رژیم غذایی | زخم معده

یک رژیم غذایی کامل واسه کسایی که زخم معده دارن | بایدها و نبایدهای زخم معده

طخم معده از بدترین بیماری هایی است که میتوانید به آن دچار شوید. بنابراین بهترین راه داشتن یک رژیم غذایی مناسب است که احتمال ابتلا به این بیماری را کمتر کند.

یک رژیم غذایی کامل واسه کسایی که زخم معده دارن | بایدها و نبایدهای زخم معده

زخم معده یکی از بدترین بیماری ایی است ممکن است به آن مبتلا شوید. پرهیزهای غذایی زخم معده کم نیستند. تا چندوقت اخیر پزشکان معتقد بودند که زخم معده بر اثر استرس و خوردن غذاهای تند ایجاد می شود. اما باید به شما بگوییم که تحقیقات جدید نشان دهنده این است که مهم‌ترین عوامل این بیماری، عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا استفاده زیاد از داروهایی مثل استامینوفن، دیکلوفناک، استفاده از سیگار و داشتن یک رژیم غذایی نادرست است.

آب کلم

کلم یک درمان طبیعی این بیماری است. قبل از اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها برای کمک به بهبود زخم معده در دسترس باشند، پزشکان از آب کلم برای درمان این بیماری استفاده می‌کردند. کلم سرشار از ویتامین C است؛ آنتی اکسیدانی که به پیشگیری و درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری که شایع‌ترین علت زخم معده است، کمک می‌کند.

سبزیجات پهن‌برگ

مانند کلم پیچ و اسفناج حاوی کلسیم و ویتامین B هستند. کلم بروکلی نیز حاوی سولفورافان بوده، که ترکیبی ضد هیلکوباکتر است. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب موجود در روغن‌ زیتون به درمان بهتر عفونت هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کنند. از ادویه‌ها نیز زردچوبه یک درمان بالقوه و مؤثر برای زخم معده به شمار می‌رود.

عسل

عسل یک ماده غذایی غنی از آنتی اکسیدان است که در بهبود بسیاری از بیماری‌ها مانند: کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته مغزی و حتی انواع خاصی از سرطان مفید است. همچنین عسل از تشکیل و بهبود بسیاری از زخم‌ها از جمله زخم معده جلوگیری می‌کند. دانشمندان بر این باورند که خواص ضد باکتریایی عسل می‌تواند به مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری که شایع‌ترین علت زخم معده است، کمک کند. عسل یک ماده غذایی مقوی و مغذی برای افزودن به رژیم مبتلایان به این بیماری است.

سیر

سیر یکی دیگر از مواد غذایی با خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. سیر بهبود زخم‌ها را تسریع می‌کند و حتی احتمال ایجاد آن‌ها را در وهله اول کاهش می‌دهد. بنابراین برای پیشگیری از این بیماری می‌توانید سیر مصرف کنید. عصاره سیر مانند دیگر مواد غذایی ذکر شده، به جلوگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که اگر در رژیم مبتلایان به زخم معده، خوردن دو حبه سیر خام در روز را قرار دهید، فعالیت باکتریایی در پوشش معده بیماران مبتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه بسیار محبوب است که در بسیاری از غذاهای ایرانی هم استفاده می‌شود. بنابراین به راحتی می‌توان آن را در رژیم مبتلایان به زخم معده قرار داد. کورکومین، ماده فعال زردچوبه، دارای خواص دارویی است و به نظر می‌رسد در جلوگیری از آسیب ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری بسیار مؤثر باشد. همچنین به افزایش ترشح مخاط کمک می‌کند و از پوشش معده در برابر عوامل تحریک کننده محافظت می‌نماید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی است که به طور گسترده در صنایع آرایشی و بهداشتی، دارویی و غذایی استفاده می‌شود. این ماده به دلیل خواص ضد باکتریایی و التیام بخش پوست بسیار معروف است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید آلوئه‌ورا می‌تواند یک درمان مؤثر در برابر این بیماری باشد. از آنجا که آلوئه‌ورا به طور کلی بی خطر است، می‌توانید با خیال راحت آن را در رژیم مبتلایان به زخم معده قرار دهید.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار