایی خانه‌های خالی تنظیم می‌کند که همکاری شهرداری‌ها و وزارت نیرو را نیز می‌طلبد.

وی ادامه داد: شناسایی و معرفی خانه‌های خالی باعث شده شهرهایی مثل پرند، پردیس، هشتگرد، بهارستان، گلبهار و صدرا کاهش قیمت را تجربه کنند.

فروش متری مسکن

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است.

بذرپاش، ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را در اولویت برشمرد و گفت: این مناطق به دلیل داشتن خدمات شهری و روبنایی، هزینه ساخت پایین‌تری داشته و آسیب‌های شهرهای جدید از جمله مسائل هویتی را ندارند.

وی همچنین از هدفگذاری نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت فرسوده در مدت یک سال خبر داد و اظهار داشت: مشوق‌های مالی برای نوسازی واحدهای مستقر در بافت فرسوده در نظر گرفته شده و بسته ۱۹ بندی از جمله آن‌هاست که اجرای آن باعث رشد قابل توجه ساخت و ساز در بافت فرسوده در کل کشور شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش شده تا نرخ سود تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد، گفت: در شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات مسکن را از ۳۵۰ میلیون به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم.

بذرپاش با اشاره به اینکه با همکاری شورای پول و اعتبار وام اجاره مسکن را ۲.۵ برابر و وام خرید را به ۲ برابر افزایش دادیم، به الحاق زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و بیان داشت: به دنبال تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر و تامین مالی مشارکتی با مردم در نهضت ملی مسکن هستیم.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار